Blir inte klok på detta. Försökt kolla i monteringsanvisningen från Plannja (regent) men förstår inte vilket håll jag ska sätta plåten åt? Är det som pä bilden? :)

Tack på förhand!

Person som håller i en röd takplåt mot träregelstomme på tak, under våt fuktspärr, osäker om korrekt monteringsriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plåten på bilden är en vindskiveplåt.
 
  • Gilla
McNulty och 3 till
  • Laddar…
Skall man följa anvisningarna så skall väl takfotsplåten egentligen sitta under pappen.

Beroende på vad du skall ha för taktäckning så kanske det är läge att kolla på understa bärläkten också.
 
enSAM enSAM skrev:
Plåten på bilden är en vindskiveplåt.
Ok, det förklarar ju saken :)

Men här är de 2 typer av plåtar jag fått, en ska vara för takfot och den andra för vindskivor. Trodde den med en liten böj på ena änden var för vindskiva?

Hand håller en metallplåt med liten böj mot en suddig bakgrund av en trädgård och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller upp en metallplåt med böjning för byggprojekt, med trädgård och lite snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du rätt plåt?
Instruktionsillustration för montering av taktfotsbeslag med angiven spikavstånd och överlappsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Har du rätt plåt?
[bild]
Hehe, det jag börjar fundera på, de kanske skickde med fel. Sitter med exakt den beskrivningen och försöker bli klok på detta :)
 
A
Ja,den övre med bockad droppkant är en vindskiva,vad den andra är tänkt till ser jag inte:thinking:
 
Handyman 1 skrev:
Ja,den övre med bockad droppkant är en vindskiva,vad den andra är tänkt till ser jag inte:thinking:
Haha, nej jag har ingen aning. Får ta å ringa takfirman imorgon och höra tror jag!
 
A
Ser att ingen av plåtarna har något omvik(omslag) på kanterna,blir ganska klen/ostadig kant utan det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.