B
Hej,

Jag ska dränera mitt parhus och jag undrar hur jag ska göra med dräneringen kring en tillbyggnad. Här kommer lite fakta:

- Parhuset är från 1922 och har en källare där golvnivån ligger ca 1.5m under marknivån.
- Entretillbyggnaden är från 1993 och är byggd på krypgrund. Avstråndet mellan "golv" och "tak" i krypgrunden är ca 1.5m (ganska gott om utrymme med andra ord). Golvet på krypgrunden ligger ca 0.7m under marknivån.
- Huset verkar sakna dränering idag. Grävde ett provhål vid en av källarväggarna och det enda jag såg var att väggen under mark var målad med något sorts tjärmaterial.
- Tänkte använda isodrän (eller liknande som t.ex. pordrän) för att även få lite ökad isolering
- Måtten syns på bilden.

De dräneringsfirmor som jag begärt in offert från har gett olika förslag hur man ska hantera tillbyggnaden.

1. Dränera runt tillbyggnaden. Detta förslag innebär att dräneringsskivorna fästs på utsidan av krypgrunden. Lite tveksam mot detta förslag eftersom källarväggen bakom tillbyggnaden kommer att bli sämre dränerad jämfört med om dräneringsskivorna hade fästs mot källarväggen.

2. Lägga dräneringen under tillbyggnaden. Detta förslag innebär att man måste handgräva ett dike längs med källarväggen under tillbyggnaden så att dräneringsskivorna kan fästas direkt mot källarväggen. Detta borde ge bäst resultat men innebär eventuellt mer arbete.

Vilket av förslagen ovan tycker ni att man ska använda?

Kan tillägga att jag inte har några fuktproblem i källaren idag. Golvet i källaren grävdes ut 2009 och man la då in markisolering och golvvärme samt installerade en pumpbrunn mitt i källaren som börjar pumpa ut vatten om det överstiger en viss nivå. Vill ändå dränera om huset eftersom det instinktivt verkar bättre att stoppa vattnet utanför huset än att vänta tills det trängt in och sedan pumpa bort det.
 
B
Nytt försök att lägga in bild.
 
  • Schematisk planritning av hus med måttangivelser, dagvattenanslutning och grannfastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.