Hei,

Har ett hus från 1880 och nå skal det isolesres mellom etasjene. Det ligger spånflis fra för och min undring er skal jag etterfylle eller skal jag legge ny stenull isolasjon for både brandskydd och isolering. Vad er best med tanke på isolering och ljuddempning?
 
Bara att fylla upp med spån. Snabbast, enklast, billigast, och oftast bäst.

Min erfarenhet är att gamla hus med spån i bjälklagen är väl ljudisolerade. Kan inte säga detsamma om nyare hus som inte har spån i bjälklagen.

När det gäller värmeisolering så är sten-/glasull bättre, men isoleringseffekten är väl bara väsentlig i bottenbjälklag mot uteluft? På vinden brukar det gå att ha tjockare lager som kompensation för lite sämre isoleringseffekt.

När det gäller just bottenbjälklag mot krypgrund så är det i allmänhet en fördel att inte ha så kraftig isolering. Det är bra med lite värmeläckage så att bjälklaget och övre delen av krypgrunden blir lite varmare, vilket minskar risken för fuktskador.

Grov sågspån, inte kutterspån, har också fördelen av att inte vara så användbart för gnagare. Det går inte att göra gångar och bygga bon i. Mkt bra som vindsisolering. Sämst i det avseendet är sten-/glasull.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Bara att fylla upp med spån. Snabbast, enklast, billigast, och oftast bäst.

Min erfarenhet är att gamla hus med spån i bjälklagen är väl ljudisolerade. Kan inte säga detsamma om nyare hus som inte har spån i bjälklagen.

När det gäller värmeisolering så är sten-/glasull bättre, men isoleringseffekten är väl bara väsentlig i bottenbjälklag mot uteluft? På vinden brukar det gå att ha tjockare lager som kompensation för lite sämre isoleringseffekt.

När det gäller just bottenbjälklag mot krypgrund så är det i allmänhet en fördel att inte ha så kraftig isolering. Det är bra med lite värmeläckage så att bjälklaget och övre delen av krypgrunden blir lite varmare, vilket minskar risken för fuktskador.

Grov sågspån, inte kutterspån, har också fördelen av att inte vara så användbart för gnagare. Det går inte att göra gångar och bygga bon i. Mkt bra som vindsisolering. Sämst i det avseendet är sten-/glasull.
Tusen takk for ett veldig bra svar! Da blir det nok spån om det rekker for hele ytan. Blir spennede å se om mus ha bygd bon under bjelkelaget. Hva som gjöms under selve bottenlagret. Det finnes ingen krypgrund, så her kan det bli surprise :)
 
Visa gärna med bilder. :geek:
Är bra för ditt eget minne också så småningom. :)
 
Tja, da ble den stenull allikevel. Det var fult av musboen/ekorrbo, samt diverse flasker etc. I spånet. Her kommer litt bilder av staten på jobbet
 
  • Öppnat golv med spån, skräp och verktyg visande renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med gamla flaskor, musbo och rivna isoleringsplattor mellan takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i ett vindutrymme med isolering, träbjälkar och en kvarlämnad spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en gammal timmerstuga med synligt avfall och röran efter mus- eller ekorrebo på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vilket arbete! Kämpa på!
 
  • Gilla
Kristian_nord
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.