Lägg gärna upp bilder
 
M mar22 skrev:
rörmokaren tog dubbelt betalt arbete i faktura. Tar betalt 1 timme för att resa 10 min för att hämta ett påstått glömt litet rör, som han borde ha sett saknades redan under pågående arbete två morgnar i följd. Släpper sedan inte på vattnet o testar inte vattnet i sina monterade rör och nymonterade toalett, och blandare i badrum, när arbetet är klart. Däremot kräver han efteråt, efter att den första fakturan är skickad, att få tillträde till huset för att anteckna vilka rör han monterat. Han står 10 min och tittar. Utan avtal debiterar han sedan 1,5 timme i ny faktura för detta. Tar sedan bort avtalat rotbidrag i ny fakturan när kund kräver specificering i fakturan av typ utfört arbete och tid enligt skatteverkets mall för ROT-avdrag. Han har dragit tre ledningar för nära varandra, skriver ingenjör, igenom en bärande bjälke. Bjälken måste nu förstärkas . Rörmokaren skriver att det är "byggherrens fel", det vill säga jag.
Leverera fel typ varmvattenberedare, hämtar den sen, men installerar inte den nya. Han gör sedan inget avdrag i fakturan för felaktigt debiterat arbetstid en hel eftermiddag, för fel typ av varmvattenberedare, trots att han inte ville montera den nya varmvattenberedaren. Inge ny rörmokare vill nu ta på sig att testa rören, installationerna i badrummet eftersom det är denna rörmokares ansvar. Han tål inte invändning, blir otrevlig och kallar kunden saker till ARN. Skickar efteråt en faktura till kunden för skrivtid 4 timmar a 850kr/timme plus moms, totalt 5500kr för att ha svarat till ARN, en sida. Hur försvarar jag mig? jag vågar inte släppa på vattnet själv till badrummet ifall något rör läcker. andra rörmokare vill släppa på vattnet, jag kan därför inte använda badrummet.
Anmäl till ARN
 
M mar22 skrev:
Rörmokaren kräver betalt genom en inkassobyrå
Om du bestrider fakturan skriftligen, så kan inte inkassofirman gå vidare förrän tvisten är löst.
 
Du behöver inte vara rädd för domstol. Har själv varit där pga en dålig hantverkare. Läs på hur det funkar vi små tvistemål så kommer det att gå bra.
 
