Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om ni slutar med att ro omkring med de små telningarna, blir det mer tid över för en jamande gnagarejägare.
Prioritera katten och ungarna framför ert roddbehov.
Hoppas fan att du driver.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
M mothership skrev:
Hoppas fan att du driver.
Ahh, ännu en skämtare med flytetygs-referens! :crysmile:
 
  • Gilla
patfred och 3 till
  • Laddar…
P para skrev:
Våran katt tar in levande/halvdöda möss och småfåglar i huset ibland som vi sedan får jaga fatt på och kasta ut. Hon vill nog bara visa upp sitt byte men lyckas inte döda alla.
Nej, jag tror att det ligger mycket djupare än så.
Den primära instinkten för en katt, framför allt en kattmamma, är att fånga bytesdjur och ta hem dem till sitt bo, för att ge mat åt sina ungar.
Så det är alltså inte något tramsigt "visa upp hur duktig jag är" beteende,
utan ett led i att hålla sin familj och sitt släkte levande.

Min tolkning i alla fall.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Man kan både få en fantastisk vän för många år, utmärkt jägare och göra en välgärning om man adopterar en katt som på ett eller annat sätt råkat illa ut och blivit omhändertagen. Jag tog nyligen hand om en liten hona från en sådan förening i närheten. Kostade 1100, men var då veterinärbesiktigad, kastrerad, vaccinerad och ID-märkt.

Tillsammans med min tidigare Abessinier är hon den absolut gosigaste, intelligentaste och trevligaste katt jag träffat. En glädje varje dag. Trots att hon varit med om en del och tvångsomhändertagits av Länsstyrelsen. Av det märks ingenting, utan att hon möjligen är extra glad och tacksam att ha hamnat hos någon som gillar katter och tar hand om dem på bästa sätt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
8444794231_822678b9f8_o.jpg
En del katter kan bli lite irriterade av råttor.

Katter tar generellt inte fullvuxna råttor eftersom de är för stora. Råttungar, möss, sork o.d. kan de ta.
Fällor och gift kan tillfälligt minska antalet råttor men eftersom de förökar sig snabbt är det bara en tillfällig lösning (det har forskats en del på preventivmedel för råttor). Det vikitigaste är att se till att mat och bostad inte finns för dom. Använd stängda förpackningar (ej gnagvänliga) och täpp till ställen de kan krypa in (plåt eller tätt punktsvetsat stålgaller).
 
  • Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
[bild]
En del katter kan bli lite irriterade av råttor.

Katter tar generellt inte fullvuxna råttor eftersom de är för stora. Råttungar, möss, sork o.d. kan de ta.
Fällor och gift kan tillfälligt minska antalet råttor men eftersom de förökar sig snabbt är det bara en tillfällig lösning (det har forskats en del på preventivmedel för råttor). Det vikitigaste är att se till att mat och bostad inte finns för dom. Använd stängda förpackningar (ej gnagvänliga) och täpp till ställen de kan krypa in (plåt eller tätt punktsvetsat stålgaller).
Tror problemet är tillfälligt löst för den här gången. Vi har satt plåtar precis överallt de kan tänkas komma in. Tidigare hade vi två öppna avfallskärl under diskbänken. Tror påsen med matrester till biogas var en riktig läcker buffé... köpte nya kärl med lock och är noga med att slänga ut dem 2 ggr per dag och viktigast på kvällen så det är tomt på natten.
 
Jag gjorde en snabbtitt på Blocket, och i Halland finns det 84 annonser under katt till salu.
Prisintervallet är 500 kr - 12000!
Vi köpte våra två bondkatt-ungar för fyra år sedan för 100 kr styck. Men sedan tillkom naturligtvis kostnad för kastrering, vaccinering ID-märkning och sådant.

Men det finns nog gratis katter att få överallt. I Halmstad heter hemmet för övergivna katter Kattfoten:
http://www.djurskyddet.nu/kattfoten/katterna/katter-pa-hemmet/
 
KristinaRT
Katter är (jämfört med många andra husdjur) väldigt ”självgående”.... Det finns alltid både vuxna och unga katter som behöver ett hem. Om man tittar hos närmaste katthem har de säkert något som kan passa er!

Visserligen är det ovanligt (men inte omöjligt) att katter tar vuxna råttor, men bara det faktum att det FINNS en katt i huset är mycket avskräcksnde för en råttfamilj. Närvaron av ett rovdjur blir en konstant stressfaktor som de helst undviker. Samma sak gäller möss, de undviker helst hus med katt.

