Hej.
Jag har ett 60-tals garage med platt/flackt tak och sarg som ska inredas till boyta. Det innebär bland annat extra isolering i väggar+tak samt även ny takpapp. Garagetaket är tätt men sviktar så pass mycket att det är en tidsfråga innan det börjar läcka. Taklutning ca 3 grader, vattenavrinning via brunn i taket. Ska tilläggas att just vattenavrinningen knappt fungerar p.g.a. svikten i taket.

1. Jag undrar om, och hur, jag åtgärdar denna svikten?

2. Är det kanske enklare att bara riva hela det gamla taket, och bygga ett nytt platt tak med stabilare bjälkar iom att det ändå ska isoleras och läggas ny papp?

Tyvärr är det inte öppet i nock så jag vet inte exakt hur konstruktionen ser ut därunder. Men då garaget endast spänner 4,4 x 5,6 meter så antar jag att det enbart bärs upp av bjälkar. Och eftersom att det sviktar är det rimligen inte limträ utan utan någon form av konstruktionsvirke.

Nu vet jag, också, att platta tak är ett elände på många sätt, men att byta är inte ett alternativ. Och detta säger jag för jag vet att det annars kommer väldigt många kommentarer om att istället bygga takstolar. ;)

Tusen tack för er input!

Ett 60-tals garage med platt tak och sarg redo för renovering och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
10 av 10 liknande byggnader har problem med att det står kvar vatten och det är egentligen inget stort problem. Står det bara ett par cm djuot så är det inga problem att bara köra på ett nytt lager papp. 3cm djupt är max enligt många med i verkligheten spelar det ingen roll om det är lite djupare.

Vill man ändå åtgärda det måste man ta reda på vad som siviktat ned. Är helt olika åtgärder om råsponten sviktar ner mellan takstol/balk än om hela konstruktionen har satt sig.
 
  • Gilla
oskar8889 och 1 till
  • Laddar…
10 av 10 liknande byggnader har problem med att det står kvar vatten och det är egentligen inget stort problem.
jo jag håller med om det. Och man kan tycka att om detta hänt över ett tidsspann på 60 år så lär det nog hålla ett tag till.

Finns det något smart sätt att kontrollera vad som satt sig utan att behöva öppna innertaket?
Är det "bara" råsponten är det ju inga större bekymmer att byta den i samband med att takpappen byts ut.

Det stora orosmolnet är om bjälkarna behöver åtgärdas. Hur löser man det, byter man hela bjälkarna eller stärker man den befintliga konstruktionen på något annat sätt?
 
Rickard.
Enklaste sättet för att få ett hum hur det ligger till är att kolla hur vattenpölarna ser ut. Sen kan man också kolla hur taket ser ut med hjälp av att spänna murarsnöre över taket och då är det lätt att få en bild hur plant det är.

För att man ska kunna ta ut nån information ur det här krävs dock att man har lite förståelse hur det är uppbyggt så man kan hitta balkarna/takstolarna så man kan mäta tvärs över för att kolla att det är plant och längs efter för att kolla nedböjning.
 
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Jag har konstruktionsritningarna, sådär tillförlitliga i allmänhet. :cool: Men gällande den bärande konstruktionen har de stämt ganska bra hitintills. Har även ett hörn i undertaket som är lite öppet, där kan jag få en uppfattning om avstånden mellan bjälkar.

Du säger att man kan se på pölarna, menar du då att jag ska kunna se om pölarna bildas mellan bjälkar? :thinking:
 
Ju bättre taklutning, desto klenare virke kan man använda. Det bör kunna gå att förstärka taket underifrån. Särskilt som du ändå tänker öppna upp. Ta reda på takbjälkarnas dimensioner och inbördes avstånd så har vi någgot att gå efter.
 
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Rickard.
I stort sätt så, en stor sammanhängande pöl över flera bjälkar i mitten är ett dåligt tecken. Sen kan man aldrig anta att det byggdes 100% rakt, vid så här låga lutningar blir minsta lilla avvikelse tydlig. Inte ens om det här var helt nybyggt skulle man kunna räkna med att det inte skulle vara några små vattenpölar.
 
Redigerat:
  • Gilla
JeXzer och 2 till
  • Laddar…
Ok. Ska upp och räkna vattenpölar.

Fråga; 1. Hur stärker man upp bjälkar underifrån?
2. Borde man inte i många lägen kunna jämna av ovansidan på bjälkarna för att råsponten ska ligga jämnt = mindre vattenpöl. Jag tänker här att bjälkarna är 60år och rört sig ganska lite sett över tid...

Ska se till att kontrollera dimensionerna på något sätt, men det får bli ett projekt för helgen. Tack för input så länge!
 
1 Det beror på hur det ser ut och hur gott om plats det finns. Huvudprincipen är att man skruvlimmar på förstärkningar. Om takbjälkarna ligger med 1200 mm avstånd kan man lägga in nya kraftigare mitt i mellan. Man måste titta på råspontens tjocklek i förhållande till bjälkarnas avstånd också.

2 Underdimensionerade bjälkar får i längden permanenta deformationer. Då kan det hända att man måste jämna av dem på ovansidan på något sätt.
 
Här kommer lite bilder som jag lovade. I ena hörnet ser ni brunnen. Någon som vågar sig på en gissning av huruvida det är bjälkarna eller råsponten?

Vy över tak med brunnen i hörnet, röd plåt och vattensamling på yttertaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platt tak med brunnen i hörnet och synliga fuktfläckar, omgivet av räcken och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I värsta fall får jag väl öppna lådan och titta in.
 
Rickard.
Gissar att taket satt sig en aning men att största problemet är att takbrunnen är ogenomtänkt placerad. Frågan är väl om det inte är smartast att åtgärda det.
 
Redigerat:
Gissar att det är snudd på lika illa att göra en ny brunn i mitten av pölen som man sedan leder ut i hörnet via innertaket. Dvs inne i konstruktionen.

Då finns två alternativ som jag kan se?

1.att bygga ett helt nytt tak. Och då blir det troligen ett pulpett för att slippa sådana här äventyr i framtiden.

2. Behåll låda. Byt ut/förstärk befintliga reglar. Byt ut råsponten, möjligen att någon del kan sparas. Ny papp, uppenbart.
 
Rickard.
oskar8889 oskar8889 skrev:
Gissar att det är snudd på lika illa att göra en ny brunn i mitten av pölen
Det är inte optimalt och kan behöva värmekabel men funkar.

Att förstärka upp lite genom att bygga om till ett pulpettak, gärna med någon extra grad lutning är enligt mig en höjdarlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.