U Urban J A skrev:
Jag skulle fortfarande vara orolig för vad som händer när en häst sparkar i väggen. Hästar sparkar lika hårt, vare sig de står i box eller ligghall. Möjligen oftare i box.
Men en takfråga, när jag nu tittar på en större skärm. Vad håller ner bakre hammarbandet en blåsig dag? Ett lätt plåttak och en öppen sida, det ger stora lyftkrafter när det blåser. Någotsånär rätt skruvad sitter plåt och läkt ihop. De tak jag sett avblåsta har antingen läkten eller hela takkonstruktionen lyft med plåten. Skulle själv dessutom satt spikbeslag på bägge sidor av balkarna.
Jo men vi ska sätta skivor också på nedre delen av väggarna. Sen ska vi ha strävar mellan alla stolpar också.

Jag vwt inte exakt hur vi satt hammarbandet bak, jag var å handla när det sattes upp, men antar att det är spikat ner i pelarna eller ev att vi satt med sånt vinkeljärn eller va de kallas.

Vi ska ha hit en byggtekniker på onsdag så får vi se vad han säger, då får vi nog en bättre bild av vad som behöver göras.

När jag ursprungligen postade här så tänkte jag bara att vi behövde tips på att ev stötta upp bärläktarna på nått "lätt" sätt, men nu med alla kommentarer så märker jag ju att det är mer som behöver göras och är då lättare att man tar hit nån irl som tittar å förklarar
 
Rebblan Rebblan skrev:
Jo men vi ska sätta skivor också på nedre delen av väggarna. Sen ska vi ha strävar mellan alla stolpar också.

Jag vwt inte exakt hur vi satt hammarbandet bak, jag var å handla när det sattes upp, men antar att det är spikat ner i pelarna eller ev att vi satt med sånt vinkeljärn eller va de kallas.

Vi ska ha hit en byggtekniker på onsdag så får vi se vad han säger, då får vi nog en bättre bild av vad som behöver göras.

När jag ursprungligen postade här så tänkte jag bara att vi behövde tips på att ev stötta upp bärläktarna på nått "lätt" sätt, men nu med alla kommentarer så märker jag ju att det är mer som behöver göras och är då lättare att man tar hit nån irl som tittar å förklarar
bra resonerat. För extra forumpoäng så lägger du in lite uppdateringar sen så vi hör hur det gått.:)
 
  • Gilla
Rebblan
  • Laddar…
Den mest realistiska lösningen är en bärlina på mitten som har stöd av en eller två pelare. Mitt förslag att skruvlimma på de befintliga takbjälkarna på höjden (dvs resultatet blir 45x440) är rätt svårt att utföra uppe i luften.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
Nu har byggteknikern varit här!
Vi ska förstärka båda bärlinorna med en stående 45x220.
Stolparna som bara är av en 45x145 ska förstärkas (totalt 6 stolpar, resten är 2 45x145 redan).
Vi ska sätta en pelare i mitten 115x115, sen lägga en limträbalk 115x315 , 9m, som extra bärlina (kallas det så? i mitten av bygget under "takstolarna" menar jag iaf).

Detta kommer gå på ca 7000kr då jag tittade på priserna på beijer :( Men då får vi ett hållbart bygge iaf.
Min far var här idag igen, som hjälpte oss sätta upp de 45x220 som vi använder som takstolar nu, å påtalade att vi borde passa på att byta ut några av dessa då de var av väldigt dålig kvalite.. Han nämde det då vi satte upp dom också, men vi var väl tyvärr lite för ivriga för att lyssna ordentligt då :seenoevil:.

Tydligen luktade alla mögel, det var rätt mkt svartmögel på dom (han sa att man aldrig skulle använt dom i ett hus, men är ju kanske lite annat med en byggnad som ska stå ute å vara så öppen..), samt att en var väldigt skev å en var det en stor, lång spricka i..
Nån som har en susning om man kan få lämna tillbaka sånt, trots att vi redan satt upp dom? Det kommer ju vara spik/skruv hål i dom.. Tänker att åtminstone kanske den med spricka och den som är så skev går att lämna...?

