L Lilla Yk skrev:
Helt rätt! Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, men kan nog vara klokt även att lägga ut lite fällor utomhus. Jag tror kräken ibland går ut och betydligt trevligare att tömma en fälla utomhus än inomhus
Önskar bara jag visste var dom främst kommer in. Finns tyvärr inga musband bakom panelen så det är väl motorvägar för dom överallt...
 
Med så många möss är det extra viktigt att genomgången mellan vinden och köket är helt tät.
Är det möjligt att förlänga spiroröret så att det tittar fram en bit nedanför? Det skall sedan brandisoleras ända fram till genomgången till köket. Detta hål skall inte vara större än röret, utan passa precis. Det finns också något slags plåt med håll i: jag tror att det heter stos.
Sedan har du en bit oisolerat spirorör som syns i köket (fast dolt av fläktens hölje förstås). Där kan du klämma fast det flexibla röret, som kanske behöver kortas in.

Med några års mellanrum kan sotaren komma och rensa imkanalen. Vår sotare tar då loss det flexibla röret och gör rent det. Därefter för han upp en roterande borste på en böjlig axel, fäst i borrmaskinen, i själva spiroröret, Det blir lite annan rengöring också, bl.a. fläkthjulet. När allt är rensat och monterat igen, får fläkten gå en extra stund. Grumset som lossnats av den roterande borsten blåses då ur imkanalen, ut i friska luften.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Istället för dom där plaströren vet inte vad dom heter köp böjbart kaminrör monterade up en själv i veckan
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
C Cider skrev:
Med så många möss är det extra viktigt att genomgången mellan vinden och köket är helt tät.
Är det möjligt att förlänga spiroröret så att det tittar fram en bit nedanför? Det skall sedan brandisoleras ända fram till genomgången till köket. Detta hål skall inte vara större än röret, utan passa precis. Det finns också något slags plåt med håll i: jag tror att det heter stos.
Sedan har du en bit oisolerat spirorör som syns i köket (fast dolt av fläktens hölje förstås). Där kan du klämma fast det flexibla röret, som kanske behöver kortas in.

Med några års mellanrum kan sotaren komma och rensa imkanalen. Vår sotare tar då loss det flexibla röret och gör rent det. Därefter för han upp en roterande borste på en böjlig axel, fäst i borrmaskinen, i själva spiroröret, Det blir lite annan rengöring också, bl.a. fläkthjulet. När allt är rensat och monterat igen, får fläkten gå en extra stund. Grumset som lossnats av den roterande borsten blåses då ur imkanalen, ut i friska luften.
Än så länge har jag endast bytt slangen, men när jag bytte den så fanns det inget spirorör alls utan dom har dragit slangen från fläkten och sen kilat fast den i skorstenen. Sträckan från fläkten upp till skorstenen är under halvmeter, kombinerat med en trång och udda böj, vilket jag gissar är anledningen till avsaknaden av spirorör. Känns varken mus eller brandsäkert men jag vettefan om det får plats ett rör där

Annars tycker jag din lösning känns strålande!
 
M maria01 skrev:
Istället för dom där plaströren vet inte vad dom heter köp böjbart kaminrör monterade up en själv i veckan
Hittade något som heter skorstensrör. Borde nog vara samma grej? :thinking:

Fanns slang i aluminium på byggmax men tyvärr var diametern fel
 
kanske du har något skydd i din försäkring så att du kan få hjälp med att bli av med skadedjuren?
 
B brfbo skrev:
kanske du har något skydd i din försäkring så att du kan få hjälp med att bli av med skadedjuren?
Räääätt så säker på att det ingår så det blir ett snack med Anticimex om dom kan placera ut lite gift
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.