Vi håller på att skissa på hus och har kört fast lite. Vi kommer att bygga ett modernt, luftigt hus i två plan med mycket fönster. Men hur det kommer att se ut är långt ifrån klart. Nu till frågan. Vad vill man se när man kliver in genom ytterdörren?

Vi vill gärna ha en ”wow-känsla” och att det ska märkas direkt att huset är stort och luftigt. Min man håller med men han vill absolut ha en trappa mitt emot entrédörren. En trappa som börjar som en trappa och på mitten delar sig i två trappor som går åt vardera håll, förstår ni hur jag menar? Och på det öppet till nock från entrén.

Jag är inte lika övertygad utan skulle nog gärna se rakt ut genom fönster, rakt genom huset när jag kliver in...

Vad hade ni velat se? Eller vill man se soffan, köket eller något annat? Supertacksam för input och idéer!
 
BirgitS
Jag håller med dig för då får jag en känsla av luftigt hus. En imponerande trappa kan ju lämpligen placeras på sidan, då syns den fortfarande men blockerar inte vyn. Ni får diskutera hur det känns när ni stiger in i vänners hus.

Öppet till nock i entrén kräver stor golvyta för att det inte ska kännas som att man står på botten av ett hisschakt eller inte märkas alls (man tittar ju sällar rakt upp).
 
  • Gilla
Marre86
  • Laddar…
Så här ser det ut hos oss om du kollar filmen i början. Vår trapp börjar en bit in och åt sidan. (Kräver takkupa/höjd där trappen kommer upp) Då slipper man ”gå i gruset/skohavet” på väg upp till övervåningen.

Vet inte om det är så värst ”pampigt” men eftersom man ser rakt genom huset när man står i hallen och ut genom fönster i vardagsrummet upplever vi det som ljust och luftigt. Ett par ”sidofönster” vid dörren kan ju också öka på luftigheten i hallen.

Trappa som delar sig till dubbla och full takhöjd uppemot nock blir ju väldigt luftigt men samtidigt blir det många outnyttjade kvadratmeter också. Men varför inte om man har plats/råd. I sammanhanget kanske det trots allt är en marginell kostnadsökning.

Vi förlängde vårt eget hus 1,2m för att få till tvättnedkast och större klädkammare, tvättstuga och kök.
https://www.florinpartners.com/beskrivning/tappgatan-1-d-gpxjjb
https://www.florinpartners.com/beskrivning/tappgatan-1-d-gpxjjb
 
  • Gilla
Marre86
  • Laddar…
Hej! Var det inte du som hade köpt en sjötomt? Det känns ju spontant som att man vill se igenom huset och ut över havet, men det beror ju helt på hur tomten ser ut och hur man kommer fram till huset osv..

En annan idé kan ju vara att ha en hall som är helt tvärtemot det ni tänkt er - ganska ordinär utan varken extra takhöjd eller utsikt för att när man sen kommit in i huset slås av både dubbel takhöjd och havsutsikt. Wow-känslan blir mycket större för att den står i kontrast till den ”trånga” hallen.Nu ska ni ju såklart inte ha en trång och opraktisk hall men med några enkla knep kan man skapa ett rum som är väldigt praktiskt men inte upplevs som jättestort.

Sen tycker jag man ska jobba med huset som en helhet, och lägga mest pengar och omsorg på de delar där man spenderar mest tid. Börjar man med hallen eller en specifik idé om en trappa kan det bli jättebra men det är många som kör fast och resten av huset kan bli lidande. Om jag var tvungen att välja mellan dubbel takhöjd i entrén eller vardagsrummet skulle jag välja vardagsrummet alla dagar i veckan.
 
Stort tack för jättebra synpunkter! Vi har kommit en bit på vägen i vårt skissande och det blir en öppet variant över vardagsrum och inte över hallen. Vi har bestämt oss för vanlig takhöjd i hallen för att undvika ”hisschakt” och att för många kvadratmeter går åt. Det blir alltså en relativt neutral hall där man kommer se ut på baksidan när man kliver in genom entrén. Dock med mycket ljusinsläpp i form av bland annat sidoljus på bägge sidor om dörren. Trappan har vi valt att flytta in en bit i huset och vi kommer också satsa på ett tvättnedkast, tack för tipset!

Det är en sjötomt ja, men entrén är på sjösidan så det är svårt att få till en bra lösning där man ser vattnet när man kliver genom dörren.

Återigen, stort tack för era tips!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.