Hej,
Jag har köpt ett hus byggt 1935 och inte mycket har gjorts på huset sedan det byggdes. Planen är att tilläggsisolera ytterväggarna på insidan nu i vinter och till sommaren tilläggsisolera utsidan. På insidan har jag tänkt 5cm och på utsidan 15cm och sedan lägga träpanel, nu är huset putsat. Vad jag ville kolla är om ration inne vs ute är ok innan jag kör igång. Inne ska jag göra själv.
 
Microkatten
Det låter ju trevligt med ett orört hus från 30-talet! Varför skall du tilläggsisolera, är huset kallt? Vad är det för stomme?

Generellt sett så kan en större tilläggsisolering på utsidan få stora negativa konsekvenser för husets utseende med minskad takfot, utskjutande fasad över grund och hålögda fönsteröppningar. Viktigt för värmekomforten är att i första hand se till att undvika drag, t.ex, runt fönster, golv, hörn osv. Isolering av vindsbjälklag ger också bra effekt.
 
  • Gilla
Gipsy72825 och 1 till
  • Laddar…
Vi har gjort ungefär samma i vårat hus från 1936.
Rev gamla fasaden in till plankstommen och isolerade utvändigt med (165mm) 95+70. Yttersta 70 var en västkustskiva.
På insidan blev det 45mm isolering.
Eftersom vi la om taket samtidigt drog vi ut gavelsprång och takfot för att kompensera de tjockare väggarna. Även fönster flyttades med ut så de livar med nya fasaden.
 
Är det inte lite överdrivet att tilläggsisolera både invändigt och utvändigt? Tänker att det är mycket jobb att återställa ytskikt.

Vad sägs om att sätta upp isoleringsskivor med gipsskivor inne? Borde ge en väldig förbättring jämfört med utgångsläget.
https://www.bauhaus.se/therma-pir-kingspan-tw56-gips-40x60x2600mm

Jag bor i ett hus från 1937 och det är overkligt billigt att värma upp med tanke på hur det är byggt. Det vi har gjort är att byta alla fönster och dörrar samt att sätta in ett Mitsubishi ventilationsaggregat med värmeåtervinning. Vi har också grävt ur och isolerat källargolvet. Nästa fundering är att öppna upp till nock i tillbyggnaden (från 1939) och då isolera taket ordentligt.
 
Jag tror många överskattar vinsten att byta fönster och tillägsisolera fasad. Bra värmepump, isolerad vindsbjälklag och fungerande tätlister så värmen inte blåser bort gör nog underverk väldigt mkt billigare än bygga om allt. Plus att det inte fördärvar utseendet.

Annars så är 45mm isolering insida om man ska dra om el i väggarna en väg man kan gå. Ska man inte dra om elen och väggarna är fina så känns det onödigt att isolera.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.