E etompau skrev:
Om det finns ett eluttag i närheten så kan man ofta dra fram en neutralledare därifrån. En elektriker ska kunna fixa detta utan större problem imho.
En neutralledare måste alltid finns i en elinstallation annars bildas inte en sluten strömkrets och inkopplade lampor mm kommer ej att fungera.

Kolla gärna hos Kjell o co, där finns bra beskrivningar på elinstallationer.
[länk]
Plocka inte nolla från någon annan grupp
Tändtråden går upp till lampan på något sätt och därifrån hämtas nollan
Synd att det förekommer felaktiga svar i de här trådarna men vad annat är att förvänta sig när det finns glada amatörer på ett forum :cool:
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Följ trådarna från brytaren bakåt tills du träffar på nollan i samma grupp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Plocka inte nolla från någon annan grupp
Tändtråden går upp till lampan på något sätt och därifrån hämtas nollan
Synd att det förekommer felaktiga svar i de här trådarna men vad annat är att förvänta sig när det finns glada amatörer på ett forum :cool:
Nu är jag ute på okända vatten... Kan du utveckla vad 'därifrån hämtas nollan' (som jag antar betyder N i schemat). Kan man lösa problemet utan att dra en neutral (nolla)?
 
E
G Grytajox skrev:
Nu är jag ute på okända vatten... Kan du utveckla vad 'därifrån hämtas nollan' (som jag antar betyder N i schemat). Kan man lösa problemet utan att dra en neutral (nolla)?
Uttag eller tak dosa till exempel.
Som forografern skriver.
 
U Uffe A skrev:
Synd att det förekommer felaktiga svar i de här trådarna men vad annat är att förvänta sig när det finns glada amatörer på ett forum :cool:
Jag delar inte din uppfattning att skribenten du bemöter skulle vara en "glad amatör", tvärtom.
Jag ser heller ingenting i hans svar att man kan nalla en nolla från en annan grupp.
U Uffe A skrev:
Tändtråden går upp till lampan på något sätt och därifrån hämtas nollan
Inte heller ditt svar är helt klanderfritt, utan Fotografen ger det rätta svaret.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Följ trådarna från brytaren bakåt tills du träffar på nollan i samma grupp.
Okunnig amatör här.
Kommer överlämna detta till en en elektriker. Men för min utbildning skull betyder det att man mäter i båda ändar på tråden för att hitta nollan så att säga? :thinking:
 
Man kan mäta, men man behöver då rejält på fötterna (stor vana) för att tolka mätresultatet korrekt. Jag avråder alla från att mäta om man inte är 100% trygg med detta.

Det allra enklaste är att följa trådarna bakåt till dess att man ser vad som är vad. Om man hittar ett uttag så vet man att det ansluts med fas och nolla (eventuellt tändtråd och nolla), men det finns i alla fall en nolla där. Då kanske man utifrån färgerna på trådarna, och hur de är sammankopplade i kopplingsdosor dra slutsatsen vilken av de två som är nolla och fas, osv.

I ditt fall finns det troligen en kopplingsdosa som matar både strömbrytare och lampa. I den dosan finns en nolla som man ganska enkelt bör kunna identifiera. Så leta efter den och visa oss vad den innehåller. Genom att dra lite lätt i trådarna kan man se varifrån de kommer. Då återstår det praktiska steget att dra i en nolla och att koppla ihop allting. Dosan använder troligen de gamla "tomtehattarna" som lekmän inte bör försöka ge sig på. Bättre då att klippa bort den och använda dagens Wago för sammankopplingen. För att dra i neutralledaren behöver man en tunn dragfjäder som man kan prova. Går det lätt så går det. Är det svårt att få igenom den är risk för skador på ledarisoleringen. Då är det bättre att byta samtliga ledare och använda de gamla som dragtråd. Så det krävs lite praktiska färdigheter.
 
