Hej! Jag har fuktproblem och lukt i min källare och har därför rivit ner allt som var fuktigt och bkött. Tips på hur jag går vidare mottages tacksamt. Inser att jag måste gräva på utsidan för att göra om dräneringen. Om jag gräver längs den delen av väggen som är fuktskadad är det då risk att väggen rasar? Vad tror ni? Skickar med en bild på väggen (tvättrum)! Vänligen och tack på förhand! MarylinL
 
  • Fukt- och mögelskador på källarvägg med synlig rörisolering och delvis riven ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det platta under?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Är det platta under?
Hej! Platta? Alltså, huset har källare med betong(?) på golvet. I denna källare finns tvättrummet.
Vänligen, Marilyn
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Inget direkt svar på din fråga, men om man startar ett så här pass stort projekt bör man ha en plan på hur det ska genomföras.
Har du kollat var fukten kom ifrån?
 
  • Gilla
hennil79 och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att du själv inte gjort sånt här jobb förut. Mitt råd är att du anlitar en kunnig entreprenör så är det ingen fara för ditt hus. Och du får möjlighet se, vara med och lära.

Men du ska vara väldigt omsorgsfull välja vem du ger jobbet. Be grannar, vänner och bekanta om rekommendationer och begär referenser som du träffar och pratar mer. Välj inte den billigaste utan välj den med bästa rekommendationer och referenser.

Det finns så många skojare på marknaden.
 
  • Gilla
MarilynL och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju byggt ett hus själv (utom ”uppregling”) så jag är inte helt utan kunskaper. Men det huset är byggt på plintar och i ett plan.
Har inte dränerat förut men tänkte söka info så att det blir rätt.
Huset är gammalt och dräneringen tidigare handgrävd så det tänkte jag också försöka göra. Behöver tips så att det inte blir fel! Marilyn
 
Nej, huset rasar med 99,9% säkerhet inte.
Yttermuren står antingen på en platta (tror jag inte i ditt fall) eller en "balk" (mer troligt i ditt fall) och så länge inte gråsuggorna är helt upplösta så är det inga problem.

Kolla som sagt var upp dräneringsfirman eller gör jobbet själv. Det är inte svårt, bara tungt.
 
  • Gilla
MarilynL
  • Laddar…
L lat skrev:
Nej, huset rasar med 99,9% säkerhet inte.
Yttermuren står antingen på en platta (tror jag inte i ditt fall) eller en "balk" (mer troligt i ditt fall) och så länge inte gråsuggorna är helt upplösta så är det inga problem.

Kolla som sagt var upp dräneringsfirman eller gör jobbet själv. Det är inte svårt, bara tungt.
(y)
 
De fall där huset har rasat vid dränering har varit när man grävt upp mer än en sida av huset på en gång. Det är viktigt att ta en sida i taget och fylla igen efter hand som jag har förstått det. Huset är beroende av jordtrycket.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
När vi dränerade påstod firman att de måste gräva upp runt hela huset för att vara säkra på att få till en korrekt lutning på rören hela vägen runt, svårt att veta vad man hittar långt under marken. Och vad jag har sett här i Uppsala så brukar de gräva upp runt hela huset samtidigt.
De fall där jag läst om hus som rasat så har man ofta gjort något dumt tidigare som att tex ta ner en bärande vägg i källaren. Eller som en bekant råkade ut för att firman grävde alldeles för djupt, 1-2 meter under plattan vilket resulterade i att jorden rasade.
 
  • Gilla
MarilynL
  • Laddar…
I skånsk lera har det hänt att hus rasat om det grävts på alla sidor på en gång. Jag har varit med och dränerar en gång. Vi gjorde det själva med hjälp av en liten grävmaskin. Vi grävde en sida och lite till runt hörnet i taget. Vi började gräva för hand men det var för jobbigt. Med en liten grävmaskin gick det väldigt fort. Jag skulle säga att det inte var svårt att dränera. Källaren som dränerades är ff torr och fin 18 år senare.
 
  • Gilla
MarilynL
  • Laddar…
Förlåt för OT i tråden kanske.
Men vad är det som gör att en källarvägg som är byggd för att ta sidokrafter utifrån får för sig att vika sig om dessa krafter försvinner? Förstår att man kan få problem om man gräver ner under väggen men det borde man få även om man bara gräver en vägg åtgången.
 
  • Gilla
MarilynL
  • Laddar…
Jag har läst i tidigare diskussioner att det kan handla om att man har haft fel typ av fog när huset byggdes, att fogen kan ha blivit dålig med tiden eller att man kan ha ändrat i husets konstruktion under årens lopp som den nuvarande husägaren kanske inte känner till.

Här är en artikel i ämnet: https://www.byggahus.se/bygga/undvik-husras-vid-dranering
 
Redigerat:
  • Gilla
MarilynL
  • Laddar…
Den artikeln tar inte upp vilka krafter som ändrar sig som gör att en vägg som varit utsatt för tryck faller ihop då trycket försvinner. Att en tegelfasad rasar som har stått på jorden man gräver undan tycker jagi nte hör hit.
Att det händer olyckor när man gräver är jag helt med på och att man hittar saker man inte förväntat sig men jag tror att risken är minimal om man inte gräver för djupt och nära botten på väggen.
 
  • Gilla
MarilynL
  • Laddar…
Jag är ingen byggingenjör, men jag förstår inte varför väggen plötsligt skulle tryckas ut bara för att jorden försvann.
 
  • Gilla
MarilynL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.