L larka742 skrev:
....precis jag hörde att hon proklamerade att ättestupan var lämpligt att införa - snacka om att vara progressiv!
;)
...och var hörde du det, om jag får fråga?

Utan att ta ställning för eller emot EB så vill jag insistera på att en debatt ska hålla sig till sanning, sakfrågor och fakta, inte ogrundad hörsägen. Någon däremot?
 
Ja. Jag gillar humor, så jag ställer mig på @larka742:s sida.
 
  • Gilla
larka742
  • Laddar…
Jag läste här nu Ebbas fb-inlägg och man tar sig för pannan nu när det visar sig att hon sökt lagfart med fotograferade handlingar och att köpeavtalet dessutom inte är bevittnat ens. Det går ju inte alls ihop med att som hon skriver: "Precis som att jag varit noggrann med att göra allt korrekt"
Tragiskt med en sådan politiker
 
  • Gilla
Horrocks
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag läste här nu Ebbas fb-inlägg och man tar sig för pannan nu när det visar sig att hon sökt lagfart med fotograferade handlingar och att köpeavtalet dessutom inte är bevittnat ens. Det går ju inte alls ihop med att som hon skriver: "Precis som att jag varit noggrann med att göra allt korrekt"
Tragiskt med en sådan politiker
Är det problem med fotograferade handlingar?
Du kan söka lagfart med elegitimation på lantmäteriverkets hemsida. Dokument laddas upp och du intygar att de är en elektronisk kopia av originalhandlingen.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det problem med fotograferade handlingar?
Du kan söka lagfart med elegitimation på lantmäteriverkets hemsida. Dokument laddas upp och du intygar att de är en elektronisk kopia av originalhandlingen.
Detta är så klantigt skött av Ebba:
Förstasidan saknas.
Säljarens namnteckning inte bevittnad.
 
P Pin skrev:
Är det problem med fotograferade handlingar?
Du kan söka lagfart med elegitimation på lantmäteriverkets hemsida. Dokument laddas upp och du intygar att de är en elektronisk kopia av originalhandlingen.
Stod så här i Expressen igår:

Lantmäteriets handläggare är entydig i sitt beslut till Ebba Busch:

Din ansökan om lagfart har avslagits för att inte hela köpekontraktet skickats in. Eftersom ansökan har avslagits kan ärendet inte kompletteras. Upplysning: När ansökan skickas in på nytt ska köpebrev upprättas enligt villkor i kontraktet och säljarens namnteckning ska vara bevittnad av två personer för att lagfart ska kunna beviljas. I stället för att överklaga beslutet kan du skicka in en ny ansökan om lagfart tillsammans med en förvärvshandling i original samt övriga eventuella handlingar som kan behövas för att lagfart ska kunna beviljas ”.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Stod så här i Expressen igår:

Lantmäteriets handläggare är entydig i sitt beslut till Ebba Busch:

Din ansökan om lagfart har avslagits för att inte hela köpekontraktet skickats in. Eftersom ansökan har avslagits kan ärendet inte kompletteras. Upplysning: När ansökan skickas in på nytt ska köpebrev upprättas enligt villkor i kontraktet och säljarens namnteckning ska vara bevittnad av två personer för att lagfart ska kunna beviljas. I stället för att överklaga beslutet kan du skicka in en ny ansökan om lagfart tillsammans med en förvärvshandling i original samt övriga eventuella handlingar som kan behövas för att lagfart ska kunna beviljas ”.
Så inte beroende på att handlingarna var fotograferade då.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Detta är så klantigt skött av Ebba:
Förstasidan saknas.
Säljarens namnteckning inte bevittnad.
Inte komplett ansökan då, men inte beroende på att handlingarna var fotograferade
 
P Pin skrev:
Inte komplett ansökan då, men inte beroende på att handlingarna var fotograferade
möjligt, men i svaret står att handlingarna ska skickas in i original
 
K Kurtivan skrev:
möjligt, men i svaret står att handlingarna ska skickas in i original
Inte skickar man väl in sitt kontrakt i original? Det behövs väl för fler ändamål än lagfarten.. Speciellt inte via webben.
Min kommentar var endast ett svar på att foto inte skulle vara ok. Resten har jag ingen information om.
 
C
P Pin skrev:
Inte skickar man väl in sitt kontrakt i original? Det behövs väl för fler ändamål än lagfarten..
Jo, fångeshandlingarna måste skickas in i original. Man får tillbaka dem sedan.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, fångeshandlingarna måste skickas in i original. Man får tillbaka dem sedan.
Ja, så har det fungerat för mig i alla fall.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Det ger henne dock en bild av falskhet, då hon i veckans debatt talade så fint om de äldres behov, men innan sprungit hos 80-åringen och tjatat om att få köpa fastigheten, trots att den inte ens var ute till försäljning. Detta under Coronatider då äldreboende inte ens tillåtit besök från äldres släkt och vänner!
När mannen sen ångrar sig och då ta till stämning och advokater är kanske inte det smartaste draget som politiker?
Frågan måste väl få vara fri! Det somliga anser vara tjat kan ju av andra ses som förhandling. Att skvallerpressen är snar till bedömning fäster jag inget avseende vid. De vill bara skapa rubriker och struntar fullkomligt i vad för påverkan deras negativa skriverier har på andra människor.
 
G Gismo skrev:
Frågan måste väl få vara fri! Det somliga anser vara tjat kan ju av andra ses som förhandling. Att skvallerpressen är snar till bedömning fäster jag inget avseende vid. De vill bara skapa rubriker och struntar fullkomligt i vad för påverkan deras negativa skriverier har på andra människor.
Välkommen till ByggaHus!
Du hänger upp dig på "tjata", medan jag skriver om falskhet.
Nu stod Ebba i Riksdagen och klankar på Regeringens åtgärder i en pandemi och hur mycket hon värnar om de äldre. Samtidigt som hon själv springer omkring som om inget hänt, är det falskhet, men kanske också ett bevis på omognad.
Är det den typen av människor vi vill ha i en Regering?
 
  • Gilla
Juthstrand och 3 till
  • Laddar…
harry73
@thomas33 m fl, jag tycker att det är tråkigt att ni gör detta till en politisk diskussion.
Om man ser bort från personerna Ebba och Esbjörn har vi ett jättespännande fall, där ena parten vill avbryta affären efter påskrivet avtal, medan den andra vill tvinga igenom affären.
Det är väldigt intressant att se hur det går till och hur mycket olkka dokument är värda i praktiken.
Sluta förpesta en fin tråd!
 
  • Gilla
  • Älska
Glad_Amatör2 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.