Hej

Min gamla cirkel såg har dragit sin sista suck. Jag behöver givetvis en ny. Jag tänkte mej i 1500 till 2000kr klassen. Då jag tänkte montera den i ett sågbord, bör den ta mer än 55mm för att kunna kapa 2" reglar. Jula säljer en DeWalt, DW62, som verkar motsvara mina önskemål. Är det någon som har testat den, är kvaliteten ok, är Julas pris ok, eller är det en lågpris DeWalt, en B&D med för högt pris.

/Joacim
 
Kan meddela dig att med DW62 lär du INTE bli nöjd. Min kollega köpte en sådan för ca 3 veckor sedan, men bytte den dagen efter till en Hitachi C7BU2 som är 30 ggr mer pro än dewalten.
DW62:an låter som om lagren ska komma hoppande ur den och den är obekväm att hålla i.
Hitachin är precis tvärtom. Dessutom är motorbromsen inte att förakta. Det trista med hitachin är dock utseendet, så kommer du över en C7BU istället så ta hellre den, då den "raciga" utstyrslen ser för jävlig ut :D

Om du inte tror mig så testa dewalten i butik så lär du höra. Hitachini kostade 2100:- inkl.
Jag har själv en C6BU och nu också en C7BU2 och är väldans nöjd. 6:an har jag haft i 4 år och den funkar som en klocka trots ivrigt och inte så vidare snällt användande.
7:an har jag bara haft i ca 3 veckor, men e helt klart nöjd. Kan också tillägga att jag alltså använder dessa maskiner dagligen då jag är snickare.
 
Fredrik.e skrev:
haraldnyborg har hitachin billigt runt 1800:- ink moms ( 2:an alltså )
Det e väl 6:an väl? Den som bara kapar 55mm
 
Hej!

Du funderar på en DW62. Den har en stålplåtsko och saknar anpassning till styrskena.

Titta istället på DW 23550 eller 23650K. Dom har gjutna aluminiumbord och kan användas tillsammans med styrskena.

Men varför inte en DW351? Också anpassad för styrskena, och med den kapar Du 100 mm efter att ha vänt på materialet. Du hittar den hos Småmaskinservice till bra pris.

Hur har Du tänkt att kapa 2"reglar i ett sågbord? Kapning i det här fallet innebär inte flyttning av materialet mot klingan, utan klingan skall flyttas mot materialet.

Klicka på Pernitta och sök Dig tillbaka till en tråd där jag visar hur man kan använda just handcirkelsågen 351 för både kapning, klyvning och delning av skivmaterial.

per
 
Jag har varit och kännt på DW62 och den kändes racklig och konstig. Men jag fick en annan såg rekomenderad, j g använder ju den sällan. Skil 5766, ca 1300 på Bauhaus. Jag läste på Skils hemsida om en 5866 som dessutom har en riktig sladd, gummi och 4m lång. Kan någon av dessa duga för hobbybruk? Eller är det rent skräp?

/Joacim
 
Hej misse och moje!

Skil är inte skräp men ett lågprismärke.

Jag vet inte vilken persontyp Du representerar, men tänk efter - vill Du ha en enkel maskin som motsvarar det som Du tror att Du behöver, eller är Du mogen för att prova något som ligger ett par snäpp högre?

Är Du mogen för det senare så satsa på en handcirkelsåg som utgör en del i ett sågsystem - såg plus styrskena! Färg eller märke har mindre betydelse.

Och läs mitt svar till just Dig en gång till!

