Om man har byggt ett hus själv får man då räkna med det egna arbetet när man säljer det.
 
Om det är pengar ni tänkte räkna så spelar det ingen större roll vem som gjort arbetet (förutsatt att det är bra gjort). Det är köparen som avgör vad huset är värt.
 
jag menar den biten med reavinsten
 
Ja, du ska räkna med det när du säljer huset!
Likaså när det gäller inköp av inventarier (t.ex lister).

*Sandra*
 
Reavinsen är lätt att räkna ut. Försäljningspris minus det du har kvitton på = vinsten. Skatten är 30% av vinsten.
 
jo men mitt egna arbete som jag gör t ex lägger golv, målar o s v som tar t ex 100 timmar.
Kan man räkna in det i byggkostnaden på ett hus när jag säljer det så att reavinsten blir mindre.
100 timmar *100kr timmen = 10 000
Eller är det bara det som man har kvitto på som gäller.
 
Nej, det är inte bara kvitto som gäller (tror jag iallafall inte..... blev osäker ??? )....

Men jag tror att det är bättre att du tar kontakt med skattemyndigheten och frågar... Man kan säkert skicka ett mail till dem...

 
När jag sålde mitt första hus så gick jag efter försäljningspris minus det du har kvitton på = vinsten. Skatten är 30% av vinsten. När jag sålde mitt andra hus, nyligen, så var reglerna ändrade. Man räknade nu med 2 olika kategorier, ombyggnad och renovering. Ombyggnad är samma som nybyggnad och har man kvittona så kan man praktisera det gamla med 30% av vinsten. Renoverar man så ökar kraven, man får bara räkna med kvitton för de 5 sista åren. Säljer man då i januari så är det bara 4 år + 1 månad bakåt man får ta med. Dessutom så måste varje år överstiga 5000:- annars får de inte tas med. Så mycket kom jag ihåg av det jag läste. Det finns mer.
 
Wow. Det är mycket lättare att bygga nytt.. ;)
 
Skatten är 20% på reavinsten (egentligen 30% på 2/3 av reavinsten). Man får inte räkna med det egna arbetet som någon kostnad vid försäljningen. Eget arbete räknas inte som svartjobb, men du får inget avdrag för det vid reavinstberäkningen.

Du måste kunna visa upp kvitton som kan styrka kostnaderna i de fall skattemyndigheten frågar om dem.

Tänk på att man kan få uppskov med beskattningen av reavinsten om du samtidigt köper en ny privatbostad. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.