Hej!
Tänkte gjuta en ny platta med eps cement. För att förbättra på isoleringen tänkte jag först köra ett lager frigolit under då jag ska golvvärme. Sett flera inlägg och anvisningar att frigolit inte ska användas som underlag vid eps men min fråga är vad kan hända? Någon som testat?
 
Jag gissar...
Att man får dålig bärighet på plattan. Frigolitplattan kommer inte tryckas ned mot makadambädden. Den behöver något tungt över sig för att sprida yttrycket. Dvs om man gjuter något lätt ovanpå så kommer frigoliten att hänga i luften bitvis.
 
Ska du först isolera med cellplast, och sen lägga golvvärme som du täcker med isolerande EPS-cement? Vad är poängen med operationen?
 
Förstår att det kan upplevas lite dubbelt men tanken är att jag vill frångå att vänta tre månader på betongen innan jag kan köra tätskikt . Så att EPS kanske vara en bättre lösning dock ville jag ju fortfarande ha en så god isolerad grund som möjligt.

Har också gått i de banorna som du funderar kring largab.
 
Jag förutsätter att du INTE tänker gjuta in värmeslingorna i golvet???
Det är ingen bra ide om du vill ha bra reglering och bra ekonomi.

Gör du enligt VillaVarms koncept (som är dyrare) så får du dessutom nåt som funkar!!
I mitt fall väntade jag dessutom med att lägga in golvet tills huset var i princip färdigt.

http://www.villavarm.se/villa-varms-unika-golv
 
daniel76 skrev:
Förstår att det kan upplevas lite dubbelt men tanken är att jag vill frångå att vänta tre månader på betongen innan jag kan köra tätskikt . Så att EPS kanske vara en bättre lösning dock ville jag ju fortfarande ha en så god isolerad grund som möjligt.

Dubbelt spelar väl mindre roll, jag tänkte mest att man kanske inte vill ha isolering ovanför golvvärmen. Då faller ju liksom hela tanken med att gjuta in slang i golvet :rolleyes:

Men kan man göra EPS-cement snabbtorkande borde det väl finnas samma gegga utan isoleringen? EPS-kulorna i sig kan väl knappast göra nån skillnad för torkprocessen? Eller missförstår jag dig helt kanske....
 
Nej golvvärmen är fortfarande tänkt att spacklas in på eps:en. Min fundering är bara ev. risker med kombinationen frigolit och eps efter varandra.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Någon som har kunskap om denna kombination.
Alltså cellplast och sedan EPS-cement ovanpå? Läste att risken finns för att härdningstempersturen stiger med cellplast under pga isolerar. Men det låter märkligt.
Hur blir det med lasterna, EPS cement väger en tiondel av vanlig betong och kan det uppstå fickor mellan makadam och cellplast då trycket inte är särskilt stort?

Badrum;
I mitt fall mark-makadam 150mm-150mm cellplast-150 mm EPS cement-golvvärme-golvspackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.