Hej,
Jag har bergvärme och en Thermia Villa Classic 105 i ett 2-planshus med källare från tidigt 70-tal. Köpte huset för ett år sedan. Radiatorer med 1-rörskoppel.

Jag har problem med att få värme i 3 av 4 radiatorer på övervåningen. Alla radiatorer på bv och kv funkar fint (inkl. ett på övervåningen) men 3 andra på övervåningen får inte upp värmen alls.

Har läst mig till att trycket ska ligga på drygt 1 bar och jag ligger kring 1,3 så det bör inte vara problemet. En radiator på övervåningen funkat ju också vilket inte talar för detta. När jag känner på röret för tillflödet så blir de inte varma trots att värmepannan går för fullt och övriga radiatorer är skållheta. Jag har luftat samtliga radiatorer ett par varv utan framgång.

Termostaterna är gamla gråa AGA termostater (bifogar bild). Kan det vara dessa som är boven i dramat?

Tacksam för alla tips, idéer och förslag
 
  • Gammal grå AGA-termostat på en radiator som kan vara orsaken till värmeproblem i huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plocka bort termostaterna. Du har oavsett inget behov av dom då du har värmepump.
Alla element skall oavsett stå fullt öppna.
Låter även konstigt att elementen blir skållheta så här tids på året, du måste ha en väldigt inneffektiv dåligt injusterad anläggning . Eller Reglerar du värmen med radiatorventilerna?
 
ta bort termostaterna och motionera ventilerna i de elementen som är kalla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.