Vi har en toalett med rören dragna på kattvinden, både vattenrör, avlopp och inbyggnadsdelen till den vägghängda toaletten är i kattvinden med ett lager glasfiberisolering över. Detta var något rörmokaren reagerade på vid ett besök och satte griller i huvudet på mig då han tog upp risken att rören fryser sönder. Han tyckte att vi skulle skapa ett luftdrag genom att sätta ventil från vardagsrummet under och en frånluftsventil in i något av rummen som angränsar till kattvinden. Detta känns inte optimalt då det skulle innebära att vi blåser in kalluft i något av våra sovrum som vi redan i dag har svårt att få behaglig värme i (dragigt 50-talshus). Ett annat alternativ sa han kunde vara att ställa in en elradiator som håller tempen över frysnivå (räcker det med bara över nollan?). Detta skulle vara en otroligt enkel lösning på problemet men jag undrar hur energieffektiva dessa är nu för tiden? Skulle en sån lösning straffa oss med en hög elräkning istället? Jag lever i tron att el-radiatorer är bland det värsta man kan ha ur en ekonomisk vinkel? Men kanske är det inte så farligt med dagens moderna? Eller låter det som en dum idé från början?
 
S Simon Hellsten skrev:
...men jag undrar hur energieffektiva dessa är nu för tiden?
En elradiator i dag är exakt lika energieffektiv som för 100 år sedan. Dvs 100% av den inmatade elektriciteten blir värme, varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
Simon Hellsten och 2 till
  • Laddar…
Om rören fryser =dyrt. Att då hålla uppvärmt så att de INTE fryser =billigt. Kostnad drift? Antagligen försumbart om det bara ska hållas frostfritt och utrymmet har någon form av isolering.

Att leda in rumsluft (med fukt) för uppvärmning kräver nog att man tänker till lite extra så att det inte skapas kondens på fel ställe med nya problem som följd.
 
  • Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
Det finns väl sådana där värmekablar man kan sätta efter rören? Lite isolering på det så lär det inte gå åt så mycket energi för uppvärmningen.
 
  • Gilla
Simon Hellsten och 1 till
  • Laddar…
Simon, Har ni haft några problem med att rören fryser ? Om inte låt det vara. Är man dessutom nyinflyttad (?) är det lätt att hoppa på alla möjliga råd. Var i Sverige ligger huset?

Hantverkare har en förmåga att se problem, de drar givetvis från sin kunskapsbank men det är inte säkert att detta ens är ett problem.
 
  • Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
S Simon Hellsten skrev:
Ett annat alternativ sa han kunde vara att ställa in en elradiator som håller tempen över frysnivå
Börja med att sätta dit en (fjärravläst) termometer så att du får reda på om du ens har ett problem att lösa.

Börjar temperaturen krypa ner mot nollan går det väl att "paniköppna" dörren eller ställa dit någon provisorisk värmekälla.
 
  • Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
Det behöver inte vara problem med den nuvarande lösningen. Så länge det är mer isolering mot den kalla sidan än den varma.

Om vi tänker oss att det är lika mycket isolering åt båda håll. Och temperaturen på kallvinden är -10 grader. I rummet +20. Då har du en temp. skillnad på 30 grader. Mitt i isoleringen där röret då går, är det alltså 15 grader kallare än i rummet +5 grader. Skulle det då bli - 20 på vinden, så börjar det bli problem. Men har du istället avsevärt tjockare isolering mellan röret och vinden, så att ex. bara 1/3 av temp skillnaden drabbar röret så är det OK.

Och skall man ge sig på att värma utrymmet, så gör det med en för ändamålet avsedd värmekabel, så du inte värmer onödigt mycket utöver röret.
 
  • Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det behöver inte vara problem med den nuvarande lösningen. Så länge det är mer isolering mot den kalla sidan än den varma.
Dessutom avger rören en del energi, så även om det är lite mindre isolering mot den kalla sidan så går det förmodligen bra.
 
  • Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Det finns väl sådana där värmekablar man kan sätta efter rören? Lite isolering på det så lär det inte gå åt så mycket energi för uppvärmningen.
Ja det hade nog funkat för själva rören men jag har ju även en vattenbehållare för toaletten som behöver hållas över fryspunkt så det är nog att värma hela utrymmet, som dock inte är mer än kanske 2-3kvm och kryphöjd ;)
 
I InsidersUnited skrev:
Simon, Har ni haft några problem med att rören fryser ? Om inte låt det vara. Är man dessutom nyinflyttad (?) är det lätt att hoppa på alla möjliga råd. Var i Sverige ligger huset?

Hantverkare har en förmåga att se problem, de drar givetvis från sin kunskapsbank men det är inte säkert att detta ens är ett problem.
Haha! Ja detta har du helt klart rätt i. Varje gång jag har en hantverkare hemma för att fixa något så har jag ytterligare "problem" att ta tag i när de går. Det här huset har jag bara bott i under 1 1/2 år så jag har inte hunnit uppleva några problem ännu, spec. mtp den milda vinter vi hade förra året. Huset ligger i Sörmland men det händer förstås att vi har ner mot 15-20minus här också under korta perioder.
Men visst problemet har inte uppstått ännu, men då elradiatorer är hyffsat billiga tänkte jag att det är en väldigt lätt åtgärd och ytterligare något att slippa tänka på.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Men, som sagt var, har det varit några problem tidigare? finns det över huvud taget något problem som måste lösas?
 
  • Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Börja med att sätta dit en (fjärravläst) termometer så att du får reda på om du ens har ett problem att lösa.

Börjar temperaturen krypa ner mot nollan går det väl att "paniköppna" dörren eller ställa dit någon provisorisk värmekälla.
Så sant. Termometer blir första inköp :)
 
H hempularen skrev:
Det behöver inte vara problem med den nuvarande lösningen. Så länge det är mer isolering mot den kalla sidan än den varma.

Om vi tänker oss att det är lika mycket isolering åt båda håll. Och temperaturen på kallvinden är -10 grader. I rummet +20. Då har du en temp. skillnad på 30 grader. Mitt i isoleringen där röret då går, är det alltså 15 grader kallare än i rummet +5 grader. Skulle det då bli - 20 på vinden, så börjar det bli problem. Men har du istället avsevärt tjockare isolering mellan röret och vinden, så att ex. bara 1/3 av temp skillnaden drabbar röret så är det OK.

Och skall man ge sig på att värma utrymmet, så gör det med en för ändamålet avsedd värmekabel, så du inte värmer onödigt mycket utöver röret.
Hmm.. bra förklarat. Kattvinden har i dagsläget ingen isolering mot ytterväggen alls. Utan enbart kring rören. Så det blir ju rejält kallt där inne skulle jag tro. Alltså inte så balanserad utjämning som om det hade varit isolering mot yttervägg/tak.
 
useless useless skrev:
Dessutom avger rören en del energi, så även om det är lite mindre isolering mot den kalla sidan så går det förmodligen bra.
Ja detta har jag tänkt på också. MEN, låt säga att jag är bortrest och inte använder varmvatten i badrummet på flera dagar, då skulle ju rören inte avge någon värme. Och OM olyckan skulle vara framme, ja, då är det såklart när jag är bortrest haha.
 
useless useless skrev:
Men, som sagt var, har det varit några problem tidigare? finns det över huvud taget något problem som måste lösas?
Har inte varit några problem tidigare vad jag vet nej. Men med min huskarma så kommer alla potentiella problem att uppenbara sig under den tid vi bor i huset.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.