M mar22 skrev:
rörmokaren tog dubbelt betalt arbete i faktura. Tar betalt 1 timme för att resa 10 min för att hämta ett påstått glömt litet rör, som han borde ha sett saknades redan under pågående arbete två morgnar i följd. Släpper sedan inte på vattnet o testar inte vattnet i sina monterade rör och nymonterade toalett, och blandare i badrum, när arbetet är klart. Däremot kräver han efteråt, efter att den första fakturan är skickad, att få tillträde till huset för att anteckna vilka rör han monterat. Han står 10 min och tittar. Utan avtal debiterar han sedan 1,5 timme i ny faktura för detta. Tar sedan bort avtalat rotbidrag i ny fakturan när kund kräver specificering i fakturan av typ utfört arbete och tid enligt skatteverkets mall för ROT-avdrag. Han har dragit tre ledningar för nära varandra, skriver ingenjör, igenom en bärande bjälke. Bjälken måste nu förstärkas . Rörmokaren skriver att det är "byggherrens fel", det vill säga jag.
Leverera fel typ varmvattenberedare, hämtar den sen, men installerar inte den nya. Han gör sedan inget avdrag i fakturan för felaktigt debiterat arbetstid en hel eftermiddag, för fel typ av varmvattenberedare, trots att han inte ville montera den nya varmvattenberedaren. Inge ny rörmokare vill nu ta på sig att testa rören, installationerna i badrummet eftersom det är denna rörmokares ansvar. Han tål inte invändning, blir otrevlig och kallar kunden saker till ARN. Skickar efteråt en faktura till kunden för skrivtid 4 timmar a 850kr/timme plus moms, totalt 5500kr för att ha svarat till ARN, en sida. Hur försvarar jag mig? jag vågar inte släppa på vattnet själv till badrummet ifall något rör läcker. andra rörmokare vill släppa på vattnet, jag kan därför inte använda badrummet.
häng ut företaget. Namn och ort
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
M mar22 skrev:
rörmokaren tog dubbelt betalt arbete i faktura. Tar betalt 1 timme för att resa 10 min för att hämta ett påstått glömt litet rör, som han borde ha sett saknades redan under pågående arbete två morgnar i följd. Släpper sedan inte på vattnet o testar inte vattnet i sina monterade rör och nymonterade toalett, och blandare i badrum, när arbetet är klart. Däremot kräver han efteråt, efter att den första fakturan är skickad, att få tillträde till huset för att anteckna vilka rör han monterat. Han står 10 min och tittar. Utan avtal debiterar han sedan 1,5 timme i ny faktura för detta. Tar sedan bort avtalat rotbidrag i ny fakturan när kund kräver specificering i fakturan av typ utfört arbete och tid enligt skatteverkets mall för ROT-avdrag. Han har dragit tre ledningar för nära varandra, skriver ingenjör, igenom en bärande bjälke. Bjälken måste nu förstärkas . Rörmokaren skriver att det är "byggherrens fel", det vill säga jag.
Leverera fel typ varmvattenberedare, hämtar den sen, men installerar inte den nya. Han gör sedan inget avdrag i fakturan för felaktigt debiterat arbetstid en hel eftermiddag, för fel typ av varmvattenberedare, trots att han inte ville montera den nya varmvattenberedaren. Inge ny rörmokare vill nu ta på sig att testa rören, installationerna i badrummet eftersom det är denna rörmokares ansvar. Han tål inte invändning, blir otrevlig och kallar kunden saker till ARN. Skickar efteråt en faktura till kunden för skrivtid 4 timmar a 850kr/timme plus moms, totalt 5500kr för att ha svarat till ARN, en sida. Hur försvarar jag mig? jag vågar inte släppa på vattnet själv till badrummet ifall något rör läcker. andra rörmokare vill släppa på vattnet, jag kan därför inte använda badrummet.
Att en annan rörmokare/firma inte vill göra ett test har med ansvarsfrågan, man testar inte någon annans installation. Tar du in någonannan i din rörmokares installation finns risken att din rörmokare kan avsäga sig garantiåtagande, om du anlitat någon annan på fel sätt, dvs innan du Har rätt att åtgärda fel på utförarens bekostnad. Alternativet är att hitta en firma som utför besiktningar/tester.
Att rörmokaren skickar en faktura för skrivitid till ARN säger det mesta. Bestrid fakturan.
 
Håkan Svanberg Håkan Svanberg skrev:
Lekman på området, men sätt på vattnet. Läcker det är väll rörmokare-jä..ln ansvarig och får stå för kostnaderna, då han inte levererat vad som sagts!
Om rörmokaren vägrar stå för det vad gör man då ?
 
Är det verkligen ett krav att alla anläggningar ska provtryckas? Tolkar det som att befintliga anläggningar provtryckes med befintligt vattentryck.

:thinking::thinking:
 
  • Gilla
mudder
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om rörmokaren vägrar stå för det vad gör man då ?
En provtryckning skall väl vara över nominella vattentryck, osäker på om det ska vara 30 eller 50 % över men det är inte tillräckligt med att "släppa på vattnet".
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
M mar22 skrev:
höll också inne 1/3 betalning, eftersom han inte monterade den nya varmvattenberedaren, fakturerade för många arbetstimmar som han inte hade arbetat i huset, han fakturerade 19 timmar trots att han arbetade i huset totalt10.25 timmar, bor max 7 min körväg från mitt hus och 10min körväg till grosistfirman Ahlsell.
Han kom 8.30 på morgonen, åkte på lunch 10.40, kom tillbaka kl 12.30, åkte hem 15.30. under två dagar 10,25 timmar.
Han har väl säkert lagt på tiden han åkt till grossist, handlat och åkt till och från dig. Den tiden ligger ju på dig. Men visst så många timmar borde inte det röra sig om, men några timmar blir det säkert om det är några inköp och resor fram och tillbaka två dagar.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
M mar22 skrev:
det kommer att gå till tingsrätten
Ja om han vill dra det till tinget så får han väl göra det då? (det är ett tomt hot eftersom tinget endast kommer leda till förlikning och eftersom han bara kan yrka på ersättning för 1h juridisk rådgivning så går han back på det.) Tinget är ett tomt hot. Betala inte. Skit i hans räkning, skit I inkasso, när du får brev från kronofogden behöver du bestrida det. Skriv bara "Bestrides". Klart!
 
