Jag skulle ta billigaste sortens förzinkad korrugerad plåt. Duger brå på en lada och räddar resten av konstruktionen för många årtionden framåt till lägsta möjliga kostnad.

Något undertak behövs inte. Det gör ingenting om det droppar litet kondens ibland i en lada. Det räcker med att byta det som är ruttet eller skadat och komplettera trödet (läkten) så att det blir ett tillräckligt bra underlag att lägga plåten på.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle ta billigaste sortens förzinkad korrugerad plåt. Duger brå på en lada och räddar resten av konstruktionen för många årtionden framåt till lägsta möjliga kostnad.

Något undertak behövs inte. Det gör ingenting om det droppar litet kondens ibland i en lada. Det räcker med att byta det som är ruttet eller skadat och komplettera trödet (läkten) så att det blir ett tillräckligt bra underlag att lägga plåten på.
Tack så jättemycket för tips!(y)
 
Tack så jättemycket alla ni som gett mig råd och tips! (y) Så värdefullt för mig som inte kan så mycket, ja nästan inget. Känner mig mer optimistisk om ladan nu. Jag vill gärna bevara den för jag tycker den har ett värde. Har sett alldeles för många lador som rasat och blivit en hög av brädor och timmer. Så synd.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
D Daggan Maggan skrev:
Inte nog med alla inomhusprojekt så ligger jag sömnlös över vad jag ska göra med den gamla ladan där taket snart rasar in. Min högsta önskan är att bevara ladan men det blir antagligen jättedyrt. Dels vill jag bevara gårdsbilden med två bostadshus, en vedbod och en lada större än den fallfärdiga. Jag vill även ha kvar denna fallfärdiga lada , som är så fin förutom taket.
Har någon en ide om vad man kan göra för att rädda ladan. Någon som har ett hum om vad kostnaden kan bli? Borde ju mätt hur stort den kan vara förstås, men det är en ganska normalstor lada. Kanske 15-20 m lång. och i två plan.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej
Håller med om att det inte ser så illa ut. Bilderna visar inte mycket på insidan av taket.
Det är takfoten som är lite svajig och det nedersta raderna av takpannor som ligger illa. Det verkar man kunna laga från en byggställning en bit i taget, en sida åt gången.
På gamla lador brukar ett tydligt tecken vara att taknocken sviktar om taken och/eller takstolarna är dåligt. Här ser det bra ut.
Självklart måste ni direkt lägga på nockpannor längts upp för att inte förvärra.
Om man, mot förmodan, måste byta pannorna är plåt bra. Det är kanske inte snyggast, eller byggnadsvårdsmässigt korrekt, men du kan få dem i långa längder och med en högre profil blir de väldigt stabila. De är avsevärt mycket lättare än tegelpannor och jämnar ut belastningen på läkt och kan hålla underlaget vid liv i många år till, om det inte är rötskadat.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej
Håller med om att det inte ser så illa ut. Bilderna visar inte mycket på insidan av taket.
Det är takfoten som är lite svajig och det nedersta raderna av takpannor som ligger illa. Det verkar man kunna laga från en byggställning en bit i taget, en sida åt gången.
På gamla lador brukar ett tydligt tecken vara att taknocken sviktar om taken och/eller takstolarna är dåligt. Här ser det bra ut.
Självklart måste ni direkt lägga på nockpannor längts upp för att inte förvärra.
Om man, mot förmodan, måste byta pannorna är plåt bra. Det är kanske inte snyggast, eller byggnadsvårdsmässigt korrekt, men du kan få dem i långa längder och med en högre profil blir de väldigt stabila. De är avsevärt mycket lättare än tegelpannor och jämnar ut belastningen på läkt och kan hålla underlaget vid liv i många år till, om det inte är rötskadat.
Den jag tänker på heter sinuskorrugerad i höjd 45 eller 55, eller liknande. Den liknar eternittak.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej
Håller med om att det inte ser så illa ut. Bilderna visar inte mycket på insidan av taket.
Det är takfoten som är lite svajig och det nedersta raderna av takpannor som ligger illa. Det verkar man kunna laga från en byggställning en bit i taget, en sida åt gången.
På gamla lador brukar ett tydligt tecken vara att taknocken sviktar om taken och/eller takstolarna är dåligt. Här ser det bra ut.
Självklart måste ni direkt lägga på nockpannor längts upp för att inte förvärra.
Om man, mot förmodan, måste byta pannorna är plåt bra. Det är kanske inte snyggast, eller byggnadsvårdsmässigt korrekt, men du kan få dem i långa längder och med en högre profil blir de väldigt stabila. De är avsevärt mycket lättare än tegelpannor och jämnar ut belastningen på läkt och kan hålla underlaget vid liv i många år till, om det inte är rötskadat.
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Den jag tänker på heter sinuskorrugerad i höjd 45 eller 55, eller liknande. Den liknar M.
:)

Tack!
Blir så glad och tacksam för att så många gett mig så himla bra råd!- Tack Olsson Vallby. Nu känner jag mig hoppfull om ladan. Ska försöka hitta någon som kan hjälpa till med nockpannor eller plåt.. Måste räkna på vad jag har råd med just nu. Detta ställe behöver så mycket andra åtgärder också som kostar mycket.. Men nu är jag jag glad hoppfull och vill verkligen bevara ladan. :) .
 
D Daggan Maggan skrev:
:)

Tack!
Blir så glad och tacksam för att så många gett mig så himla bra råd!- Tack Olsson Vallby. Nu känner jag mig hoppfull om ladan. Ska försöka hitta någon som kan hjälpa till med nockpannor eller plåt.. Måste räkna på vad jag har råd med just nu. Detta ställe behöver så mycket andra åtgärder också som kostar mycket.. Men nu är jag jag glad hoppfull och vill verkligen bevara ladan. :) .
Det är bara kul att kunna hjälpa till. Det är härligt att känna din/er entusiasm, och vilja att bevara. Inte bara riva. Har själv renoverat en lada, och den har man mycket nytta av. Med lite bra dörrar, lås och tätt tak, kan ni ha den som förråd för byggmaterial och som arbetsyta för målning och annat när man renoverar andra delar av husen. Ta hand om den!
Men lägg så lite som möjligt, så ni kan göra viktigare saker först.
Lycka till!
 
Det betyder så mycket att få höra ifrån positiva människor. Man känner att man får styrka att jobba vidare. :strong::)
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.