Hej

Vi har monterat ett runt fönster och behöver hjälp med salningen. Fönstret är på 1m och djupet på salningen blir ca 25cm. Fönstertillverkaren kan inte hjälpa oss mer än med tipset att böja en masonit- eller plyfabit.

Någon som har erfarenheter eller tips?

tack på förhand
 
Hej

Har satt in två st runda fönster, ett 60 cm i diam och ett 90 cm.
Salningen på dessa blev ca 30cm.

Nedanstående beskrivning är för ett fönster.
Jag använde böjbar (spårad) MDF skiva. Först sågade jag ut 2 st runda spånskivor med samma diam som innermåttet på salningen skulle vara. Skruvade ihop spånskivorna med 4 st klossar så att bredden på detta "hjul" blev samma som salningens bredd.
Sedan sågade jag ut 2 st remsor från MDF-skivan och limmade dessa runt hjulen med förskjutna skarvar samt spännband som knektar.

Sågade ut några korta bitar av 16mm MDF med rundning lika med ytterdiametern på salningen. Dessa bitar spikade jag fast med jämna mellanrum på fönstret och sedan var det bara att limma fast salningen.

Avslutade med att såga ut ett foder från 16 mm MDF samt fräste kanterna.

Blev skitsnyggt!

Förmodligen blev det ett väldigt krångligt (& långt svar) ber om ursäkt för detta!

Ps
Jag satte även in spotlights i salningen vilket förstås blev pricken över I:et.

Lycka till!!
 
Toppentack, det låter som en mycket bra lösning. Bara åka o köpa böjbar mdf.

Kabeln till spotten är redan framdragen ;)
 
Jag gjorde på annat sätt, som troligtvis har att gjöra med mitt yrke....

Jag rullade och svetsade ihop en 2mm tjock plåt som passade precis runt ytterdia på fönstret.
Som foder så sågade jag ut ur en MDF.

Blev kanonfint.
 
6 mm gips är mer lätt hanterligt än MDF så jag skulle använda gips om det var möjligt.
 
  • Gilla
Tyra1969
  • Laddar…
Vad då 6mm gips?

Det kan väl knappast bli enklare än spårad MDF.
 
Smaken är som baken...Men 6 mm gips är ruskigt bra att gör välvda saker med.. Har gjort både smygar till runda fönster, välvda kupor och annat i detta eminenta material...Fördelen är bearbetningen.. men men
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.