Magnus E K Magnus E K skrev:
Lite knepigt det här, men om du ska ansluta datorer, skärmar och annat som faktiskt har jordade kontakter så är det bättre (och inget fel) att använda jordade förgreningsdosor, anslutna till ojordade uttag i samma rum. För då får åtminstone alla de samma potential. Så gjorde jag när jag bodde en tid i en hyreslägenhet med ojordat.
Jag har nu bytt tillbaka till en jordad förgreningsdosa och kopplat in det i uttaget som var ojordat. Förhoppningsvis blir inte chassit på datorn strömledande nu bara
 
Ett visst extra skydd ger det nog, men det är ingen skillnad på personskyddet vid eventuella jordfel.

Med lite otur är överspäningsskyddet tänkt att leda överspänningar mot jord, och då gör det inte så stor nytta, men troligen är det bara en enkel varistor som kortsluter höga spänningar?
 
useless useless skrev:
Ett visst extra skydd ger det nog, men det är ingen skillnad på personskyddet vid eventuella jordfel.

Med lite otur är överspäningsskyddet tänkt att leda överspänningar mot jord, och då gör det inte så stor nytta, men troligen är det bara en enkel varistor som kortsluter höga spänningar?
Ok men det lilla extra känner jag kan vara värt 250kr. Har samt kontakta hyresvärden i hopp om extra säkerhet i hemmet såsom en jordfelsbrytare och få jordade uttag installerade. Skulle dom inte gå med på det får man antagligen anlita någon själv
 
Jag tror inte det är så smart att på eget bevåg bygga om elanläggningen i en hyreslägenhet?
 
useless useless skrev:
Jag tror inte det är så smart att på eget bevåg bygga om elanläggningen i en hyreslägenhet?
Skulle det vara så att hyresvärden inte skulle vilja bekosta det så gör jag det nog själv. Eftersom det redan finns jordade uttag i lägenheten och centralen inte är så långt ifrån så hoppas jag på att det inte kostar mer än några tusenlappar att hyra nån som gör det åt mig.
 
Att "jorda" en ojordad lägenhet kostar troligen betydligt mer än en par tusenlappar. Och är den från början av nittonhundra kostar det än mer än om den är från mitten av nittonhundratalet, Även om det är en liten lägenhet kostar det säkert 15-20 000:-
 
Om man ska ändra något så är prio ett att sätta in en jordfelsbrytare. Att 'uppgradera' till jordade uttag i torra utrymmen ger ingen större förbättring av personsäkerheten.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Så länge du inte håller på och drar skarvkablar mellan rummen, så är inte din nuvarande el så riskabel. Den största säkerhetshöjningen du kan göra är att sätta in en jordfelsbrytare. Ditt ojordade uttag på första bilden skulle också må bra av att bytas mot en modernare variant. Det handlar framförallt om barnsäkerhet.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
S stingrey skrev:
Skulle ett överspänningsskydd såsom dessa vara lite säkrare att koppla in i det ojordade uttaget istället för en vanlig jordad grendosa?
Det är osannolikt att överspänningar från åska letar sig så långt in i ett flerbostadshus att det påverkar dig. Men för en ringa slant så visst, det är inte fel. Att du saknar skyddsjordning spelar ingen roll för finns det ingen jord så blir det ingen potential mot jord. Det förutsätter att datorn är potentialfri mot nätverk, central-TV och annan jord som kan komma in utifrån. Överspänningsskyddet tar då endast överspänningar mellan fas och nolla.

Vad är det för dator du har, stationär? Är den avsedd att skyddsjordas, av EMC-skäl eller även av personsäkerhetsskäl? Ett jordat grenuttag tror jag är positivt för att undvika skador på den datorutrustning som används, även om grenuttaget är anslutet i ett ojordat uttag. Det är dock en nackdel map personsäkerhet. Det beror just på om datorn är enkelisolerad och kräver skyddsjordning av den anledningen.

En JFB är verkningslös om allt är i sin ordning och det inte finns något som har kontakt med jord eller skyddsjord i rummet. Men du har ju skyddsjordade uttag i köket. Hur som helst, en JFB träder in först när det blir ett fel. Första prio är därför att undvika fel och olyckor, t.ex genom att byta de icke petsäkra gamla uttagen.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.