Skall bygga ut befintligt garage och carport enligt bilder. Pulpettaket kommer fortsätta i samma vinkel som befintlig utbyggnad.

Jag vill hålla nere dimensionerna på virket pga redan låg takhöjd längst ut till höger på ny tillbyggnad.

Jag har kommit fram till att 45x170 C24 funkar till takbjälkar på cc 60 med spännvidden 3,5m som det blir i respektive fack.

Takbjälkar kommer fästas i bärlina med balkskor för att inte få ytterligare låg takhöjd.

Jag vill inte ha en heltäckande innervägg men kan tänka mig stolpar. Frågan är om man tänker sig enligt skissen på bild vilken dimension på bärlina funkar? Avståndet mellan stolpar är i nuläget 2,5m max. Vore 2st skruvlimmade 45x170mm C24 tillräckligt eller måste jag ha stolpar ännu tätare än 2,5m då?

Mycket tacksam för hjälp.

Befintligt rött garage och carport med öppen dörr, pulpettak i planeringsfas med hjälp av en mätstativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat garage och carport med pulpettak bredvid ett vitt hus, grusuppfart i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av utbyggnad för garage och carport med måttangivelser och strukturell layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage och carport med röd linje som markerar planerad tillbyggnad utmed marken och takvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Var bor du i landet? Snölast?
 
E Eddie W skrev:
Var bor du i landet? Snölast?
Södra Halland, Laholm 1,5 :)
 
Hmm ingen?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Här finns en bra hjälp.

[länk]
Där står inget om dimensionering av bärlinor.
 
Ladda hem "Svenskt trä" lathunden, som Ricebridge länkade till. Så har du "dimensionering" i appen. Där finns hjälpen du söker.
 
E Eddie W skrev:
Ladda hem "Svenskt trä" lathunden, som Ricebridge länkade till. Så har du "dimensionering" i appen. Där finns hjälpen du söker.
Där står inget om dimensionering av bärlinor under takbjälkar?
 
Ingen som kan tänka sig kika lite på mitt "case" och ge nån åsikt om bärlinor och huruvida infästning på bärlinan med balkskor är okej eller om jag bör lägga takbjälkarna ovanpå bärlinan trots den minskade takhöjden under själva bärlinan.
 
Du har inte funderat på att använda självbärande takplåtar? Då behöver du egentligen inte ens några reglar till taket.. Bara rejäla bärlinor.
 
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Du har inte funderat på att använda självbärande takplåtar? Då behöver du egentligen inte ens några reglar till taket.. Bara rejäla bärlinor.
Det funkar inte eftersom taket måste ha samma profil på plåt som den befintliga utbyggnaden eftersom nya utbyggnaden ska följa på den befintliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.