  • Gilla
Grytajox
  • Laddar…
G Grytajox skrev:
Nu är jag ute på okända vatten... Kan du utveckla vad 'därifrån hämtas nollan' (som jag antar betyder N i schemat). Kan man lösa problemet utan att dra en neutral (nolla)?
Du kan sätta WiFi-pluggen uppe vid lampan. Där finns det garanterat en nolla.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du kan sätta WiFi-pluggen uppe vid lampan. Där finns det garanterat en nolla.
men det är inte garanterat att det finns någon obruten fas där...
 

Bästa svaret

Nej, men det borde man kunna använda en av tändtrådarna till om det numera bara är en lampa som manövreras från brytaren.
 
useless useless skrev:
använda en av tändtrådarna till om det numera bara är en lampa som manövreras från brytaren
jo, om det är så, den andra tändtråden kan ju ta vägen någon annanstans

men just i detta fallet kommer installationen se lite lustig ut om "WiFi-pluggen" sätts uppe vid armaturen då den verkar utgöra en integrerad del utav en ny strömbrytare :D (bild i #5)
 
harka harka skrev:
men just i detta fallet kommer installationen se lite lustig ut om "WiFi-pluggen" sätts uppe vid armaturen då den verkar utgöra en integrerad del utav en ny strömbrytare
Je, det är sant... Då får man väl byta till en inbyggnadspuck och behålla befintlig strömbrytare så slipper man ha strömbrytare med olika utseende i huset.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan mäta, men man behöver då rejält på fötterna (stor vana) för att tolka mätresultatet korrekt. Jag avråder alla från att mäta om man inte är 100% trygg med detta.

Det allra enklaste är att följa trådarna bakåt till dess att man ser vad som är vad. Om man hittar ett uttag så vet man att det ansluts med fas och nolla (eventuellt tändtråd och nolla), men det finns i alla fall en nolla där. Då kanske man utifrån färgerna på trådarna, och hur de är sammankopplade i kopplingsdosor dra slutsatsen vilken av de två som är nolla och fas, osv.

I ditt fall finns det troligen en kopplingsdosa som matar både strömbrytare och lampa. I den dosan finns en nolla som man ganska enkelt bör kunna identifiera. Så leta efter den och visa oss vad den innehåller. Genom att dra lite lätt i trådarna kan man se varifrån de kommer. Då återstår det praktiska steget att dra i en nolla och att koppla ihop allting. Dosan använder troligen de gamla "tomtehattarna" som lekmän inte bör försöka ge sig på. Bättre då att klippa bort den och använda dagens Wago för sammankopplingen. För att dra i neutralledaren behöver man en tunn dragfjäder som man kan prova. Går det lätt så går det. Är det svårt att få igenom den är risk för skador på ledarisoleringen. Då är det bättre att byta samtliga ledare och använda de gamla som dragtråd. Så det krävs lite praktiska färdigheter.
Tack för det utförliga svaret. Jag bifogar en bild om hur närmaste dosa ser ut. Här verkar det finnas fler trådar att välja på. Jag skickar också med hur den gamla brytaren ser ut och och den nya wifi kontakten. Går det utifrån detta säga hur den nya skall vara kopplad? Schemat som bifogas har tre utgående linjer min har bara en som synes.
 
  • Öppen eldosa i vägg med flera utspridda elkablar i olika färger och en skyddshatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Wi-Fi Smart Switch installationsdosa med märkningar för N, L, L1, L2, L3 och CE/FCC/RoHS certifieringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med grön dosa och anslutna kablar i en vägg, innehåller ett kopplingsschema på dosans framsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för en Wi-Fi Smart Switch med anslutningar för neutral och fasledare samt utgångar till tre lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Nej, men det borde man kunna använda en av tändtrådarna till om det numera bara är en lampa som manövreras från brytaren.
Betyder det att att man bara behöver veta vilken som går till armaturen, och och använda den andra som nolla (N)?
 
Om båda tändtrådarna går till samma takdosa så kan man rent tekniskt använda en av dom som nolla, men för att det ska bil rätt ska man dra ner en blå tråd till knappen.


G Grytajox skrev:
? Schemat som bifogas har tre utgående linjer min har bara en som synes.
Det ser ut som tre på alla bilder?
 
  • Gilla
Grytajox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.