Virket hade bara stått på våran gård i en vecka då vi satte upp det, å varit inplastat hela tiden, så är ju inte pga hur vi förvarat dom som det blivit mögel.. Allt annat virke såg bra ut!

Vi har köpt på XL bygg, om det har någon betydelse..

Det är också XL bygg som har sagt att detta borde hålla, då jag var inne och visade ritningarna (satt och resonerade i iaf en timme om hur man borde bygga för att få det hållbart och jag var helt öppen med att det var just dimensionerna på virket som jag bhövde hjälp med, för att få ett hållbart bygge).

Vet att några har sagt att man inte ska "lita" på vad säljare säger å att dom inte kan, men det visste ju inte jag då jag var inne där tyvärr.. :cry: Byggtekninkern tyckte absolut att vi skulle påtala detta till dom iaf!
Tänker att med lite tur kan man åtminstione få lite rabatt på resterande virke som behöver köpas till byggnaden...

Tack för alla tankar å åsikter, nu får vi fortsätta bygga å försöka glömma det här spektaklet :crysmile:
 
  • Gilla
Tsdoesds och 2 till
  • Laddar…
Jag måste bara uppdatera..
Min sambo va inne på byggaffären idag.
Han gick på rätt hårt å menade att vi hade varit inne för att få experthjälp med dimensionering av byggnaden, och hade fått hem den här ritningen som inte alls håller.
Drog fram bilder på alla mögliga balkar vi fick också, och sa att det här ju absolut inte håller måttet.
Uttryckte sig i termer om att vi ju kommer måsta riva hela byggnaden som det är nu å att vi köpt en brasa för 35tusen..

Slutade med att byggaffären bjuder på utbyte av alla takbalkar (alltså våra 12 st 45*220) till andra limträbalkar med bättre hållbarhet (som alltså ska gå längst med djupet på byggnaden istället för våra 220:s).
De bjuder på limträbalken som ska gå genom mitten på byggnaden (värde ca 4500:)
De bjuder på 3st limträstolpar för att sätta upp mittenbalken på.
Och såklart med gratis frakt och snabb leverans.

Jag :heart: XL-Bygg!

Blir ju lite extra jobb, men överlag en väldigt bra utgång på en dålig början :)
 
  • Gilla
patrikd84 och 8 till
  • Laddar…
GRATTIS! (y)
 
Ja det var ju onekligen bra upplösning på den här historien.
 
Hedervärt agerat, samt att din sambo måste inneha svart bälte i ärenden som gäller överklagan!!
 
Rebblan Rebblan skrev:
Jag måste bara uppdatera..
Min sambo va inne på byggaffären idag.
Han gick på rätt hårt å menade att vi hade varit inne för att få experthjälp med dimensionering av byggnaden, och hade fått hem den här ritningen som inte alls håller.
Drog fram bilder på alla mögliga balkar vi fick också, och sa att det här ju absolut inte håller måttet.
Uttryckte sig i termer om att vi ju kommer måsta riva hela byggnaden som det är nu å att vi köpt en brasa för 35tusen..

Slutade med att byggaffären bjuder på utbyte av alla takbalkar (alltså våra 12 st 45*220) till andra limträbalkar med bättre hållbarhet (som alltså ska gå längst med djupet på byggnaden istället för våra 220:s).
De bjuder på limträbalken som ska gå genom mitten på byggnaden (värde ca 4500:)
De bjuder på 3st limträstolpar för att sätta upp mittenbalken på.
Och såklart med gratis frakt och snabb leverans.

Jag :heart: XL-Bygg!

Blir ju lite extra jobb, men överlag en väldigt bra utgång på en dålig början :)
Vad bra att det löste sig er och hästarna.:)
Alltid trevligt att höra om projekt som löser sig till det bästa. Bra skött av XL. Så man ska jobba för att behålla sitt rykte när något går fel i affären.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.