Som ett plus i kanten är närvaro av katter positivt för barns immunförsvar och barn som växer upp i hem med husdjur (inkl katter) löper mindre risk att drabbas av allergi (under förutsättning att i grn i familjen är allergiska från början förstås :) )
 
  • Gilla
papayagirl och 2 till
  • Laddar…
Hmm vi hade ju problem med möss först och sen kom råttorna. Någon som vet om råttorna skrämmer bort möss?!
 
  • Gilla
föraren och 1 till
  • Laddar…
P papayagirl skrev:
Hmm vi hade ju problem med möss först och sen kom råttorna. Någon som vet om råttorna skrämmer bort möss?!
man säger väl att där det finns råttor finns inga möss? Har för mig att vissa råttor äter möss. Nåväl, så hör två år senare är jag nyfiken på hur allt utvecklat sig. Själv tog jag min femtonde mus i fällan igår (började räkna i september). Har stora problem med möss som springer här då jag bor nära en skog. Fällor är helt klart bästa alternativet
 
L Lilla Yk skrev:
man säger väl att där det finns råttor finns inga möss? Har för mig att vissa råttor äter möss. Nåväl, så hör två år senare är jag nyfiken på hur allt utvecklat sig. Själv tog jag min femtonde mus i fällan igår (började räkna i september). Har stora problem med möss som springer här då jag bor nära en skog. Fällor är helt klart bästa alternativet
Råttfri sedan jag klippte 7 råttor med slagfälla, fyllde igen små ingångar till källare med betong, satte plåtar både ovanvåning och källare runt hålen för vattenledningar.
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
Jag fick in råttor under villan med betongplatta häromvintern. Marken under har sjunkit undan. De spred sig snabbt och hördes uppe i väggarna. flera ingångshål in under grunden syntes och ur dem steg lukten från råttkolonin.
Rentokil satte ut fällor och gift men fortfarande resultatlöst efter två månader. Lösningen kom jag på själv och nu är råttorna helt borta. Metod: Jag täppte till alla ingångshål utom två med plastpåsar. Tog fram gräsklipparen och satte en aluminiumslang mellan avgasutsläppet och in i ena hålet under grunden. Efter en timme hade kolmonoxiden avslutat problemen. Hålen fyllde jag med finmaskigt stålnät och grävde igen. Kände en aning lukt i något rum under en vecka, men inget besvärande. Vädra huset ordentligt medans du gör det här. Kolmonoxiden är luktfri och mer än råttor kan somna in.
 
  • Gilla
MathiasS och 4 till
  • Laddar…
U Ulrik7777 skrev:
Jag fick in råttor under villan med betongplatta häromvintern. Marken under har sjunkit undan. De spred sig snabbt och hördes uppe i väggarna. flera ingångshål in under grunden syntes och ur dem steg lukten från råttkolonin.
Rentokil satte ut fällor och gift men fortfarande resultatlöst efter två månader. Lösningen kom jag på själv och nu är råttorna helt borta. Metod: Jag täppte till alla ingångshål utom två med plastpåsar. Tog fram gräsklipparen och satte en aluminiumslang mellan avgasutsläppet och in i ena hålet under grunden. Efter en timme hade kolmonoxiden avslutat problemen. Hålen fyllde jag med finmaskigt stålnät och grävde igen. Kände en aning lukt i något rum under en vecka, men inget besvärande. Vädra huset ordentligt medans du gör det här. Kolmonoxiden är luktfri och mer än råttor kan somna in.
Innovativt och kostnadseffektivt.
 
KristinaRT
U Ulrik7777 skrev:
Jag fick in råttor under villan med betongplatta häromvintern. Marken under har sjunkit undan. De spred sig snabbt och hördes uppe i väggarna. flera ingångshål in under grunden syntes och ur dem steg lukten från råttkolonin.
Rentokil satte ut fällor och gift men fortfarande resultatlöst efter två månader. Lösningen kom jag på själv och nu är råttorna helt borta. Metod: Jag täppte till alla ingångshål utom två med plastpåsar. Tog fram gräsklipparen och satte en aluminiumslang mellan avgasutsläppet och in i ena hålet under grunden. Efter en timme hade kolmonoxiden avslutat problemen. Hålen fyllde jag med finmaskigt stålnät och grävde igen. Kände en aning lukt i något rum under en vecka, men inget besvärande. Vädra huset ordentligt medans du gör det här. Kolmonoxiden är luktfri och mer än råttor kan somna in.
Olagligt (men i vissa fall kan det vara befogat att blunda för det....).
Viktigaste är det sista du gjorde - täpp till alla hål och ingångar så de inte kommer tillbaka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.