F fkon skrev:
Ja om han vill dra det till tinget så får han väl göra det då? (det är ett tomt hot eftersom tinget endast kommer leda till förlikning och eftersom han bara kan yrka på ersättning för 1h juridisk rådgivning så går han back på det.) Tinget är ett tomt hot. Betala inte. Skit i hans räkning, skit I inkasso, när du får brev från kronofogden behöver du bestrida det. Skriv bara "Bestrides". Klart!
Jag antog att tvisten gäller mindre än ett halvt pbb? Dvs då blir det s k småmål och man kan bara kräva 1h ersättning för advokat. Om tvisten gäller större belopp så ökar risken eftersom att advokatkostnaderna kan skena. Poängen är att för belopp under ca 20ksek är det inte lönt att gå till tinget.
 
V Villa1949 skrev:
Han har väl säkert lagt på tiden han åkt till grossist, handlat och åkt till och från dig. Den tiden ligger ju på dig. Men visst så många timmar borde inte det röra sig om, men några timmar blir det säkert om det är några inköp och resor fram och tillbaka två dagar.
Sen kan man ju tycka att va han på plats 2 dagar utan att jobba övertid, borde han hunnit både åka dit, hem, till gross och lunch på max 16h. Men visst, det tar alltid tid de inte är på plats. Resor, städa bil, slänga skräp osv tror jag de fakturerar för. Sen kan man tycka att det borde ingå. Liksom att jag tycker att har man ett påslag på 300% på material så ska kunden inte stå för tid och transport att anskaffa materialet. Då förutsätter man att det är det extrapåslaget går till och att om rörisen är smart så gör han detta till flera kunder samtidigt, och gör det i samband med lunch, på väg till kund eller liknande för att minska ställkostnader. Är rörisen ännu smartare så åker han direkt hemifrån till gross, sen till kund, sen ev ärenden på lunch och sen direkt hem. Inte jojo till firman hela tiden.

Därav tycker jag att de borde fakturera en standardsumma för bil, för materialhantering och ett materialpåslag oavsett hur många vändor de tar för detta. Då kan jag som kund skita i att de ska åka till nån annan och slå på vattnet eller vad det nu kan vara samma dag. Om de kommer 1h per dag i 8 dagar eller 8h i sträck kommer då bli kostnadsneutralt. Om de vill sitta å käka frulle på ahlsell så får de väl göra det, på sin egen bekostnad. Inte kundens. Som det är nu så kostar det sannolikt flera tusen extra om de splittrar upp sin dag. Den lossen bör de ta själva pga de är de som planerar. Om det inte är så att de måste komma till mig bara 1h en dag för att slå på vatten eller liknande då andra hantverkare ska in imellan. Men är det ett jobb som kan göras i ett sträck är det orimligt att betala för att de inte kan jobba hela dagar.
 
  • Gilla
NorraS och 2 till
  • Laddar…
Har jobbat en hel del med byggnation både privat och professionellt och min erfarenhet är att rörmokare är de hantverkare som är svårast att jobba med. Svårt att hålla tider och dyker inte upp som avtalat, svårt att ta instruktion, 2 rörmokare på små jobb, köper rördelar och blir borta halva dagar, svårt att samarbeta med andra hantverkare, gnäller på att alla andra har gjort fel och överfakturerar. Känns ibland som vilda västern.
När man som privatperson är i behov av en rörmokare har man ofta inget val och det utnyttjas såklart.
Det finns självklart bra rörmokare men min erfarenhet är att dom är svåra att få tag på. Har du en så tar jag gärna numret.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
M mar22 skrev:
Rörmokaren kräver betalt genom en inkassobyrå
Det är bara till att bestrida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.