Hej på er! Skulle behöva er hjälp. Jag vill bygga en hylla som rumsavdelare enligt bilden, från golv till tak. Har ni tips på hur man fäster rören nertill och upptill och hur man får fast hyllorna på ett diskret sätt? Vart hittar jag rören och eventuella delar som behövs till?

Tanken är att vi ska göra den själva och att den inte ska kosta en förmögenhet. Supertacksam för all hjälp jag kan få!
 
  • En industriellt utformad golv-till-tak hylla som fungerar som rumsavdelare med flera vita hyllplan stöttade av svarta metallrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad för material tänkte du på till hyllorna?
 
Inredningsrör.se
 
  • Gilla
Rebecka12345
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Inredningsrör.se
De var inte billiga..
 
Frustrator Frustrator skrev:
De var inte billiga..
Billigare än lokala rörfirman
 
C Christoffer L skrev:
Billigare än lokala rörfirman
Min rörfirma tar inte 40kr för 10cm stålrör..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Min rörfirma tar inte 40kr för 10cm stålrör..
Får du den gängad då?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
En annan lösning som även den kan vara ball är ju att köra på gängstång med mutter.... !?

Jag tänker M18, 2M för 169:- på Bauhaus.
Säg 2500 i takhöjd, 5 stänger, en kapas i 4 stycken + Ett gäng mutter. Lätt att justera in hyllplan iaf!

Som tex @Exostor gjort här på forumet...

 
C Christoffer L skrev:
Får du den gängad då?
Sist fick ja det, men beställde inte så många rör å andra sidan. Kanske skillnad om man ska ha 40rörändar gängade.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
När vi byggde detta för några år sen, var det inga lokala VVS/rörsäljare som var intresserade..
ACtC-3dCTvMq3p9F4EAwEIXMnP4iopz1BSHSUeWAUQqxst-FFXe5p0JFem066C3BOMd5Agw5b8NfJrFqAZyy5e2P3H-7nFXfZtlvs_WQJ0huGF2XGRbxIL5WhcgWBTEh7pbgDoKXQFtIDFBAcLW6mQPucbjkPg=w524-h1047-no
 
Tilman Tilman skrev:
Vad för material tänkte du på till hyllorna?
Det spelar ingen större roll, bara det ser ut ungefärligt som på bilden.
 
leby leby skrev:
Byggs inte såna främst av vattenrör typ dessa [länk]
du kan ju då sätta en rak muff [länk] under varje hylla.

Tack för tipset! När jag klickar på första länken fungerar inte landningssidan? Vad fanns på sidan?
 
C Christoffer L skrev:
Inredningsrör.se
Tack för tipset! Hittar dock inte riktigt vad jag sökte bland alla delar och känns som att det blir en slant om jag ska bygga en så hög hylla. Får leta vidare. :)
 
slacker slacker skrev:
En annan lösning som även den kan vara ball är ju att köra på gängstång med mutter.... !?

Jag tänker M18, 2M för 169:- på Bauhaus.
Säg 2500 i takhöjd, 5 stänger, en kapas i 4 stycken + Ett gäng mutter. Lätt att justera in hyllplan iaf!

Som tex @Exostor gjort här på forumet...

[bild]
Kul lösning! Passar inte riktigt in i stilen här hemma tyvärr, behöver något nättare. Men tusen tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.