Hej!

Jag har några funderingar kring golvbyte. Vi har dessvärre upptäckt (en förhoppningsvis mindre) fuktskada. Det läcker från diskhon ner på golvet under diskbänken. Så behöver av ny diskbänk är akut.


Vi har bott i huset (från 1947) i ett år och har dessvärre ingen information och tidigare renovering, (även om det efterfrågades och utlovades renoveringsinformation vid köp.)

Vilket årtal ser den här plastmattan ut att tillhöra? Är det 70 eller 90-tal? Jag tänker givetvis på risk för asbest.

Det är furugolv i några delar av huset. Drömmen och förhoppningen är ju att det ligger ett trägolv i köket också.

Vad kostar det att anlita någon att riva upp mattan/mattorna? Asbestprov bör väl tas hur som helst.

Om jag är nyfiken att ta reda på om trägolv finns under innan hela mattan rivs, har ni något bra tips?

Bild på matta och mattorna under diskbänk.

Allt gott!
 
  • Äldre mönstrad plastmatta i grönt och beige som kan vara från 70- eller 90-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand lyfter en skadad plastmatta med mönster från 70- eller 90-talet, exponerar underliggande lager, nära synliga vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar på att mattorna är från 80-talet, så runt 40 år gamla. Ser inget som tyder på asbest.

Kostnad för att riva ut plastmattor, kanske räkna med 500-600 kr/timme. Tidsåtgång är omöjligt att svara på då vi inte vet omfattningen av arbetet. Lägg på x antal 1000 kr för körning mm.
 
  • Gilla
M.W.
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gissar på att mattorna är från 80-talet, så runt 40 år gamla. Ser inget som tyder på asbest.

Kostnad för att riva ut plastmattor, kanske räkna med 500-600 kr/timme. Tidsåtgång är omöjligt att svara på då vi inte vet omfattningen av arbetet. Lägg på x antal 1000 kr för körning mm.
Tack!

Ja, jag tycker också att färgerna kändes mer 80 eller tidigt 90 Än 70. Men jag hade någon som tippade på 70-talet, med det var väl lite mer murriga och mjuka former då

Om det inte är asbest lär man ju kunna riva den översta plastmattan själv. Jag har rivit en plastmatta med väldigt enkla medel förr om åren, svettigt, men det gick! Vilka verktyg är bra att ha?
 
Är det klinker under mattan?
 
Jag tror inte heller där är asbest, men om det är det så är det svindyrt. Jag hade exakt samma skada och vi hade asbest under mattan. Vi fick 50000 av försäkringsbolaget för att de skulle slippa göra det. Jag hade bara rivit upp den om jag var er :)
 
  • Gilla
M.W. och 1 till
  • Laddar…
Eller är det en annan matta under som också skall bort? Då kanske ni vill skicka en bit för asbesttestning först. Kostar typ 400 kr.
 
Jag har rivit bort mattor i två rum.

En så hade dom limmat mattan på en skiva som var spikad i golvet.
Väldigt lätt att riva bort och tog mig inte mer än 2h och då även leta efter spik.

Ett annat rum var de värre. Där hade dom flytspacklat på den golvet och sedan lagt matta på den.
Spenderat säkert 15h + nu med att skrapa och hugga bort skiten. Och är inte klar än, är nog ca 3h kvar.

Men sen så ska jag slipa golvet =)
 
  • Gilla
M.W.
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Jag tror inte heller där är asbest, men om det är det så är det svindyrt. Jag hade exakt samma skada och vi hade asbest under mattan. Vi fick 50000 av försäkringsbolaget för att de skulle slippa göra det. Jag hade bara rivit upp den om jag var er :)
Tack! Men ni asbestsanerade för dem pengarna hoppas jag

Min kusin arbetar med sanering och föreslog att göra asbestprov på mattan under, för är det asbest där så bör jag inte själv inte översta.
 
M Mlindahl skrev:
Jag har rivit bort mattor i två rum.

En så hade dom limmat mattan på en skiva som var spikad i golvet.
Väldigt lätt att riva bort och tog mig inte mer än 2h och då även leta efter spik.

Heja heja!

Slitsamt! Det ser ut att skymta någon skiva under spisen, men vet ju inte om den är över hela golvet, troligt men... överraskningar är ju oftast trevliga när de är bra
Ett annat rum var de värre. Där hade dom flytspacklat på den golvet och sedan lagt matta på den.
Spenderat säkert 15h + nu med att skrapa och hugga bort skiten. Och är inte klar än, är nog ca 3h kvar.

Men sen så ska jag slipa golvet =)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det klinker under mattan?
Det är nog en plastmatta från 60talet skulle jag tro
 
A arasmus skrev:
Eller är det en annan matta under som också skall bort? Då kanske ni vill skicka en bit för asbesttestning först. Kostar typ 400 kr.
Ja den andra mattan ska bort. Hoppas på trägolv under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.