For några av mina grannar hade det kanske lönat sig att spränga eller spräcka berg för att få ett vanligt, rakt avlopp, eftersom de hade det under vägen, de hade alltså fått en valmöjlighet. Jag hade tagit den extra kostnaden på hundratusen kr för att få ett normalt, rakt avlopp, t ex genom att höja mitt huslån. Nu blev det "bara" 30.000 kr extra för min fastighet för "snigeldynamiten" plus ett par dagars lön för två starka killar, som hyrde en tryckluftsborr och borrade 1.60 m djupt som mest. Annars hade jag fått bekosta den skärande pumpen och pumpsumpen själv, eftersom jag har ett normalt avlopp vid vägen och de ingick inte i anläggningsavgiften i mitt fall. Plus sprängningen för den 4 m höga pumpsumpen (plastcylindern), eftersom den måste ligga tillräckligt djupt.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag tillbringade 3 år vid en ombyggnad av Ryaverket i Göteborg. Det är dit Göteborgarnas skit kommer. Då, för typ 25 år sedan, tömde man ungefär 1st 10m3 container varje dygn med bindor, tops, tamponger och annat oreningsbart som folk spolat ned i toan. Så JA, det finns idioter som spolar ned vad för skit som hellst i toaletten, men förhoppningsvis så är folk lite intelligentare när man bor i egenägd fastighet.
Har man sedan människor av den mindre sorten i familjen så är det inte helt ovanligt med saker i toaletten som inte ska vara där. I mitt hushåll har det åkt med leksaksbilar, pinnar från klubbor, glasspinnar, tops mm.

Egen avfallspump är inte helt ovanligt om man har lite längre till servisavsättningen eller om kostnaden för installation överstiger nöjet, typ mängder av berg i vägen för en självfallsledning. Men oftast så försöker projektören ta hänsyn till sånt så att fastighetsägarna ska ha förmånligaste väg till avsättningen.

Sista jobbet jag gjorde med framdragning av kommunalt VA så skiljde det ganska mycket mellan hur dyrt det skulle bli att gå fram till huset. Vissa hade 10m långt, 1,5m djupt i torr silt att gräva, typ 1 timmes jobb för en hjulare att gräva. Vissa hade 30m långt och berg 1-2m i dagen hela sträckan. Jag led lite med dom där jag fick lämna servisavsättningen med en lodrät 3m bergvägg som ändpunkt.
Jag har en autistisk systerson, som blir upphetsad av att slänga grejer i toaletten och spola. Han kan stå timmar i badrummet och slänga alla tvålar, gummihandskar etc. i toaletten och spola. I hans grupp-boende måste de beställa rörmokare med några månaders mellanrum och rensa avloppet pga hans speciella intresse (hans andra stora intresse är pälsar och han har stulit min mammas päls några gånger). Jag har en stor pedalhink i mitt badrum bredvid toastolen för allt skräp, då hamnar förhoppningsvis gästernas skräp också där.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag tillbringade 3 år vid en ombyggnad av Ryaverket i Göteborg. Det är dit Göteborgarnas skit kommer. Då, för typ 25 år sedan, tömde man ungefär 1st 10m3 container varje dygn med bindor, tops, tamponger och annat oreningsbart som folk spolat ned i toan. Så JA, det finns idioter som spolar ned vad för skit som hellst i toaletten, men förhoppningsvis så är folk lite intelligentare när man bor i egenägd fastighet.
Har man sedan människor av den mindre sorten i familjen så är det inte helt ovanligt med saker i toaletten som inte ska vara där. I mitt hushåll har det åkt med leksaksbilar, pinnar från klubbor, glasspinnar, tops mm.

Egen avfallspump är inte helt ovanligt om man har lite längre till servisavsättningen eller om kostnaden för installation överstiger nöjet, typ mängder av berg i vägen för en självfallsledning. Men oftast så försöker projektören ta hänsyn till sånt så att fastighetsägarna ska ha förmånligaste väg till avsättningen.

Sista jobbet jag gjorde med framdragning av kommunalt VA så skiljde det ganska mycket mellan hur dyrt det skulle bli att gå fram till huset. Vissa hade 10m långt, 1,5m djupt i torr silt att gräva, typ 1 timmes jobb för en hjulare att gräva. Vissa hade 30m långt och berg 1-2m i dagen hela sträckan. Jag led lite med dom där jag fick lämna servisavsättningen med en lodrät 3m bergvägg som ändpunkt.
Jo jag var på studiebesök på ett reningsverk en gång. Massa tops som flöt i vattnet. Varje kommunbo borde få tjänstgöra 1 dag på reningsverket så skulle de allt tänka sig för. Har man egen avloppsbrunn tror jag faktiskt man tänker på det. Bäst är att ha vedpanna att elda upp sånt i.
 
P xxxscrabblexxx skrev:
Bäst är att ha vedpanna att elda upp sånt i.
Om du menar tops med plastpinne så ska man absolut inte elda upp dom därhemma. Brinnande plast kan avge en mängd gifter. I vedpanna ska man elda ved och papper och ingenting annat.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
S segv skrev:
Om du menar tops med plastpinne så ska man absolut inte elda upp dom därhemma. Brinnande plast kan avge en mängd gifter. I vedpanna ska man elda ved och papper och ingenting annat.
Inte värre än att elda olja.
 
