Som rubriken antyder håller jag på att rita på ett förråd med låglutande tak (ca 5 grader) som kommer att täckas med underlags, och ytpapp.

Jag funderar dock lite på hur jag ska göra med takfoten, eller egentligen "takfötterna".

På nedre sidan känns det inte så krångligt, där tror jag att jag fixar det. Min enda fråga är hur långt ut man drar isoleringen och hur man "stoppar" den från att gå ut i takfotslådan?

De alternativ jag ser är att antingen isolera fram till A, alltså att man "fyller" takfotslådan med isolering. Fram till B är det som känns mest logiskt för mig, då är det i liv med isoleringen i den stående väggen. Alternativ C skulle vara att bara dra det fram till där väggen börjar, men det blir ju VM i köldbrygga tänker jag...

Men hur stoppar jag isoleringen från att trycka hela vägen ut mot takfoten om jag (som jag tror) ska stoppa vid B? Hur bygger man igen facket där?

3D-ritning av en hussektion med ett låglutande tak och markerade punkter A, B och C för isoleringsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men riktigt krångligt för amatören blir det på "ovansidan" alltså på den delen som taket sluttar från, där jag inte ska ha någon takavvattning osv.

3D-ritning av förrådsbyggnad med låglutande tak, markerade isoleringsalternativ A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör jag där? Lägger jag en trekantsbräda ovanpå A som jag drar pappen runt? Använder man någon speciell typ av plåt där? Behöver man ens en takfot på den sidan, eller sågar jag reglarna i enlighet med strecket B och gör något klurigt där?

Jag har sökt både på nätet och här på sidan för att hitta något om hur man sätter panel och plåt och takfot på låglutande tak på det här viset, men har haft förtvivlat svårt att hitta något bra.

STORT tack om någon har förbarmande över mig och bistår med lite tips och idéer eller kanske en vinkning i rätt riktning. Tack!!
 
Åsa Lund
Testa om det funkar med takfotsplåt på höga sidan?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Testa om det funkar med takfotsplåt på höga sidan?
Jag har försökt kolla runt och funderar snarare på vindskiveplåt även högst upp. Återstår problemet med att begränsa isoleringen i respektive fack. Några idéer om det?
 
Åsa Lund
Tyvärr inte
Jag har svårt att tänka kreativt till en skiss:sweat:
 
Y yens skrev:
Jag har försökt kolla runt och funderar snarare på vindskiveplåt även högst upp. Återstår problemet med att begränsa isoleringen i respektive fack. Några idéer om det?
Fungerar det att lägga en regel, exempelvis 45x170 som passer mellan masoniten och hammarband?
 
Du drar ut reglerna/takstolarna så långt du önskar både uppe och nere. Sen lägger du en regel av samma dimension (45 x 170 eller vad det nu är) utanpå ändarna av takstolarna och skruvar fast den i takstolarna med långa skruv.
Jag brukar måla denna bräda i förväg eftersom det alltid är bråttom när man sätter upp dem, speciellt den nedre där hängrännan sen är ivägen.

Råspont på taket. På sidorna och i överkant en trekantslis, gärna av en delad 45 x 95 så att det blir lite mer än bara en skarp kant på trekantslisten så att säga.
Lägg pappen så att den täcker trekantslistan och går ner lite på regeln. Sen ber du plåtslagaren vika plåtar som täcker hela regeln, och som viker sig upp och över trekantslisten och ner på taket så att säga.

I nederkant en vanlig fotplåt som du limmar takpappen mot. Fotplåten går ner i hängrännan.

Fråga om du undrar.
 
  • Gilla
Konow och 1 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Du drar ut reglerna/takstolarna så långt du önskar både uppe och nere. Sen lägger du en regel av samma dimension (45 x 170 eller vad det nu är) utanpå ändarna av takstolarna och skruvar fast den i takstolarna med långa skruv.
Jag brukar måla denna bräda i förväg eftersom det alltid är bråttom när man sätter upp dem, speciellt den nedre där hängrännan sen är ivägen.

Råspont på taket. På sidorna och i överkant en trekantslis, gärna av en delad 45 x 95 så att det blir lite mer än bara en skarp kant på trekantslisten så att säga.
Lägg pappen så att den täcker trekantslistan och går ner lite på regeln. Sen ber du plåtslagaren vika plåtar som täcker hela regeln, och som viker sig upp och över trekantslisten och ner på taket så att säga.

I nederkant en vanlig fotplåt som du limmar takpappen mot. Fotplåten går ner i hängrännan.

Fråga om du undrar.
Stort tack, jag tror jag är med :) Ska rita och fundera och försöka följa din beskrivning, återkommer om (när...) jag får problem!
 
S SM6SIF skrev:
Fungerar det att lägga en regel, exempelvis 45x170 som passer mellan masoniten och hammarband?
Ja, eller till och med en fasadbräda 28x170. Eftersom tanken är ca 2,5 cm luftspalt så blir det ju 195-25=170 kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.