per
 
Mogen? Sågsystem? Öh, jag behöver en såg med klinga stor nog att kunna såga igenom en 2" regel (tydligen inte kapa så det finns väl någon annan term som är mer korrekt antar jag) när den är monterad i ett sågbord. Min gamla såg var en AEG som var kostat, ca 2000, och som gav ett bra intryck. Dessvärre höll den inte längre en drygt två år. Den sågade dessutom bara 55 mm vilket är för lite för att klara av ovan nämnda krav. Så denna gång funderade jag på om en såg med en mindre prislapp kunde utgöre ett alternativ. Den kommer att till 95% att användas sittandes i sågbordet. Jag är ingen hobbysnickare, min förra cirkelsåg användes sällan, men vid köksrenoveringen i våras gick den en hel del. De få gånger som jag har sågat i skivor, har jag sågat på fri hand eller med en regel/bräda/planka, fastspänd med tvingar, som "styrskena". Min ekonomi tillåter inte några större utsvävningar just nu, annars skulle jag självklart köpa en Hitachi eller Makita. Jag har en skrivdragare, AEG Best12X, som är helt underbar och en sticksåg, AEG Step 800X, som oxå är toppen. Jag är med andra ord inte motståndare till kvalitetsverktyg, men jag är samtidigt anhängare av tesen att man ska köpa det som är tillräckligt bra, inte nödvändigtvis det bästa.

Efter fiaskot med min förra såg, vill jag köpa en som är lite billigare men inte dålig. Därav frågan om Skil.

/Joacim
 
Efter att själv ha rotat i det där träsket vet i tusan om jag inte skulle satsa på en enkel bordssåg i stället, finns allt från 1500 och lite uppåt. Och du säger ju att du troligtvis kommer att använda den fast hela tiden. Bosch har en bordsåg för knappt 3000 som jag tror blir mitt nästa köp nu när jag gav upp tanken på en kombinerad ger och bordssåg.
 
Jo, tanken har slagit mej. Men, sågen inhandlades först. Behov av bordsåg uppstod vid köksrenoveringen i våras och i valet mellan en bordssåg och ett sågbord till den, som jag trodde bra, cirkelsågen föll valet på sågbordsalternativet. Ett skäl till detta var att man kan montera båfr sticksåg och fräs i bordet. Nu står jag där med ett sågbord som jag trivs med men ingen såg.

/Joacim
 
Jag köpte en DW62 för nåt är sedan, jag tyckte...mmm bra pris för en DW...
Men, nja, ingen höjdare. Visst sågar den snyggt, men plåtsulan är inte bra, den flexar.
Dessutom drar i alla fall mitt ex. snett, man får inte sikta efter sulkanten utan titta hur klingar skär.  Höjdjusteringen är picklig.  Nästan så man tror att den är en piratmaskin. Men visst, liten och nätt med hyfsat sågdjup.
Tycker att DW gjort en tabbe när de släppte ut den, det tar många år att arbeta upp en varumärke och en dag att sabba det.
 
Lurvnos skrev:
Jag köpte en DW62 för nåt är sedan, jag tyckte...mmm bra pris för en DW...
Men, nja, ingen höjdare. Visst sågar den snyggt, men plåtsulan är inte bra, den flexar.
Dessutom drar i alla fall mitt ex. snett, man får inte sikta efter sulkanten utan titta hur klingar skär. Höjdjusteringen är picklig. Nästan så man tror att den är en piratmaskin. Men visst, liten och nätt med hyfsat sågdjup.
Tycker att DW gjort en tabbe när de släppte ut den, det tar många år att arbeta upp en varumärke och en dag att sabba det.
Tror att den är precis som skruvdragaren de säljer för ca 1500-2000:- en gul variant på b&d. Men det är precis som du säger angående varumäket.
 
Hur stor klinga får man i de där sågarna ni talar om. I min 35 år gamla B&D får jag plats med en 230mm. Fördelen med B&D är att den hörs när den är igång ;)
 
För mig verkar det litet, om man nu endast har en maskin. Jag har även en ny Hitachi i kartong som är 25 år gammal :) PSM9 med 235mm klinga (var samma i B&D) Efter detta inlägg har jag plockat fram Hitachin och stoppat ned trotjänaren i kartongen, för jag lär nog inte bli 130år gammal ;D, så jag får användning för den senare.
cirkelsg.jpg
 
Dom skil maskiner som jag har användt har fungerat mkt bra. Jag tycker att man får mkt maskin för pengarna. Men visst säkert så håller en dyr maskin längre och ger det där lilla extra i nogrannhet. Kännner en pensionerad snickare som hela sin yrkeskarriär användt skil handcirkel. Dessutom så var det ju skil som uppfann handcirkeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.