Hej alla!
Endast en fråga om chockklorering!
Lyfter ni på locket och låter allt cirkulera/lufta en tid efter tillsatsen av klor när ni chockklorerar?
Om det görs hur lång tid? Ett måste?
Hört att man annars kan missfärga locket/krympa huvudstöd?
Känns sådär att behöva göra det i minusgrader...
Vill gärna höra om era erfarenheter och vilka råd som ges!
MVH Magnus
 
Japp annars kommer locket att försvagas och till slut gå sönder o suga åt sig vatten, 30 min utan lock brukar jag köra.
 
  • Gilla
Magnushåkansson
  • Laddar…
Skulle kört en 30min efteråt också. man badar ju även i minusgrader utan lock.
 
  • Gilla
Osiv och 1 till
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Skulle kört en 30min efteråt också. man badar ju även i minusgrader utan lock.
Det så klart men då får du valuta för pengarna! Hehe
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Det så klart men då får du valuta för pengarna! Hehe
Har byggt ett eget hybrid bad (pool/spa tunna) så är också ny med locken. Kör hällre en stund utan än att köpa nytt lock om några år
 
  • Gilla
Magnushåkansson
  • Laddar…
Har precis fått info från en säljare som säger att det inte spelar ngn större roll om man luftar eller ej då klorhalten även efter 15-30 minuters tid är hög och kommer så att förbli ca ett dygn!
Vet inte vad jag ska tro!?
Flera inputs/tankar tas emot tacksamt!
 
Säljare är ju säljare, det ger effekt att lufta i ca 30 min, men sen kan det vara bra att inte bara köra med klor, vi kör även med bromtabletter (dom kan man lägga över filtrationen med locket på)
 
  • Gilla
Magnushåkansson
  • Laddar…
T
Kör också med brom normalt och tar till klor när bundet klor blir för högt eller man vill nollställa vattnet ordentligt.
Men varje gång jag lägger i klor så har jag alltid locket av en stund.
 
T Thörre skrev:
Kör också med brom normalt och tar till klor när bundet klor blir för högt eller man vill nollställa vattnet ordentligt.
Men varje gång jag lägger i klor så har jag alltid locket av en stund.
Problemet med bromtabletter är väl just det att de innehåller diklor som löser upp sig kontinuerligt. Jag kör själv bromtabletter och är nyfiken på hur mycket de påverkar locket över tid. 27% diklor, vars mängd syftar till att aktivera bromet i tabletten (resterande procenten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.