Hej!

Tack för alla svar och kommentarer. Stadsbyggnadskontoret har i princip svarat ”skicka in en bygglovsansökan så får vi se” och där är vi nu. Vi har ingen lust att betala minst 8500 kr för bygglovsansökan plus ev. kostnader för att ta fram ritningar när svaret är så osäkert.

Det känns också krångligt att skriva in specialklausuler i kontrakt med taklyftsföretag att kontraktet inte ska gälla om SBK säger att vi måste blåsa ut halva vår befintliga övervåning för att uppfylla handikappkrav.

Vi har också svårt att få koll på kostnaderna för påbyggnad. Det finns åtminstone ett företag som bygger ”nyckelfärdig” övervåning men då blir det så dyrt att vi inte får igen pengarna om vi säljer huset.

Det andra taklyftsföretaget vi pratat med levererar bara ett ganska dyrt skal och stomme. Sen måste vi själva uppskatta kostnader för inredning, badrum, byggnadsställning, avfallshantering mm så det är väldigt svårt att få en överblick över totalkostnaden.

Tack vare Stadsbyggnadskontorets oklara svar/regler om huruvida huset måste handikappanpassas eller ej kommer vi troligen inte att bygga ut. Vet inte om det är det som är tanken, att hindra utbyggnader men det är det som blir resultatet.

Vi kommer kanske att bygga Attefallshus med dusch istället alternativt flytta till en annan bostad.

De oklara byggreglerna blev för krångliga, helt enkelt.
 
BirgitS
Har du varit och pratat personligen med Stadsbyggnadskontoret?
Det kan ju vara lättare att få till ett samtal kring anpassning då än i en mejlkonversation.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du varit och pratat personligen med Stadsbyggnadskontoret?
Det kan ju vara lättare att få till ett samtal kring anpassning då än i en mejlkonversation.
Hej! Nej, det har vi inte, men jag tycker att man borde kunna få ett skriftligt besked. För mig känns det helt orimligt att behöva flytta entré och offra ett rum alternativt göra om köket till en kokvrå för att bygga ett stort badrum på entréplanet som vi själva inte har någon nytta av.

Jag förstår att det blir svårt för en handikappad att bo på ett plan i vårt hus men jag tycker ändå att det vore bättre att handikappanpassa ett hus när det behövs än att alla som bygger ut ska behöva handikappanpassa sina egna hem trots att det kanske aldrig kommer att finnas behov av att ha allt på ett plan. Jag är inte insatt i hur stor del av Sveriges befolkning som behöver ett badrum där rullstol kan köras in.

Jag står som ung i kö till äldreboende och är beredd att betala för handikappanpassning av en bostad när den dagen kommer men det känns rätt orimligt med i princip påbyggnadsförbud på små egnahemshus pga handikappregler.

Man tänker säkert annorlunda när/om man är rullstolsburen men jag funderar på hur stort behovet av handikappanpassning är? Måste verkligen alla bostäder vara tillgängliga för alla eller kan man tänka sig att en sjuk- och olycksfallsförsäkring, alternativt våra rätt höga skatter skulle kunna hjälpa till om man drabbas av olycka?

Resultat för detta hus blir ingen handikappanpassning men en trångbodd familj.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Det går att bygga ett tillgänglighetsanpassat badrum som är 1,7 x 1,9 m om dörren är placerad på rätt ställe. Det kallar jag inte ett sjukt stort badrum.
Vad menar du mer placering på rätt ställe? Vi behöver ändå flytta ytterdörr, betongtrapp utanför och offra ett av två sovrum som då blir hall eftersom ytterdörren går in i detta rum.
 
BirgitS
Påbyggare2020 Påbyggare2020 skrev:
Nej, det har vi inte, men jag tycker att man borde kunna få ett skriftligt besked.
För att de ska kunna ge ett skriftligt besked som verkligen gäller måste de ju gå igenom hela ansökan och det tar ju tid. Vid en bygglovsansökan får de betalt för den tiden.

Påbyggare2020 Påbyggare2020 skrev:
Jag förstår att det blir svårt för en handikappad att bo på ett plan i vårt hus men jag tycker ändå att det vore bättre att handikappanpassa ett hus när det behövs än att alla som bygger ut ska behöva handikappanpassa sina egna hem trots att det kanske aldrig kommer att finnas behov av att ha allt på ett plan. Jag är inte insatt i hur stor del av Sveriges befolkning som behöver ett badrum där rullstol kan köras in.
Anpassningar görs för att de som bor i huset kan kan komma att bli tillfälligt eller permanent rörelsehandikappade, det kan gälla ett benbrott så att man går på kryckor och inte orkar ta sig upp för trappan de första veckorna, benbrott på båda benen efter en trafikolycka så man behöver en rullstol i två månader, en sjukdom som MS eller bara att man blir så gammal att man behöver en rullator.

