Hej!

Nästa vecka kommer elektrikern och ska dra om lite i kablarna på ovanvåningen.

Vi har synliga bjälkar i bägge rummen på ovanvåningen. Ovanpå vill jag lägga någon form av ledslinga eller list. Dessa måste vara dimbara, dimmern kommer vara trådlös och styras av en plejd.

Har suttit och kollat runt lite men jag har ingen aning om varken vart jag ska leta eller vad jag behöver.

Har någon vänlig själ några idéer eller bör jag be elektrikern kolla upp det till mig?
 
Med en Plejd LED-10 så kan du ansluta både vanliga 12 V LED-slingor eller spottar. Den kan konfigureras för de två vanligaste spänningsmatningssätten.
Vilka slingor/spottar du ska ha är omöjligt att svara på, tycke och smak samt storlek/längd på grejorna spelar in.

Om du ber elektrikerna dra ut sekundärsidan på LED-10 på någon plint så kan du själv koppla in slingor/spottar.
 
E etompau skrev:
Med en Plejd LED-10 så kan du ansluta både vanliga 12 V LED-slingor eller spottar. Den kan konfigureras för de två vanligaste spänningsmatningssätten.
Vilka slingor/spottar du ska ha är omöjligt att svara på, tycke och smak samt storlek/längd på grejorna spelar in.

Om du ber elektrikerna dra ut sekundärsidan på LED-10 på någon plint så kan du själv koppla in slingor/spottar.
Tack! Det ska jag be honom göra.

Såklart spelar tycke, smak, längd osv en stor roll. Men du kanske kan peka mig i rätt riktning. Vart hittar jag led-slingor? Funkar typ hornbach, bauhaus osv?
 
Banjobenne Banjobenne skrev:
Tack! Det ska jag be honom göra.

Såklart spelar tycke, smak, längd osv en stor roll. Men du kanske kan peka mig i rätt riktning. Vart hittar jag led-slingor? Funkar typ hornbach, bauhaus osv?
Ja dom har grejor. Finns mycket på nätet också.
Slingor brukar gå på 12 V. Håll koll på maxeffekt så att du inte överbelastar plej-drivern (max. 10 W).

Behöver du större effekter än så, så får du ha en Plejd-dimmer DIM-01 kopplat till ett passande drivdon.
Eller en Plejd CTR-01 kopplat med 0-10 V-styrning till ett drivdon.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Ja dom har grejor. Finns mycket på nätet också.
Slingor brukar gå på 12 V. Håll koll på maxeffekt så att du inte överbelastar plej-drivern (max. 10 W).

Behöver du större effekter än så, så får du ha en Plejd-dimmer DIM-01 kopplat till ett passande drivdon.
Eller en Plejd CTR-01 kopplat med 0-10 V-styrning till ett drivdon.
Tusen tack för hjälpen.
Ja elektrikern sa att jag skulle hitta något med max 10w. Men det är per slinga/list då förmodar jag?
 
Hej, plockar upp en gammal tråd.
Hur löste ni det tillslut? Och blev ni nöjda?
Vi står med precis samma fråga synliga takstolar i vardagsrummet där vi vill ha någon form av ledlist ovanpå. Den skall inte synas och ge ett allmänljus.
Vad skall man tänka på när man monterar ledlist inomhus?
 
  • Gilla
Arvo-björk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.