Hej!
Jag har en Toshiba Daisekai 9/35 som jag skulle vilja flytta utedelen på - från ena sidan ytterdörren till andra sidan. Går det att göra själv (utan specialverktyg som vacuumsug och dyl)? Avståndet från innerdelen till utedelen kommer vara detsamma så inga kablar behöver kapas. Men det kanske är hårda rör och inte kablar som använts vid installationen?
Jag har fått ett ungefärligt pris från installatören på 2500-5000 för jobbet och det känns ju som sura pengar om jag kan göra det själv.
Tack på förhand!
 
Det behövs högst sannolikt nya rör och specialverktyg som t.ex. rörbockningsverktyg, koning och vakuumpump.
 
J Josth skrev:
Det behövs högst sannolikt nya rör och specialverktyg som t.ex. rörbockningsverktyg, koning och vakuumpump.
Så rören är inte mjuka, så de går att böja på annat sätt än de var från början?
 
Att böja tillbaka ett tidigare bockat rör brukar vara ytterst riskabelt, lätt att det knäcks.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
"vakuumpump"

Där har du det dyra verktyget. Det är inte så många som kan göra det jobbet själv. :)
Plus att du inte ens verkar ha koll på rören. Vill du riskera en dyr LVP på snålhet? ;)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Om det inte är några snäva böjar på rören och om rör och kablar räcker precis till den nya platsen så borde det inte vara några problem.
Det du riskerar om du provar själv är att behöva ta dit en kyltekniker för att göra klart flytten.
 
Appendix Appendix skrev:
"vakuumpump"

Där har du det dyra verktyget. Det är inte så många som kan göra det jobbet själv. :)
Plus att du inte ens verkar ha koll på rören. Vill du riskera en dyr LVP på snålhet? ;)
Det är ju därför jag frågar. Hade det "bara" varit att böja rören åt ett annat håll och skruva upp grejerna på väggen, så hade pengarna känts bortkastade. Om rördragningen behöver göras om, så känns det ju mer motiverat.

De enda rören jag har någon erfarenhet av är rören som medföler Qlimas värmepumpar och de är rätt böjbara.
 
useless useless skrev:
Om det inte är några snäva böjar på rören och om rör och kablar räcker precis till den nya platsen så borde det inte vara några problem.
Det du riskerar om du provar själv är att behöva ta dit en kyltekniker för att göra klart flytten.
Fast om rören går sönder, så läcker det väl ut en massa kylmedel (som inte är så nyttigt att få i sig eller släppa ut)? Men det fyller installatören på?
 
A
D Dicken13 skrev:
Fast om rören går sönder, så läcker det väl ut en massa kylmedel (som inte är så nyttigt att få i sig eller släppa ut)? Men det fyller installatören på?
men köldmedlet kostar skjortan
sen är ju frågan om rören räcker? de ansluts på höger sida och flyttar man utedelen från vänster sida dörren så räcker dessa inte
men blir för långa vice versa.
rören är mjuka och relativt lätta att böja för hand det finns självklart en risk med gamla rör och tidigare böjar
två personer med stor försiktighet kan troligen flytta på utedelen så länge rören räcker till.
enklast och säkrast är att lossa rören först men det kräver ju lite mer maskiner.

det enda som är säkert är att det alltid tillkommer komplikationer
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Rören skall räcka, och det finns plats att spela på om de skulle bli för långa. LVP:en sattes upp för knappt ett år sedan - utedelen på samma ställe som tidigare pump, men innerdelen är på mellanplan istf källaren för att få värmen där vi lever mest.
Problemet är egentligen dubbelt:
-frun tycker att nya rördragningen ser ful ut, vilket jag håller med om.
-LVP:ens placering är i vägen för vår uteplats på framsidan.

Den nya placeringen är mycket bättre och den borde suttit där från början.
Här är en bild för att visa hur det ser ut. Röd ruta markerar nya placeringen.
Den undre illustrationen är uppifrån för att illustrera nya dragningen, röda streck markerar nya rördragningen.
Exteriör av husentré med röd markering för ny placering av värmepump, nuvarande pump bredvid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Fulast är ju huset för värmepumpen
 
  • Gilla
Dicken13
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Fulast är ju huset för värmepumpen
Ja, det stämmer :). Det kommer inte sättas upp igen.
 
Varför har ni det över huvud taget? Den ser ju ut att sitta under tak, så något mer skydd behövs inte.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Den fanns där när vi flyttade in för ett år sedan. Installatören av den nya pumpen tog inte bort den utan lät den sitta kvar. Jag har inte prioriterat att ta bort den än.
 
Förmodligen mjuka rör det är draget med, det går att böja om dessa om man är försiktig, men du riskerar läcka i anslutning på utedel.
Be någon komma och göra det eller låt den hänga kvar, knäcker du rör, så köldmedium åker ut, så skadar du miljön, men kan även skada dig själv, blir minus 50 grader när det sprutar ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.