Jag torkar sand för att göra nya isolerrullar till fönstren. Jag har glömt var jag la de gamla i våras. Luftavfuktaren går hela tiden, så sanden blir snart torrt hoppas jag. Rullarna sydde jag i naturfärgat linnetyg och jag fyller dem med sand och syr igen kortsidan. Sedan kan vinterkylan komma ...

Tre plastlock fyllda med sand på ett golv, i förberedelse för att göra isolerrullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Mark0 och 5 till
  • Laddar…
Kopplat in fläktkonvektorn i garaget och driftsatt det hela! Ska bli en hel del mera fix med själva kulvert och uppsnyggning, men att veta att garaget i vinter blir iaf frostfritt med underhållsvärme känns skönt..
Passade på att dra ut 5G2,5 kabel för att kunna få tillgång till lite mera el i garaget, är idag endast 1-Fas 10A.

Kul att kunna bli "klar" med ett projekt man inte alls hade koll på men fått många bra tips och råd ifrån forumet och bekanta!

Nyinstallerad fläktkonvektor i ett garage med synliga rörledningar och elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade rörledningar med ventiler i ett garage som en del av ett uppvärmningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Var uppe på taket och sopade ner alla barr från trädet vars grenar lutar in över huset. ett par skottkärror i våras och nu var det väl 4 till. Utöver arbetet att rensa hängrännorna en gång i veckan
Ser verkligen fram att det trädet (och 17 andra) fälls nästa år :)
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Första strykningen med kromoxidgrönt på fönstren till en öppning.

Bara sju bågar + dubbelglasdörrarna kvar... :thinking:
Träfönster med en första strykning av kromoxidgrön färg, placerat vertikalt under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fanjunkarn och 11 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Var uppe på taket och sopade ner alla barr från trädet vars grenar lutar in över huset. ett par skottkärror i våras och nu var det väl 4 till. Utöver arbetet att rensa hängrännorna en gång i veckan
Ser verkligen fram att det trädet (och 17 andra) fälls nästa år :)
Asså!... Mycket jobb är det med att sopa ner alla barr från trädet, även om det "bara" (barra) var från de grenar som lutar in över huset.;)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Äntligen! gjort klart dräneringen. Det sista tar alltid längst tid, eller hur..?

Det verkar som om det runnit ner en hel del vatten i avloppsröret mellan att vi fick plattan klar och att taket var uppe. Det går i alla fall att se att det inte läckt ut inne i grunden, och det är ju bra :cool:
[bild]

Nu är det påmonterat en Y45+45 som inspektions-/spolbrunn om det behövs, och markisoleringen är lagd.
[bild]

Nu ska det "bara" förlängas till befintliga avloppet och återfyllas.
Hej! Jag försöker lära mig dränering och har mycket kvar at förstå.. haha

Vad är syftet med ”markisolering”. Tacksom för svar
 
Genom att lägga isolering med lite fall blir det dels mindre mängd vatten som letar sig in till dräneringen, dels läcker det inte ut lika mycket värme genom grunden - den måste ta sig runt isoleringen också.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Genom att lägga isolering med lite fall blir det dels mindre mängd vatten som letar sig in till dräneringen, dels läcker det inte ut lika mycket värme genom grunden - den måste ta sig runt isoleringen också.
Det låter jo jätte bra! (y):DHur långt ner ska det läggas? Vi behöver göra dränering om non gång men har inte pengarne just nu, men just detta kanske jag själva kan fixa om inte det är extremt dyra material.. borda förbättre regnvattenes väg bort från huset eller hur ? Vi har en facad var det behövs installeras utedelen til en luft-luftvärmepump , och undrar också om detta kanske är lösningen på att leda kondensvattenet bort från grunden
 
P preben89 skrev:
Det låter jo jätte bra! (y):DHur långt ner ska det läggas? Vi behöver göra dränering om non gång men har inte pengarne just nu, men just detta kanske jag själva kan fixa om inte det är extremt dyra material.. borda förbättre regnvattenes väg bort från huset eller hur ? Vi har en facad var det behövs installeras utedelen til en luft-luftvärmepump , och undrar också om detta kanske är lösningen på att leda kondensvattenet bort från grunden
Isodrän är ganska dyrt (enligt mig) och det ska väll isolera hela källarväggen under mark så det gör man i kombination med dränering :)
 
Det är inte fel att lägga om ni ändå gräver ut så att det får plats, men det måste nog inte finnas. Det beror ju också på hur djup grunden går - för oss hjälper det nog att minska risken för att tjälen går in under grundmuren.
 
kashieda kashieda skrev:
Det är inte fel att lägga om ni ändå gräver ut så att det får plats, men det måste nog inte finnas. Det beror ju också på hur djup grunden går - för oss hjälper det nog att minska risken för att tjälen går in under grundmuren.


Tusind tack för tips! Ja vi ska egentligen inte gräve ut speciel mycke just nu men om markisolering med fall bort från huset inte behövar komma så långt ner i marken då kanske jag fixar det med en gång. Om inte det är extremt dyra material altså.. Vi har surttärren så en ordentlig dränering och isolering av grunden får en firma göra när pengarna finns :surprised:
 
Börjar snart bli klar med taket på uterummet, bara fixa läkten och sen plåt på det. Glaspartierna kommer om ca 2 veckor, så någon större tidspress är det ju inte heller... Funderar lite på hur jag ska göra med kaminen. Fixa skorstenen redan nu, eller vänta tills uterummet är klart för att känna efter var den passar bäst.

Hus med pågående bygge av uterum under klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag inte gjort SÅ mycket utom att väckas mitt i natten av ett avgrundsvrål från vinden. Lagrena i FTXen skar med bestämdhet.

Ljudsimulering:

Mjaaaaoraooorweeeeeeeeeeeeeeeek.............Mjaaaaoraooorweeeeeeeeeeeeeeeek.............Mjaaaaoraooorweeeeeeeeeeeeeeeek.............Mjaaaaoraooorweeeeeeeeeeeeeeeek.............Mjaaaaoraooorweeeeeeeeeeeeeeeek.............Mjaaaaoraooorweeeeeeeeeeeeeeeek.............Mjaaaaoraooorweeeeeeeeeeeeeeeek.............

Gjorde en snabb insats och bröt strömmen och somnade om....

På dagen las en del tid att jaga ventilationstekniker som kom i slutet av eftermidagen. Både frånluft och tilluftsfläkt är stendöra. Och verkar som om värmeslingan hade dött med.

Så nu väntar jag på offert för en akututbytning och ett nytt fläktwoods villamaster.
Hade budget för att göra detta i mars men luft är ju bra säger de.... Så nu blir det det mest akuta med att fixa aggregatet så tar vi intrimning, flytt av ett par don och rengörning till våren.
 
  • Ledsen
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Rivit ut några lager plastmatta för att lägga nytt vinylklick. Så här ser det ut under det understa lagret linoleum från -59.
Gammalt linoleumgolv från 1959 synligt efter borttagning av plastmatta, med en dammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Delvis rivna innerväggar i ett hem med en dammsugare i förgrunden som förberedelse för ett nytt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fortsatt riva innerväggar för nya köket som kommer imorgon :D
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.