J Janne82 skrev:
Jag har en Bosch GSN36XL3P som också låter exakt likadant. Men Siemens och Bosch är väl i stort sett likadana frysar som jag fattat det. Tycker det är otroligt störigt iaf. Men orkar fasiken inte skicka tillbaka allt igen nu. Många säger att det är såhär dom låter. Skickade ett ljudklipp till lokala servicefirman iaf så får vi se vad dom säger.
J Janne82 skrev:
Jag har en Bosch GSN36XL3P som också låter exakt likadant. Men Siemens och Bosch är väl i stort sett likadana frysar som jag fattat det. Tycker det är otroligt störigt iaf. Men orkar fasiken inte skicka tillbaka allt igen nu. Många säger att det är såhär dom låter. Skickade ett ljudklipp till lokala servicefirman iaf så får vi se vad dom säger.
Har en Siemens frys med samma problem.Ska reklamera den nästa vecka.
 
T Turbo X skrev:
Har en Siemens frys med samma problem.Ska reklamera den nästa vecka.
Hej!

Återkom gärna med vad dom säger om det. För många verkar påstå att det är helt normalt
 
Nu har dom åtgärdat det elaka ljudet.
Är löjligt enkelt.
Man tar ner kondensorn som sitter längst upp i skåpet.
Där röret som är ca 6 mm går ihop med ett som ca 1,5 mm uppstår ljudet när gasen expanderar och kokar.

Man lägger en ca 2 mm tjock formbar gummimassa ca 5 cm långt över skarven och ljudet är borta.

Obegripligt att dom inte gör det från fabrik.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
A
Gjorde sånt varje dag 10-15 år sedan på Mariestads skåpen.
På de Ungerska la vi på 5-7 st men det hjälpte inte ändå
 
L
T Turbo X skrev:
Nu har dom åtgärdat det elaka ljudet.
Är löjligt enkelt.
Man tar ner kondensorn som sitter längst upp i skåpet.
Där röret som är ca 6 mm går ihop med ett som ca 1,5 mm uppstår ljudet när gasen expanderar och kokar.

Man lägger en ca 2 mm tjock formbar gummimassa ca 5 cm långt över skarven och ljudet är borta.

Obegripligt att dom inte gör det från fabrik.
Ok! Är det att den ljuddämpar eller att den isolerar o förändrar temperaturen i skarven?
Någon speciellt sort av gummimassa eller går det med en vanlig självhäftande ljudisoleringsmatta som man rullar runt röret?
 
A
det är en självhäftande mjuk bitumenplatta
 
Heter permagum ca 2 mm tjock som man knådar runt skarven. Öppnar jag dörren så kan jag fortfarande höra ljudet och om jag lägger örat mot dörren på utsidan.
Helt ok alltså
 
T Turbo X skrev:
Nu har dom åtgärdat det elaka ljudet.
Är löjligt enkelt.
Man tar ner kondensorn som sitter längst upp i skåpet.
Där röret som är ca 6 mm går ihop med ett som ca 1,5 mm uppstår ljudet när gasen expanderar och kokar.

Man lägger en ca 2 mm tjock formbar gummimassa ca 5 cm långt över skarven och ljudet är borta.

Obegripligt att dom inte gör det från fabrik.
Låter ju kanon. Gick det på garantin?
 
J Janne82 skrev:
Låter ju kanon. Gick det på garantin?
Ja självklart. Är ju ett fabrikationsfel. Ringde supporten ( idioter ) som påstod at det var ett normalt kompressorljud.
När servicekillen kom ringde han Siemens och fick svar direkt vad han skulle göra.
Alla skåp i en viss serie har samma defekt.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
T Turbo X skrev:
Ja självklart. Är ju ett fabrikationsfel. Ringde supporten ( idioter ) som påstod at det var ett normalt kompressorljud.
När servicekillen kom ringde han Siemens och fick svar direkt vad han skulle göra.
Alla skåp i en viss serie har samma defekt.
Låter bra. Tack för svar. Dom behöver alltså inte ens dra ut skåpet utan dom kommer åt från framsidan?
 
Ja allting görs inne i skåpet. Tar ca en halv timme
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
T Turbo X skrev:
Ja allting görs inne i skåpet. Tar ca en halv timme
Då ska jag kontakta en servicefirma och få samma sak gjord. Min är en Bosch men det ska tydligen vara typ samma grejer
 
Ja Bosch ska vara identiska med Siemens.
Tycker du ska kolla om du inte får det gratis för det är ju egentligen inget garanti ärende.
Är rent fusk från fabrik eller en felkonstruktion.
Är ju samma sak som med bilar som återkallas pga felaktigheter i en viss serie.
Hör av dig och berätta hur det går.
 
L
T Turbo X skrev:
Ja Bosch ska vara identiska med Siemens.
Tycker du ska kolla om du inte får det gratis för det är ju egentligen inget garanti ärende.
Är rent fusk från fabrik eller en felkonstruktion.
Är ju samma sak som med bilar som återkallas pga felaktigheter i en viss serie.
Hör av dig och berätta hur det går.
Du menar; för det är ju egentligen ett garatiärende
Siemens o Bosch är kopior, dessa brands ägs av bshg.com.
Tex min Siemens GS36NAI3P är exakt samma som Bosch GSN36AI3P.
 
Ja jag är inte helt säker men gå in och kolla på reservdelar så kan du jämföra bilderna.
Har du garanti kvar så är det inga problem men jag hävdar att det är en felkonstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.