Hej

Som rubriken lyder är jag på jakt efter en sk tunnelkamin där man ser "genom kaminen" och kan se elden från två håll om den t.ex. sitter i en vägg.

Skulle även vilja att den är vedeldad och vattenmantlad. Det finns säkert 1000 olika åsikter här om det är bra eller dåligt men det är inte frågan. Utan vet någon om det finns vattenmantlade sådana kaminer för ved?

Har googlat ganska mycket utan resultat. :rolleyes:

Mvh
Magnus
 
Hej,
Jag ser att du inte fått svar, om du googlar får du träff, Brunner vattenmantlad kamin”

letar efter detsamma nämligen
 
Hej

Tack för ditt svar!

Jag vet inte varför jag inte hittade det innan trots google och var t.om. i kontakt med en leverantör som sa att det inte fanns.

Men nu lutar det år en Spartherm. Har offert på kamin och installation med rökgasfläkt ifall du är intresserad av ett "riktsnöre"
 
Gärna, dela gärna med dig hur du tänkt göra.
Men du drar fram en kylslinga, ett inlopp för kallt, ett för varmt utgående samt shuntsystem? drar du i golv eller vägg? Och var låter du kylslingan ha sitt utlopp?

Tusen frågor.
 
michfris michfris skrev:
Gärna, dela gärna med dig hur du tänkt göra.
Men du drar fram en kylslinga, ett inlopp för kallt, ett för varmt utgående samt shuntsystem? drar du i golv eller vägg? Och var låter du kylslingan ha sitt utlopp?
Tusen frågor.

Hej!
Har du fått några svar på dina frågor? Funderar på en vattenmantlad kamin med nämligen.
 
Nogge92 Nogge92 skrev:
Hej!
Har du fått några svar på dina frågor? Funderar på en vattenmantlad kamin med nämligen.

Tjena,
Jag kontaktade Brunner via Mail och fick till svar att jag ska kontakta min rörmokare. Det låter ju sunt eftersom denna ska dra rören för kall matning, het ut och kylslinga/nödtappning. Denne bör också ha kunskap om regler gällande dragning i bjälklag/betong gällande isolering och andra krav.
Låter som jag upprepar säljarens svar som jag fick men tror det är bäst att vägen att gå.

Ordna med en tekniktank som motsvarar i storlek 10 liter per kvadratmeter bostadsyta som ni har. Då får du en bra uppskattning har jag hört. Och isolera väl.
Kolla in Brunners kaminer, galet snygga alternativ!
Lyckat till med ditt projekt.
 
michfris michfris skrev:
Tjena,
Jag kontaktade Brunner via Mail och fick till svar att jag ska kontakta min rörmokare. Det låter ju sunt eftersom denna ska dra rören för kall matning, het ut och kylslinga/nödtappning. Denne bör också ha kunskap om regler gällande dragning i bjälklag/betong gällande isolering och andra krav.
Låter som jag upprepar säljarens svar som jag fick men tror det är bäst att vägen att gå.

Ordna med en tekniktank som motsvarar i storlek 10 liter per kvadratmeter bostadsyta som ni har. Då får du en bra uppskattning har jag hört. Och isolera väl.
Kolla in Brunners kaminer, galet snygga alternativ!
Lyckat till med ditt projekt.
Tack för svar. Har fått pris på en hörnmodell av en Brunner. Vilken återförsäljare har du hittat? Får man fråga vilken modell du valt och vad du har fått för pris?

10 liter per kvadratmeter låter saftigt. Kaminen ska ju mer vara som ett komplement tänker jag. Ska ha solfångare och värmepump också som jag tänkte koppla till 2 tankar på 1500 liter. Kommer ha 300 kvadrat uppvärmt. Så det innebär ju en fördubbling av tankvolymen. Jag funderar lite på styrutrustning osv köper du det av din rörläggare eller elektriker?
 
Nogge92 Nogge92 skrev:
Tack för svar. Har fått pris på en hörnmodell av en Brunner. Vilken återförsäljare har du hittat? Får man fråga vilken modell du valt och vad du har fått för pris?

10 liter per kvadratmeter låter saftigt. Kaminen ska ju mer vara som ett komplement tänker jag. Ska ha solfångare och värmepump också som jag tänkte koppla till 2 tankar på 1500 liter. Kommer ha 300 kvadrat uppvärmt. Så det innebär ju en fördubbling av tankvolymen. Jag funderar lite på styrutrustning osv köper du det av din rörläggare eller elektriker?
Styrutrustning finns att köpa av Brunner men jag är inte överdrivet förtjust i priserna. Identifierar exakt vad jag behöver som lever upp i kvalitet och sedan damma av marknaden för det som lever upp till standard. Sen får rörmokaren installera oavsett om han vill eller inte. jag fick svenska priser genom att maila kontaktperson på http://www.leamingtonab.se/

Kolla även här:
http://www.brunner-sverige.se/products/products.aspx?group=51

jag är mest sugen på en tunnelmodell som ska stå i ett stort vardagsrum öppet till kök och nock. Men priset är lite väl mycket tycker jag.
 
michfris michfris skrev:
Styrutrustning finns att köpa av Brunner men jag är inte överdrivet förtjust i priserna. Identifierar exakt vad jag behöver som lever upp i kvalitet och sedan damma av marknaden för det som lever upp till standard. Sen får rörmokaren installera oavsett om han vill eller inte. jag fick svenska priser genom att maila kontaktperson på [länk]

Kolla även här:
[länk]

jag är mest sugen på en tunnelmodell som ska stå i ett stort vardagsrum öppet till kök och nock. Men priset är lite väl mycket tycker jag.
Priset på kaminen är ju typ 3 ggr dyrare än ett annat populärt fabrikat. Skillnaden på en med vatten och utan är cirka 30000 plus vad jag har hittat. Fast säljaren i butiken sade att det skulle "bara" skilja 15000.
Har dock fått 2 nästan identiska priser från 2 olika återförsäljare. Ett på 87000 ink moms och ett på 86700 ink moms.

Priset är på denna modellen. Denna är dock utan vattenmantel som du ser på priset på hemsidan.
https://www.akersbergavedspisar.se/.../37-hornkaminer/hoernkamin-45-67-44-hisslucka

Men vi kan vara överens att priset är högt. Dock ska kvaliteten vara av den högsta på Brunner. Här är ett urklipp från deras hemsida.

"
Pris och kvalitet
"Alla" är billigare än BRUNNER! - Och det fyller oss med stolthet!
För att: För investeringen kakelugnen har en billig lösning aldrig visat sig vara överlägsen.

Faktum är att alla jämförbara produkter av våra konkurrent är betydligt billigare - och med all rätt. BRUNNER- vedeldningar är de mest framgångsrika kakelugnsinsatserna som finns och har under de senaste åren varit de mest monterade kakelugnsinsatserna i alla hantverksmässigt uppförda kakelugnar.

Orsaken: Det är möjligt att redan BRUNNERS uppfattning om vikt och konstruktion i sig har varit tillräckligt övertygande. Lägg till de utstuderade kvalitets- och funktionsdetaljerna som våra medarbetare sysselsätter sig med varje dag. Till detta kommer även servicen och den vänliga företagsfilosofin, som vi vill låta våra kunder ta del av.

BRUNNER är helt enkelt värd sitt pris.

Kvalitet som stämmer! "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.