Hej, nån som har nybyggt och fiberkabel vid tomtgräns? Vad kostar anslutningen och vem har dragit nätet? Har inte fått nån klarhet, bygginsp. visste inte om att det var draget kabel så kommunen verkar inte vara inblandad trots att fiber kommer fram vid elanslutningen.

/me
 
8500:- kostar det för oss om jag inte minns fel och det är nätbolaget, Umeå Energi som lagt ner fibern samtidigt som de drog fram elen.
 
Vi betalade 4000:- men då subventionerad Gothnet i Göteborg med typ lika mycket. Då drog dom fram fiber in i huset och så kan vi sedan välja vilken bredbandsleverantör vi vill ha.
 
telia har lagt ned fiber åt oss och det kostar ingenting :) tack vare att Telia har klantat sig och inte utbildat sin kundtjänst i detta så får hela området gratis inkoppling istället för att betala 7000:-.

Har lite kvar att kräva av Telia innan jag är nöjd ;)
 
I nyköping där vi bygger kostar det 8500kr från Gästabudstaden (Bra nät där man kan välja bland flera aktörer dock ej Telia!)
Telia som skulle komma med offert på kostnad med telefon(krav för ADSL etc.) har inte kunnat ge något pris ännu(gissar att det är drygt 2 månader sedan jag begärde en offert) och då var jag dessutom själv tvungen att ta reda på hur långt det är till närmaste telestation, vilka klåpare dom är... om inte dom vet var deras stationer ligger, hur skall jag kunna veta det ?

/Nåja summan blir, FIBER IN , TELIA UT (Vi har tur som kan välja ;)  )

/Nojan
 
frågan är hur vet man vilka aktörer finns det i område, telia vet inte iallafall var deras närmaste skåp finns det får man leta själv dom vill ha bara betalt jobbet får man göra själv, vi ska bygga i Tumba (vretarna) om nån vet vilka som finns där?? det är ca 45 st hus på gång
 
Jag vet inte hur det ser ut i Tumba men jag kan ge ett generellt råd.

Om ni är 45 hus så gå ihop! Försök att får tag i alla fastighetsägarna och se vilka som kan tänkas vara intreserade. Kolla om det finns andra som vet något eller är villiga och dra i ett litet projekt tillsammans så ni blir några stycken. Kolla med områderna runt om också.

Bygg sedan ett eget fibernät till alla husen. Det tar mycket tid men är väl värd mödan när det är klart.

För insperation så kolla på http://www.haltafiber.se

Annars så skulle jag ringa runt till lite lokala företag som drar kabel/fiber och höra om de vet vart du skall dra din fiber.
 
fråga komunen om det finns ett stadsnät ...
 
S
Mitt kostade 2995:- färdigt att plugga in datorn. Lokalt nätbolag.
 
Fick kontakt med Telia, dom har dragit fiberkabeln. Däremot är det ingen kopparkabel (enligt kundtjänst) utan det är tänkt IP-telefoni. Fast det finns en tredje kabel, utöver el o fiber, och jag kan nästan svära på att det är koppar till fast telefoni.

Nåväl, nåt pris kunde jag inte få idag, måste vänta betydligt närmare inflyttningen under våren innan jag får en offert. Frågade om det var "dagspris" som gällde men det visste dom inte, bara att 7 000 var nån minimiavgift. Så jag får väl vänta till våren, alt kolla med grannarna vad dom fått för besked.

/me
 
Ni är lyckliga ni. Här kostar det 19000kr fast pris oavsett avstånd till närmaste brunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.