Dags att dra igång med badrummet igen. Kommer lägga 12mm golvvärmeslang och efter diverse läsning kommit fram till att jag ska:

1.prima spånet
1. Fästa armeringsnätet på spånet med häftpistol
2. Fästa slangen direkt på nätet (exakt hur vettii... ) men skruva med kabelklämmor kanske? Finns det ingen risk att armeringsnätet över tid gnager på slangen?
4. Flytspackla innan det går för långtid efter att primningen är gjord. verkar som vissa primar efter att allt är lagt men då får man ju inte samma täckning av spånet...

Några synpunkter på detta?
 
2) Buntband och buntbandspistol. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/buntband/buntbandsverktyg-2000016453
Alltihop blir ju ingjutet i flytspacklet, så slangen och armeringen kan inte röra sig i förhållande till varandra.

3) Ingen aning.


Annars finns det ju speciella hållare för golvvärmeslangen, men då får man kanske lägga armeringen uppepå. Jag vet inte om det finns några nackdelar med det förutom att armeringen blir lite sämre på att motverka nedböjning...

https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-rorhallarskena-12/

Armeringsjärn fäst med buntband till golvvärmerör inför gjutning med flytspackel.
 
Redigerat:
Prima spånet först och några timmar innan eller senast dagen innan så kan du spraya primer över alltihop med en blomsterspruta.

Buntbandsverkstyget skulle jag aldrig lägga pengar på...
Går mycket enklare och snabbare att bara dra i dem och spänna åt dem för hand och det är klart det smidigaste.

I annat fall är det som du skriver kabelclips och det gör inget att armeringen ligger under.

Dock känns det bäst att skruva de speciella skenorna för slangen över armeringen och på så sätt får du dem att hålla armeringen samtidigt som slangens cc-avstånd blir perfekt.
 
men om man sätter skenerna på armeringen så bygger man väll några extra mm ? kanske är snudd på försummbart iof men..
 
A Arne999 skrev:
men om man sätter skenerna på armeringen så bygger man väll några extra mm ? kanske är snudd på försummbart iof men..
Ja, i min värld är det försumbart...
Viktigare att cc-måttet är korrekt.
 
Är det bra att lägga armeringen dikt an mot underlaget? Blir det tillräckligt mycket ingjutet i spacklet då?
 
useless useless skrev:
Är det bra att lägga armeringen dikt an mot underlaget? Blir det tillräckligt mycket ingjutet i spacklet då?
Det är åtminstone det jag fått lära mig, att det ska ligga direkt i botten...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.