nikasp
Har två förbenat tunga stockar jag behöver frakta till sågen. Ca 290 och 250 cm långa. Tips på hur jag lyckas baxa/winscha upp dem på mitt EU-släp?

Kranbilsföraren sa att den större väger 320 kg och då bör den mindre väga ca 120 kg. Räknar jag på största diameter och 700 kg/kubik borde det bli 420+160 kg så om släpet utlovas hålla för 500 borde det vara lugnt med lite säkerhetsmarginal.

Men, även den lilla går knappt att rubba för hand så krävs lite knep och spett mm. Släpet har i alla fall tipp och jag kanske kan skruva ihop en ränna av reglar dra upp den längs. Lär behöva winsch eller spel av något slag för att dra upp dem med. Någon som sitter inne med smarta tips? Ångrar lite att jag inte köpte ett kraftigare släp, skulle ju mest frakta lite byggmaterial osv :)

Två stora stockar på gräsmatta nära trästege och trävägg, redo för transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt EU-släp parkerat på gräsmatta bredvid tunga stockar, redo att lastas för transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fäst vinchen i fronten på släpet och vinscha dem bakifrån, vill släpet lyfta så fäst det i en bil
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
nikasp
Är rädd att jag knäcker flaket om jag inte tippar men då löper ju vajern dåligt (över kanten på flaket). Kanske överkomplicerar saker men men...
 
Kan du stoppa under runda ”rullar” av något slag när du drar upp de på det tippade släpet?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
I mitt förslag så menar jag att man låter baken på släpet luta ner mot marken. Då är det inga problem. Är du rätt om släpet så fu kar det med nästan vad som helst att lägga under. Gräs. Pinnar. Wellpapp. Plast. Ölglas. Eller liknande för att få bättre glid
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips är en så kallad Hällnäslyft, måste ju dock köpas in. Använde en sådan förra veckan i skogen, enkel men effektiv

Person använder en Hällnäslyft för att lyfta en stock i vinterlandskap.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
A Alexn72 skrev:
I mitt förslag så menar jag att man låter baken på släpet luta ner mot marken. Då är det inga problem. Är du rätt om släpet så fu kar det med nästan vad som helst att lägga under. Gräs. Pinnar. Wellpapp. Plast. Ölglas. Eller liknande för att få bättre glid
320 kg är så tungt så att koppla släpet och sen tippa bör vara det som gäller. Vet inte om jag vill prova att dra upp den utan att ha kopplat. Måste i så fall få den att snällt tippa ner på stödhjulet utan att knäcka fästet.
 
A
Visst,koppla på släpet,tippa flaket och vinscha(valfri typ)upp,tror du blir förvånad hur enkelt det går,320kg är inte så mycket.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Varför tar du inte fram en motorsåg och klyver dem till mindre bitar?
 
Inser att mitt förra meddelande inte var så lätt läst:crysmile:
Men 500kg är inte så mycket när du gör på detta viset. Dra upp båda stockarna på flaket och testa när du börjar närma dig jämvikt så du kan trycka ner släpet för hand till bilen och vincha sen sista biten så du får lagom kultryck.
 
Har du ingen granne som kan hjälpa till?
 
Även om jag tror att du klarar det men winsch så kan du ju annars bara bygga en ställning med 2 taljor i och lyfta upp dem sen backa in släpet under.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Varför tar du inte fram en motorsåg och klyver dem till mindre bitar?
Jag ska såga och snickra bänkar och skärbrädor tills jag trillar av pinn. Vill inte kapa innan jag vet vad jag ska ha den till. Är en hyfsat gammal ek vi tagit ner och jag har inte så många träd varken hemma eller i torpet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
nikasp
Ska kolla in winsch på Jula eller liknande så får jag återkomma med resultat. Tack för input och @Alexn72 nu fattar jag vad du menar.
 
Istället för att dra upp stockarna på släpet så är det ju rätt enkelt att lyfta stocken + palla under. Lyfta lite till och palla under. Till sist backar man in släpet under om man varit lite listig från början....
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.