Talvan Talvan skrev:
man måste ange företagets identitet på webshop och enskild är det personnummer kanske inte så kul
Vad du visar utåt på nätet är valfritt. Däremot ska de framgå på kvitton vem kunden köper av. Personnummer är dessutom en offentlig uppgift så vill dom ha tag på ditt så räcker det ju med att veta ditt namn och var du bor typ så finns det ju där.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, det stämmer inte. Det finns flera lagar som gör att vissa obligatoriska uppgifter måste publiceras på en kommersiell sajt.
Se t.ex.:
[länk]
Det är vad jag läst
 
C
Däremot verkar det oklart om man som enskild näringsidkare behöver skylta publikt med sitt personnummer.
Skall låta det vara osagt...
 
läser man lagen bokstavligt så är det kanske så men jag hade då inget i min webshop. Det var väl bara på kvittona allt framgick. Finns många webshopar i dagens läge där man knappt vet vem man köper av. Firmanamnet är bara webshopens namn och det kan ju vara hittepådeluxe och sen finns det en mail bara. Så jag tror nog inte man behöver vara särskilt rädd att missa en del saker..........
 
Vad gäller om jag vilja köpa saker inom EU för försäljning? Är det bara beställa?
 
Talvan Talvan skrev:
Vad gäller om jag vilja köpa saker inom EU för försäljning? Är det bara beställa?
Hur menar du?
 
S Stefan1972 skrev:
Hur menar du?
Import och sälja
 
Du får importera hur mycket du vill....... Är du momsregistrerad så uppger du det och köper utan moms.
 
C
Talvan Talvan skrev:
Vad gäller om jag vilja köpa saker inom EU för försäljning? Är det bara beställa?
Ja, där har du ju utmaningen med moms.

Normalläget är att du är momsregistrerad. Du kan då handla med EU-moms, vilket kräver ett momsregistreringsnummer. Det innebär att du inte betalar moms till säljaren. Istället redovisar du själv svensk moms i momsdeklarationen och gör också motsvarande avdrag där eftersom det är varor till försäljning. Ett nollsummespel alltså. När du sedan säljer varan lägger du på moms på utpriset till kunden, redovisar detta i momsdeklarationen och betalar in summan på skattekontot.

Om du däremot tillämpar reglerna om momsfri omsättning så är du inte momsregistrerad och måste därför betala moms till säljaren för dina inköp. I gengäld lägger du inte på någon moms när du säljer varan. Köp och sälj utan att blanda in skatteverket alltså.
Om kunden är privatperson kan du därmed sälja dina varor lite billigare eftersom momsen är lägre i andra EU-länder. Om kunden å andra sidan är ett företag blir det lite dyrare eftersom köparen inte betalar någon moms som de kan dra av.
Notera att du dock måste hålla dig inom gränsen för momsfri omsättning, annars blir det problem med tidigare transaktioner.
Detta så vitt jag uppfattat reglerna måste tilläggas. Har inte själv handlat med momsfri omsättning.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
B
Kan komma med en liten kommentar till cpalms utmärkta sammanfattning om EU-handel. Om du inte är momsregistrerad, utan betalar momsen i ursprungslandet som privatperson, kommer du fortare upp i gränsen för att tvingas till momsregistrering.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.