Hej ska ha en elektriker hit för att göra lite el jobb. Vad är rimligast? köpa en del material själv? Eller ska han ordna allt? Dem lägger på 25% på Material har jag läst från en äldre offert.

Han ska dra några nya ledningar, byta elcentral. Och lägga in 6-8 spotter.
 
Kolla med din elektriker
25% påslag på dennes nettopris är inte ocker
Denne ansvarar då för att mtrl finns och att det inte kommer att saknas något
Denne ska då kunna ge garanti på prylarna om det inte gäller rent handhavande fel eller yttre påverkan
Förvänta dig inte samma priser som du hittar på nätet
Be om transparens och om din elektriker inte går med på det så sök efter en annan
Var beredd på att timpriset rimligtvis ligger mellan 600 och 750 kr i timmen beroende på var du bor
Är timpriset lågt bör du vara misstänksam
Fråga efter ungefärligt pris på prylarna så kan du avgöra om det är värt det
Kanske denne säger att du kan köpa grejorna själv om du köper mtrl av bra kvalitet men då får du se till att allt finns på plats när denne kommer så att det inte går i stå
Risken finns att du blir debiterad timpeng för den tid som trikarn inte kan jobba hos dig
Kolla även om firman är reggad hos elsäkerhetsverket
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
E
Z zana kader skrev:
Hej ska ha en elektriker hit för att göra lite el jobb. Vad är rimligast? köpa en del material själv? Eller ska han ordna allt? Dem lägger på 25% på Material har jag läst från en äldre offert.

Han ska dra några nya ledningar, byta elcentral. Och lägga in 6-8 spotter.
Det med 25% säger inte så mycket, det kan likväl vara 25 kronor eller gånger.

Har du en bra kran kan du säkert hitta billigare material, prata med elmicklare, hur funkar detta?

I vissa fall kommer han försöka balansera vågen genom andra poster.

@Uffe A kanske kan hjälpa dig, han har inget emot lågbudhetmärkena och är en hederlig elektriker.

Testa PM.
 
Redigerat:
Om det är 25% på firmans verkliga inköpspriser så skulle inte jag gnälla, det känns skäligt. Om det däremot är 25% på firmans listpris så är det ohyggligt dyrt.
 
Z zana kader skrev:
Han ska dra några nya ledningar, byta elcentral. Och lägga in 6-8 spotter.
25 procent kan som sagt betyda en hel del olika saker. Jag skulle be om prisuppgift, per spott, för centralen och eventuellt per meter kabel om det rör sig om några mängder.
 
Jag skulle be om netto plus 20% påslag samt en timkostnad, reskostnad.
Litar man inte på att elfirman man tänker anlita är seriös så ska man vända sig till någon annan.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Snailman
Jag ger ungefär elbutiks priser plus 10%
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Det är nettopris + 25% och timpris 496kr inkl moms
 
Z zana kader skrev:
Det är nettopris + 25% och timpris 496kr inkl moms
Det är nog rätt OK, OM det verkligen är nettopris. Problemet ligger i att en del elfirmor har kreativa metoder att räkna fram sina nettopriser.
 
Z zana kader skrev:
Det är nettopris + 25% och timpris 496kr inkl moms
Gör som du gör när du handlar andra saker. Strunta in leverantörens inköpspriser och leverantörens påslag. Fråga istället efter vad leverantören vill ha för pris på de prylar denne säljer till dig! Här gäller det ju i princip bara priset på två saker, en elcentral och en armatur. Vet du dessa priser på förhand kanske du slipper starta en ny tråd här i efterhand om "hutlösa priser på elmaterial"...
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Man räknar inte fram nettopriser utan företaget bifogar en kopia på sina inköp. Och det är mycket enkelt att kolla dom priserna mor tex näthandels priser då det står ett E-nr för varje artikel.
Ps
Timkostnaden är misstänkt låg, handlar det om ett seriöst företag?
Ps Ps
Det ska inte handla om nettopriser från typ Jula utan nettopriser från någon etablerad grossist.
 
  • Gilla
zana kader
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar. Blev lite klokare iallafall.
 
U Uffe A skrev:
...Denne ska då kunna ge garanti på prylarna ...
Fast det är ju ingen affärsrisk eller kostnad som händer särskilt ofta. Ungefär som det där med 7 års rostgaranti på en fabriksny bil.
 
Z zana kader skrev:
Det är nettopris + 25% och timpris 496kr inkl moms
496 kr ink moms/h timma låter oseriöst lågt... :rolleyes:
 
E
Müssli Müssli skrev:
496 kr ink moms/h timma låter oseriöst lågt... :rolleyes:
Är där något ROT?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.