Hej!

Har funderingar på att tilläggsisolera huset, då kommer väggen att skjuta ut från den underliggande källarväggen med xx cm. Min fundering är om man kan isolera väggen under och hur man då gör. Jag vill fortfarande ha betongvägg. Min vägg består idag av betonghålsten och vad jag vet så isolerar det sämre än tex leca.

Någon som har någon bra lösning?

Guran 1
 
Hej!

Jag gjorde precis samma sak för 1.5 år sen. Iskall källare med mur av betonghålsten. Jag köpte ett system från Beijer Fasad i Ulvsunda, Sundolitt spontad frigolit + Optiroc Serpo EF260 fibertunnputs som armeras med glasfibernät och målas med en speciell färg. Jag är mycket nöjd med resultatet, snyggt och fint och klart varmare källare. Putsen är dock tunn (runt 5mm!) och man kan skada den. Å andra sidan är den mycket lätt att laga.

Jag har en 8-9 säckar tunnputs kvar om någon är intresserad....

Björn
 
Hej!

Intressant tråd, har gått i liknande tankar!

Om man bara isolerar väggen ovan mark och lite under markytan hur mycket effekt kan det tänkas få? Får man nåra andra konstiga konsekvenser av att halva väggen är varmare än den andra?

Sen hur gör man runt källarfönstren med såna färdiga element egentligen?

Mvh Andreas
 
Två av mina källarväggar är oisolerade under mark och jag har inte märkt några konstiga konsekvenser av det ännu, efter två vintrar. Hur mycket effekt man får av att bara isolera ovan mark beror nog på hur mycket av grunden som är ovan mark. I mitt fall är så mycket som 120-140cm ovan mark, och det har definitivt gjort skillnad att isolera ovan mark där. Marken i sig ger ju också en viss isolering mot den värsta kylan.

Runt källarfönstren får man först skära till frigoliten, man får ge lite extra plats för tunnputsen så man inte "bygger in" fönstren för mycket, och se till att det finns plats för fönsterbleck (som man nog måste byta eftersom isoleringen bygger på). Det finns sen speciella skyddslister för kanterrna som man sätter i putsen. (Såna lister använder man också på husgrundens hörn.)

Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.