Hej. Jag köpte ett hus där värmesystem skall bytas. Det är en olja/el panna från CTC. Bifogar bilder.
Ligger låg med olja nu, och vill växla och köra på elpatron över vintern utan att köpa 1,5 kubik olja som ska slängas efter vintern.
Jag undrar hur ställer jag pannan att det går på el. Vill köra minimalt bara för att undvika frost skada.Tack
Så här ser den ut
https://www.byggahus.se/forum/threads/ctc-1100-ekonomi-effekt-pa-elpatron.354717/
 
NirdalaHunter NirdalaHunter skrev:
Hej. Jag köpte ett hus där värmesystem skall bytas. Det är en olja/el panna från CTC. Bifogar bilder.
Ligger låg med olja nu, och vill växla och köra på elpatron över vintern utan att köpa 1,5 kubik olja som ska slängas efter vintern.
Jag undrar hur ställer jag pannan att det går på el. Vill köra minimalt bara för att undvika frost skada.Tack
Så här ser den ut
[länk]
Svårt veta vad du menar. Ska huset kallkställas eller har du annan varme än den som kommer från pannan?
Kör slut på all olja först och palla under tanken lite så det blir fall mot utloppet.
Gör inte som stolpskotten från stan som först byter värmesystem och sedan ska de "sälja" den skitiga oljeskvätt som finns kvar.
När du inte ska elda mer så öppna luckan i änden på rökröret och plugga igen rökutloppet mot skorstenen.
Plugga igen hålet där oljebrännaren satt.
Värme från pannan behöver du nog i källaren så minimalisera inte för mycket, 50 grader kan väl vara en bra kompromiss.
Se till att cirkulationspumpen går och att alla värmeelement ger värme när husets innertemperatur går ned mot 15-16 grader, lägre ska du inte gå gärna lite högre.
Plugga igen alla ventilationsöppningar i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.