Påbyggare2020 Påbyggare2020 skrev:
Man tänker säkert annorlunda när/om man är rullstolsburen men jag funderar på hur stort behovet av handikappanpassning är? Måste verkligen alla bostäder vara tillgängliga för alla eller kan man tänka sig att en sjuk- och olycksfallsförsäkring, alternativt våra rätt höga skatter skulle kunna hjälpa till om man drabbas av olycka?
Som det är nu är kommunen tvungen att betala för en anpassning när det gäller permanenta skador och eftersom "alla" vill hålla nere kommunalskatten så har kommunerna bestämt sig för att försöka vältra över kostnaden på de som bygger nytt och gör stora ombyggnader. Det är trots allt billigare att göra rätt från början än att göra om när allt är klart.

Påbyggare2020 Påbyggare2020 skrev:
Vad menar du mer placering på rätt ställe? Vi behöver ändå flytta ytterdörr, betongtrapp utanför och offra ett av två sovrum som då blir hall eftersom ytterdörren går in i detta rum.
Här är en utmärkt skrift som tar upp reglerna för ett anpassat boende: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Där kan man se att det räcker med ett badrum som är 1,7 x 1,9 m och under vilka förutsättningar.
 
”Som det är nu är kommunen tvungen att betala för en anpassning när det gäller permanenta skador och eftersom "alla" vill hålla nere kommunalskatten så har kommunerna bestämt sig för att försöka vältra över kostnaden på de som bygger nytt och gör stora ombyggnader. Det är trots allt billigare att göra rätt från början än att göra om när allt är klart.”

Ja det är väl kommunens kostnader som privatpersoner får ta. Den totala mängden pengar och byggnadsmaterial som går åt blir ju dock större när man tvingar alla att handikappanpassa så att alla sitter med jättebadrum, stora kök, inga trösklar osv. trots att endast ett fåtal kommer att behöva det. Men då är det privatpersoners pengar som går åt, inte skattepengar. Ändå slöseri med miljö, tid och pengar tycker jag.

Jag har för övrigt bott nyopererad i vårt befintliga hus och även råkat ut för en olycka som krävde kryckor. Det löstes genom att annan person i hushållet lagade och bar ned mat under den period som behövdes.

”Här är en utmärkt skrift som tar upp reglerna för ett anpassat boende: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Där kan man se att det räcker med ett badrum som är 1,7 x 1,9 m och under vilka förutsättningar.[/QUOTE]”

Fast vi har inte möjlighet att bygga 1,7 x 1,9 m
badrum. Dikt an mot den ena badrumsväggen sitter vår spis och spisfläkt. Mot den andra väggen sitter hallen med en otrolig bredd av 1 meter. Kortsidan av badrummet sitter i yttervägg och mindre än en meter från badrumsdörren går murstocken så det finns inget rimligt håll att bygga ut åt. Utan att sabba köket eller flytta hall, trappa och ytterdörr och göra om fasaden.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Här är en utmärkt skrift som tar upp reglerna för ett anpassat boende: [länk]
Där kan man se att det räcker med ett badrum som är 1,7 x 1,9 m och under vilka förutsättningar.
När jag läser i den länkade broschyren ser jag att vi - för att följa reglerna - även skulle behöva:

* Riva vår carport eftersom man inte får in en rullstol där. Det är för smalt mellan husfasad och tomtgräns för att få in en rullstol på sidan av bilen.

* Bygga om det pyttelilla köket där man idag inte heller får in en rullstol eller kan svänga runt med en.

* Bygga om yttertrappan- plattformen utanför är kanske 1x1 m med en trappa upp.

* Bredda alla sovrumsdörrar.

Egnahemshus är så små att det är mycket svårt att handikappanpassa. Jag förstår att ett helt bygglov tar tid att ta fram och därmed kostar pengar men att en tjänsteman på stadsbyggnadskontoret tittar på en ritning över vårt befintliga våningsplan och förstår att det inte går att bygga ett 1,7 x 1,9 m stort badrum utan mycket stora ingrepp i byggnaden borde inte motivera en kostnad på 8500 kronor. Det borde ta max 1 timme i anspråk.

I dagsläget kan man inte besöka stadsbyggnadskontoret pga coronarestriktioner så ett samtal öga mot öga är inte möjligt.
 
