Hej. Jag tänkte lägga ett hallgolv med uppsågde bitar av masonit. Kanske mönster som en fiskbensparkett eller en mosaik i stil med ett gammalt klinkergolv. Tänkte limma masonitbitarna direkt på spånskiva. Det jag inte löst är vad jag ska använda som "fog" mellan bitarna. Har funderat på Sikaflex.
Ett annat problem är att jag eventuellt tänkte färga in vissa bitar för att kunna lägga mönster. Masoniten har ju en rätt fet yta, kanske svårt att få någon färg att fästa/sugas in i skivan.

Någon som testat något liknande? Alla kommentarer/idéer välkommnas.
 
Du ska ha Masonit som ytskikt alltså? Hur tänkte du göra slitskyddet?
 
Du är medveten om att masoniten är rätt mjuk? Hur länge har du tänkt att golvet ska hålla, med tanke på fukt, högt slitage pga grus osv?

Antar att du tänker lägga spånskivan löst, så att det är enkelt att slänga ut det när det blir fult.
 
Hej. Jag tänkte någon sorts linoljefernissa som ytskikt, typ LeTonkinois.
 
Hej.
Detta är ett litet experiment. Behöver byta golv i hallen men det finns inte plats för något tjockare än 5-6mm pga låga trösklar och dörrar som skrapar i golvet (6 st, så lite mycket arbeta att korta dörrbladen nedtill för stunden.) Kanske prövar en tid med bara masonit och linoljefernissa som slitskikt och går på mosaikidén om det verkar hålla. Det är en rätt torr och grusfri hall, mer sambandsgång mellan rum.

Jag tror dock masoniten är stryktålig. Folk har ju byggt båtar med det som skrov.
 
Nu vill jag inte sänka ditt projekt för det låter lite spännande men tänk på att det inte tar mer än 10 minuter att korta av en dörr även om man är ovan. Är det så många som 6 st så får du nog snabbt in snitsen så att de sista dörrarna bara tar 2-3 minuter styck. Med andra ord fixar du lätt alla dörrbladen på under en timme. Att lägga masonit-mosaik, nåta med sika och sedan fernissa hela spektaklet kommer nog ta mycket mer än en timme i extratid mot att lägga en klassisk parkett.
 
Rombiska masonitbitar behandlade med pigmenterat linoljevax och golvlack, placerade på ett mönstrat tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Masonitebitar färgade med linoljevax och täckta med golvlack utlagda i rombiskt mönster på ett golv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rombiskt masonitgolv med varvande bruna och vita bitar, lackerat och lagt i ett ojämnt rum vid en toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med masonitplattor i rombiskt mönster behandlade med linoljevax och täckta av golvlack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bättre sent än aldrig! Har glömt att lägga in bilder på mitt Masonitexperiment. Det har gått bra. Masoniten färgades med pigmenterat linoljevax för att sen täckas med en golvlack, alkyd tror jag det blev. La på 6-7 lager så lacken fyllde alla små springor, det blev bra. Ska låta det ligga ett tag för att se hur det slits. Sen blir det kanske ett större rum. Det var roligt att såga ut alla rombiska bitar med kapsågen. Är man noga med graderna så blir det knappt några glipor. Om någon bit inte passade var det lätt att ta putshyveln från undersidan på masoniten tills den passade, märktes knappt på "ytan". Allt som allt ett lyckat projekt!
 
  • Gilla
  • Wow
lemonad och 12 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fantastiskt. Det är helt strålande. Hur sågade du upp bitarna med kapsågen?

Staffan
 
Riktigt snyggt. Du får gärna rapportera hur det går med slitaget och även berätta vem som ställt en toalettstol i ”sambandsgången”. Det är nog rätt ovanligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fantastiskt. Det är helt strålande. Hur sågade du upp bitarna med kapsågen?

Staffan
Hej. Jag sågade upp remsor av masoniten på bandsåg, sen 30 graders snitt med kapsåg. Det svåra var att alla sidor på romben behövde vara exakt lika långa. Men med några testsnitt så gick det bra att sätta ett anhåll på sågen.
Remsans bredd A bestämde hur stora romberna blev. "Bården" runt mönstret är också remsor av masonit. Handritad skiss som visar masonitremsa och en 30 graders vinkel för tillverkning av rombformade bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Riktigt snyggt. Du får gärna rapportera hur det går med slitaget och även berätta vem som ställt en toalettstol i ”sambandsgången”. Det är nog rätt ovanligt.
He he, det blev masonitgolv på gäst-wc istället. Nästa gång hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.