Söker en tomt, obebyggd eller med ett äldre hus (före 1930 typ) i öppet/delvis öppet landskap med sjö- eller havsutsikt och möjligheter till bad/båtplats inom några få min gångväg. Max 2h fr Sthlm. För bygge av fritidshus, på sikt kanske permanentboende, och odling.
Har 2 barn, 2 och 5 år som vill plocka bär/frukt och rusa runt. Själv ett intresse av odling och miljövänligt liv samt hoppas på miljövänligt byggande. Sambo som gillar spara och fixa med gamla grejer.
För rätt tomt lägger jag en del pengar och låter istället husbygget ta den tid ekonomin kräver. Ser det som ett livsprojekt.
Alla tips välkomna!
Med vänlig hälsning,
Hanna
 
Svårt att svara på när du inte indikerar budget....

Jag skulle söka mig uppför roslagskusten, norra österåker, ljusterö, norrtälje, väddö, grisslehamn osv...

Där kan du ju hitta enklare lägen från typ 300´-400´, Ska man ha riktigt sjöläge (ej sjömtomt) handlar det väl om kanske 3000´.

https://www.hemnet.se/bostader/karta?housing_form_groups[]=plots&housing_form_groups[]=homesteads&land_area_min=2000&location_ids[]=17744&location_ids[]=17745&water_coastline_only=1&water_distance_max=500

tomt på Högmarsö om skärgårdsliv lockar, man kan åka bilfärja dit...

https://www.hemnet.se/bostad/tomt-aspo-hogmarso-norrtalje-kommun-kattrumpans-vag-12-16973331
 
Du får nog hålla bevakning på Hemnet. Tomter med eller utan hus med sjöutsikt brukar bli sålda rätt så direkt, om det inte finns någon hake med dem, som byggförbud, eller omöjligt att ordna godkänd avloppsanläggning.
 
Ja hemnet och booli bevakas dagligen... Andra sätt att hitta?
Själva avståndet i m till vattnet är inte viktigast (men vore ju jättekul om nästan sjötomt el sjötomt) det viktiga är att se vtn från tomten och ha riktigt nära t bad. Måste inte vara havet.
Budget upp t 2 mkr, men om såpass dyr ska den ju vara mkt mkt bra.
 
Är också ute efter tomt för fritidshus! Siktet är inställt på Yxlan/Blidö eller öarna och fastlandet däromkring. Om nån har tips tas det tacksamt emot. Främst privata eller annonser Som inte finns på dem vanliga marknadsplatserna, dem har vi stenkoll på
 
Tomter med havsutsikt i Stockholms skärgård får du inte för 2mkr, inte 3 heller.
Du får nog söka dig inåt landet och snarare ha sjö- än havsutsikt.
Tror budgeten blir omöjlig att hålla ändå.
 
1) Längs mälaren eller mindre sjöar om du nöjer dig med ”sjökontakt” =promenadavstånd.

2) Vill du ha ”sjöutsikt” eller tom ”sjötomt” så blir det genast svårare.

Vi har stuga på Tosterön utanför Strängnäs. Där får du 1 enligt ovan för din budget (gammalt sommarstugeområde). Då har du 300-800m till mälaren kanske. Ev någon ”sjöglimt”. En sjötomt på 1000kvm i samma område har ett taxeringsvärde på närmare 3,5milj bara för marken. Då är det ungefär 1 tim till Stockholm.

Söker du dig ”uppåt” längs Roslagskusten så känns det som det finns bättre möjlighter längs havet.

Söderut är svårare eftersom priserna är höga längs hela kusten.

Vi är nog många som ”håller utkik” efter samma sak. Därav att priserna sticker iväg rejält.

”enkel sommarstuga” med egen sjötomt/strandremsa längs ”mälaren en bit inåt” ligger alltså idag på +4,5 miljoner. Bostadshus med sjötomt +7,5 miljoner ungefär. (Åtminstone de vi sett och kollat på de senaste åren). Är det ingen sjötomt (egen strand) men sjöutsikt och en tomt/hus där det är enkelt bygga om till permanentboende så är det fortfarande dyrt. Gick t ex en upprenoverad sommarstuga 150m från vattnet men i princip utan sjöutsikt från tomten. Det gick för 3,6miljoner nu i somras. Å andra sidan styckades det ut ett nytt område på en åker i samma område, 100-200m från mälaren för 3-8år sedan. Då såldes de obebyggda tomterna för 700”-1200”. Skulle dock tro att du idag fått ge 1200”-2000” för samma tomter. Då tillkommer ev VA/El/detaljplanavgift/bygglov osv utöver själva huset.

Så jag skulle personligen istället leta efter en mysig orenoverad sommarstuga vid en liten sjö inåt landet. Kanske utan vatten/avlopp. Då går det nog hitta det du söker med din budget.

Alternativet är en stuga på en Ö! Personligen avråder jag från det av flera praktiska skäl. (Tillbringade själv 9 sommrar på sommarstuga på ö och sa till mig själv efter det att aldrig en sommarstuga på en ö...)
 
Redigerat:
Mikael_L
H Hannalinnea skrev:
För rätt tomt lägger jag en del pengar och låter istället husbygget ta den tid ekonomin kräver. Ser det som ett livsprojekt.
Inte för att jag vill låta negativ, men tänk på att bygglagstiftningen inte är utformad för långsamt byggande. Efter bygglovets ikraftträdande har du 5 år för att bli klar för slubesiktning och slubevis, sen faller bygglovet och du står med ett svartbygge.
Och dessutom får byggnaden inte alls användas under byggtiden. Absolut inte sovas i, knappt man får käka lunch i det halvbyggda huset (nu är väl just detta en sak som inte direkt kollas speciellt hårt).

Men jag tänkte bara att jag måste skriva detta, så du har koll på just detta träsk av regler, som gör det svårt för de som vill bygga sakta.
 
Bra tips om bygglagstiftningen, får kolla det lite extra. Jag har som sagt inget krav på hav, pratar om vatten, och har nog sett några vattennära tomter segla förbi inom denna budget, men få. Därför, liksom övriga sökande här tacksam tips utanför de stora internetsajterna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.