N Nalleman64 skrev:
Har kommunalt vatten och enskilt avlopp. En bra kombination eftersom enbart vatten är väldigt billigt per m3 (4,20). Tömning av avloppet kostar 1 150:- om året.
Skönt att veta att man inte behöver snåla på vattnet under torrperioder. Kommunen tar vatten ur Vättern så det lär inte ta slut i första taget.
När jag installerade kommunal V/A så sa Stockholm vatten att deras vatten är så billigt att jag inte ens kan pumpa upp det billigare själv.
Jag har inte räknat på det själv men kanske stämmer det.
 
  • Gilla
  • Haha
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
När jag installerade kommunal V/A så sa Stockholm vatten att deras vatten är så billigt att jag inte ens kan pumpa upp det billigare själv.
Jag har inte räknat på det själv men kanske stämmer det.
Anläggningsavgiften kostade 210.000 kr på Värmdö. Många stugägare tvingades att sälja, även om kommunen kunde gå i borgen för VA-lån, med 10 års återbetalningstid.
 
Jo hemskt är det.
Samtidigt förstår man ju att när tex ett fritidshusområde går från 5% årsanvändning till att bli ett permanentboende så ändrar det hela belastningen på området.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
När jag installerade kommunal V/A så sa Stockholm vatten att deras vatten är så billigt att jag inte ens kan pumpa upp det billigare själv.
Jag har inte räknat på det själv men kanske stämmer det.
Ja visst kbm priset är inte högt. Det är alla jävla skattepålagor och moms på det som gör att det blir vansinnigt .mycket dyrare än eget vatten. Dessutom kräver kommunen "grundavgift" varje månad vare sig du har förbrukat något vatten eller ej.
 
P xxxscrabblexxx skrev:
Dessutom kräver kommunen "grundavgift" varje månad vare sig du har förbrukat något vatten eller ej.
Ingen större skillnad mot elen du behöver för att pumpa upp vattnet eller?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ingen större skillnad mot elen du behöver för att pumpa upp vattnet eller?
Jo stor skillnad faktiskt och pumpen går bara när jag tar mycket vatten om trycket i hydrofon sjunker under viss mängd. Stugan som jag bara haft i några år som har kommunalt vatten där avkrävs jag avgift på över 3400 kr/år även om jag inte är där och ingen förbrukning har varit!
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Jo stor skillnad faktiskt och pumpen går bara när jag tar mycket vatten om trycket i hydrofon sjunker under viss mängd. Stugan som jag bara haft i några år som har kommunalt vatten där avkrävs jag avgift på över 3400 kr/år även om jag inte är där och ingen förbrukning har varit!
En stor skillnad med kommunalt vatten är att man inte behöver byta ut varmvattenberedaren så ofta. Förut höll VVBn bara 5 år och jordfelsbrytaren i huset brukade bryta strömmen då. Rörmokaren sa att vi har "aggressivt vatten" och installerade en elektriskt driven titan-anod i VVBn. Hur mycket den gör eller om det bderor på att det kommunala vattnet inte innehåller stora mängder järn och mangan, som brunnsvattnet hade, vet jag inte. Ett problem är att min kompis i gäststugan har mani på att rycka loss skarvsladden till anoden, så livslängden för VVBn kan bli kortare.
 
P xxxscrabblexxx skrev:
Jo stor skillnad faktiskt och pumpen går bara när jag tar mycket vatten om trycket i hydrofon sjunker under viss mängd. Stugan som jag bara haft i några år som har kommunalt vatten där avkrävs jag avgift på över 3400 kr/år även om jag inte är där och ingen förbrukning har varit!
Du förstod visst inte. Jag betalar 6270 kr om året i grundavgift för elen även vid noll i förbrukning. Hur mycket betalar du?
 
H Harrison skrev:
En stor skillnad med kommunalt vatten är att man inte behöver byta ut varmvattenberedaren så ofta. Förut höll VVBn bara 5 år och jordfelsbrytaren i huset brukade bryta strömmen då. Rörmokaren sa att vi har "aggressivt vatten" och installerade en elektriskt driven titan-anod i VVBn. Hur mycket den gör eller om det bderor på att det kommunala vattnet inte innehåller stora mängder järn och mangan, som brunnsvattnet hade, vet jag inte. Ett problem är att min kompis i gäststugan har mani på att rycka loss skarvsladden till anoden, så livslängden för VVBn kan bli kortare.
Fast det beror väl på hur ditt vatten är. Våra maskiner håller lika länge här som när vi hade kommunalt vatten. Dessutom finns det filter man kan köpa har jag hört.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Fast det beror väl på hur ditt vatten är. Våra maskiner håller lika länge här som när vi hade kommunalt vatten. Dessutom finns det filter man kan köpa har jag hört.
Jag skaffade ett enklare filter och vattnet blev renare. Den ursprungliga VVBn häll i 23 år tror jag, en METRO med 9 lager emalj, sa rörmokaren. De senare METRO höll bara 5 år, med 3 lager emalj, sa rörmokaren. Vi har inte särskilt mycket saltvatten-inträngning i brunnarna här, nästan 2 km från havet. Grannen investerade i filter i form av stora behållare och automatisk backspolning av dem, det kostade 30.000 kr för länge sedan, tror jag. Sedan kom kommunalt VA och de behövdes inte längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.