Godkväll!

Våra ”spottar” i köket slocknar en efter en (nåja, tre och tre för att tala 100% sanning) och jag misstänker att det är 12v-transformatorerna som ger upp.

Idag sitter det 23 st 20w halogen i taket (och 8 transformatorer) och jag funderar på vad som är vettigast att göra?

- Bara ersätta de felande transformatorerna och fortsätta med halogen-belysning?

- Byta ut allt till motsvarande led-variant (lampor + transformatorer gissar jag)?

- Köra 230v led?

Nämnas bör att det är ganska tajt mellan takgipset och den gjutna bjälklaget. 40mm närmare bestämt.

Ytterst tacksam för input.

Takmonterad halogenbelysning med 12V transformator ur funktion och upphängd spot från hål i gipstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

23 spottar...det är ju en rätt omfattande samling, antar att de dimmas också -- alla på en gång eller uppdelade i grupper?

budgetvarianten vore att byta ut transformatorerna och byta till LED-lampor med G4-sockel som passar i nuvarande armatur -- men min erfarenhet är att de brukar inte kunna dimmas snyggt ner till låga nivåer, men kör man nästan alltid på max ljus så är det ett alternativ (läge att byta transformatorerna då de inte verkar hålla, samt att dina vill ha minst 20W belastning och det kommer 3 LED-lampor inte upp i, du kommer troligen också undan med färre än 8 transformatorer)

bättre blir det om man byter till nya LED-armaturer, antingen matade direkt med 230V, eller via ett drivdon som lämnar 350, 500 eller 700 mA konstantström, förutom pris och urval så påverkar det kabeldragningen -- med 230V ska de parallellkopplas och med konstantström ska de seriekopplas (uppdelat på i lämpliga grupper), vilket kan vara mer eller mindre enkelt beroende på nuvarande installation och möjlighet till ny kabeldragning (de kablar som används idag mellan armaturerna är gissningsvis inte avsedda för 230V)

det finns massor med olika spottar, i ditt fall vill du hitta någon som sticker upp mindre än 40mm och passar i befintliga hål

själv skulle jag välja en variant och införskaffa en mindre mängd av dem och provinstallerat dom för att se om de uppfyller kraven på ljusmängd, ljuskägla och dimbarhet
 
  • Gilla
Skankyhank
  • Laddar…
harka harka skrev:
23 spottar...det är ju en rätt omfattande samling, antar att de dimmas också -- alla på en gång eller uppdelade i grupper?

budgetvarianten vore att byta ut transformatorerna och byta till LED-lampor med G4-sockel som passar i nuvarande armatur -- men min erfarenhet är att de brukar inte kunna dimmas snyggt ner till låga nivåer, men kör man nästan alltid på max ljus så är det ett alternativ (läge att byta transformatorerna då de inte verkar hålla, samt att dina vill ha minst 20W belastning och det kommer 3 LED-lampor inte upp i, du kommer troligen också undan med färre än 8 transformatorer)

bättre blir det om man byter till nya LED-armaturer, antingen matade direkt med 230V, eller via ett drivdon som lämnar 350, 500 eller 700 mA konstantström, förutom pris och urval så påverkar det kabeldragningen -- med 230V ska de parallellkopplas och med konstantström ska de seriekopplas (uppdelat på i lämpliga grupper), vilket kan vara mer eller mindre enkelt beroende på nuvarande installation och möjlighet till ny kabeldragning (de kablar som används idag mellan armaturerna är gissningsvis inte avsedda för 230V)

det finns massor med olika spottar, i ditt fall vill du hitta någon som sticker upp mindre än 40mm och passar i befintliga hål

själv skulle jag välja en variant och införskaffa en mindre mängd av dem och provinstallerat dom för att se om de uppfyller kraven på ljusmängd, ljuskägla och dimbarhet
Tack för ditt svar.

Det stämmer, de är dimbara och uppdelade i två grupper.

Jag får ta mig en funderare och provinstallera. Tack igen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Biltema har en 230V spott för 75kr/st
[länk]
Du har tydligen 230V ut till transformator. Är det 3 spottar/trafo?
Det smarta med Biltemas är att den innehåller ansl. för vidarekoppling med dragavlastning.
Stämmer, 3 spottar/trafo.

De såg intressanta ut, ska definitivt kika på dem. Tack!
 
L Leif i Skåne skrev:
Biltema har en 230V spott för 75kr/st
det låter som ett lågt pris men den verkar bygga för mycket i höjd för att passa i taket hos TS
 
för att komma lite vidare i djungeln kan man botanisera på https://www.elbutik.se/category.html/downlight-led och filtrera på det mått du har i de nuvarande 23 takhålen...
Skärmbild av webbutik filtreringsverktyg för LED downlights med valmöjligheter för fabrikat, storlek och färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och kanske välja att kryssa för ditt mått +0 .. -4 mm
 
  • Gilla
Skankyhank
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Biltema har en 230V spott för 75kr/st
[länk]
Du har tydligen 230V ut till transformator. Är det 3 spottar/trafo?
Det smarta med Biltemas är att den innehåller ansl. för vidarekoppling med dragavlastning.
Hur är dessa tänkt att installeras? Vad jag kan se kan de bara anslutas med en flexibel kabel i form av "lampsladd". Dessa får inte ligga dolt i byggnaden. Inte ens PLS90 får ligga dold, utan ska ligga i rör.

Sedan är den inte dimbar.

Jag rekommenderar istället centrala drivdon och klenspänning ut till spottarna. Då orsakar mössen inga bränder.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur är dessa tänkt att installeras? Vad jag kan se kan de bara anslutas med en flexibel kabel i form av "lampsladd". Dessa får inte ligga dolt i byggnaden. Inte ens PLS90 får ligga dold, utan ska ligga i rör.

Sedan är den inte dimbar.

Jag rekommenderar istället centrala drivdon och klenspänning ut till spottarna. Då orsakar mössen inga bränder.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur är dessa tänkt att installeras? Vad jag kan se kan de bara anslutas med en flexibel kabel i form av "lampsladd". Dessa får inte ligga dolt i byggnaden. Inte ens PLS90 får ligga dold, utan ska ligga i rör.

Sedan är den inte dimbar.

Jag rekommenderar istället centrala drivdon och klenspänning ut till spottarna. Då orsakar mössen inga bränder.[/QUOT
Jo den ska vara dimbar, ang kabel anges det enbart ledningsarea, 0.75-1.5 mm^2
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
harka harka skrev:
för att komma lite vidare i djungeln kan man botanisera på [länk] och filtrera på det mått du har i de nuvarande 23 takhålen...
[bild]

och kanske välja att kryssa för ditt mått +0 .. -4 mm
Hmm, finner inte filtret för hur mycket utrymme man har att spela på men det löser sig. Tack för tipset!
 
R RiKr skrev:
Jo den ska vara dimbar, ang kabel anges det enbart ledningsarea, 0.75-1.5 mm^2
Ser det nu, det står dimbar. Gäller då bara att hitta en dimmer som fungerar och klarar av det antal spottar som är aktuellt. Säkrare då att använda drivdon med inbyggd dimmer för att dimringen garanterat ska fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.