Redigerat:
Håller med Påbyggare2020 fullt ut i att dessa regler om när det blir "orimligt" att anpassa befintligt hus är svårtolkade.
Sitter själv ett hus liknande Påbyggare2020 och vill bygga till en entre på markplan men stoppas av att huset då inte blir tillgängligt på entreplan. Men i detta hus med 80cm bred trapp ner till badrum och trapp upp till entre är inte på något sett anpassat idag och skulle inte bli sämre efter ett tillbygge. Dock kommer trappen utomhus hamna i huset och då hamnar kostnaden på kommunen istället för statliga bidrag.
Då blir det inget bygge och den dagen det ska anpassas kommer den totala kostnaden bli mycket större.
 
Påbyggare2020 Påbyggare2020 skrev:
Hej!

Tack för alla svar och kommentarer. Stadsbyggnadskontoret har i princip svarat ”skicka in en bygglovsansökan så får vi se” och där är vi nu. Vi har ingen lust att betala minst 8500 kr för bygglovsansökan plus ev. kostnader för att ta fram ritningar när svaret är så osäkert.
Bygger du i Stockholm kommer ärendet ta så lång tid att komunen inte får ta ut någon avgift. Det tog oss 24veckor att bara få en handläggare. Efter 10 veckor minskas avgiften med 20% / vecka
 
Ju längre tid handläggningen tar desto större behov har man av handikappanpassningen...
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
A
Tänk om man tagit ut en ”anpassningsavgift” i alla ombyggnadsbygglov, som sen kunde användas i de fall en anpassning faktiskt behövs. Fast det hade kanske varit exkluderande.
 
Men sen handlar det väl inte bara om man själv har behov av anpassningen i framtiden, det handlar om att alla som redan idag har behov av anpassningen ska kunna röra sig i samhället.

Barnens rullstolsburna kompis/flickvän, morfar med rullator osv osv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men sen handlar det väl inte bara om man själv har behov av anpassningen i framtiden, det handlar om att alla som redan idag har behov av anpassningen ska kunna röra sig i samhället.

Barnens rullstolsburna kompis/flickvän, morfar med rullator osv osv.
Håller med till fullo. Problemet för oss är att vi redan idag har det problemet att mina föräldrar inte tar sig in i huset utan hjälp och väl där kan de inte använda stora badrumet för dit går det inte att hjälpa till då trappen är för smal och lång.
Kunde jag få avsteg för den tillbyggnad jag vill göra så blir det 2 raka halvtrappor som det går att sätta trapphiss i även sätta bra handledare som gör att man tar sig lättare mellan våningarna.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men sen handlar det väl inte bara om man själv har behov av anpassningen i framtiden, det handlar om att alla som redan idag har behov av anpassningen ska kunna röra sig i samhället.

Barnens rullstolsburna kompis/flickvän, morfar med rullator osv osv.
Ja självklart ska det vara möjligt att ta sig runt i samhället och även hälsa på folk utan att känna att man är till besvär för att man sitter i rullstol.

Barnens rullstolsburna kompis, morfar osv kan komma in i vårt hus, det skulle gå att fixa en ramp till entretrappen. Vill de sova över, duscha och tvätta kan de göra det i vårt källarplan där vi har 20 kvadrat badrum och tvättstuga samt stort sovrum.

Det skulle gå att bo här för en rullstolsburen person men med förbehåll att man måste ta sig utomhus för att sedan komma in i badrummet.

Det känns fortfarande inte rimligt att alla större nybyggnader måste möjliggöra att en rullstolsburen person ska kunna bo i ensamhushåll i alla bostäder som finns. Bättre då att alla, som någon föreslog, betalar en liten extra avgift vid nybyggnationer/ombyggnationer som sedan kan finansiera de bostäder som behöver handikappanpassas.

Rullstolsburna kan komma och fika, äta, duscha, sova och tvätta kläder hos oss men inte på samma plan och inte med sin bil i vår carport.
 
Påbyggare2020, vilken kommun bygger du i? Vi bor i Stockholm och i vårt bostadsområde finns det några hus som har fått bygglov för påbyggnad av hel våning utan att tillgänglighetsanpassa entréplanet som det ser ut på ritningarna.

Om du fortfarande känner att det kan vara aktuellt att bygga en till våning, och du vill ha något slags besked innan du lämnar in bygglovsansökan, verkar man kunna begära något som heter villkorsbesked. Jag vet dock inte om man i ett sådant kan få besked om man får göra avsteg från tillgänglighetskraven eller om det bara handlar om att man får veta om åtgärden räknas som ombyggnad eller annan ändring än ombyggnad.

Bor du i Stockholm tipsade toolman77 mig om att handläggningstiden för bygglov är så pass lång att du i slutänden inte behöver betala för det, och då kanske det är värt att ansöka om bygglov på en gång förutsatt att du kan ta fram ritningar utan att lägga ner några större kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.