Hej!

Upptäckte nyss ett hack i våtrumsmattan i duschen i vårt badrum. Flyttade in för 2 månader sen så vet inte hur länge det varit där. Vet inte hur djupt jacket är, mattan är iaf inte lös eller bubblig.

Badrummet är från 95 och hade tänkt renovera nästa sommar pga ekonomi. Vad bör man göra fram till dess, anlita nån som gör fuktmätning?

Tacksam för tips!
 
  • Hack markerat med orange cirkel på en blåmönstrad våtrumsmatta i en dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Om hacket "endast" är ytligt kanske du kan leva med en "fultätning" fram till nästa sommar. Då ska du ju ändå göra en helrenovering. Det känns väl inte helt optimalt att riva upp golvet nu, med den planen i sikte :thinking:

Vad är det för golv under, spån/gips eller betong?
Om läckan är allvarlig borde man kunna känna på ytan om mattan släppt mot underlaget. Är det spån så borde det ha mjuknat vid en allvarlig långvarig läcka. Men som du skriver så känner du inget släpp, så jag tror du kan köra på en fultätning fram till sommaren.

Men visst, en fuktmätning är nog inte helt fel heller, så blir det mindre gissande :)
 
Magnus E K
Du kan även köpa en egen fuktmätare på Biltema för under 700 kr. Kan vara bra att ha vid fler tillfällen. Mät genom att jämföra mätvärdet vid skadan med mätvärdet för övriga delar av golvet, då kommer det framgå om fukt gått igenom.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Om hacket "endast" är ytligt kanske du kan leva med en "fultätning" fram till nästa sommar. Då ska du ju ändå göra en helrenovering. Det känns väl inte helt optimalt att riva upp golvet nu, med den planen i sikte :thinking:

Vad är det för golv under, spån/gips eller betong?
Om läckan är allvarlig borde man kunna känna på ytan om mattan släppt mot underlaget. Är det spån så borde det ha mjuknat vid en allvarlig långvarig läcka. Men som du skriver så känner du inget släpp, så jag tror du kan köra på en fultätning fram till sommaren.

Men visst, en fuktmätning är nog inte helt fel heller, så blir det mindre gissande :)
Hej och tack för svar!

Ingen av oss är särskilt bra på material/bygg, så vet inte riktigt hur djupt/ytligt det är inget av det du nämner har uppstått i alla fall, golvet är fortfarande hårt och inget mattsläpp, därför vi inte märkt nåt. Kan nån som mäter fukt bedöma om hacket gått igenom skulle du tro? Och funkar Anticimex för fuktmätning/bedömning? Hört en del dåligt om dem men kanske inte stämmer. Kanske får prata med försäkringsbolaget..
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du kan även köpa en egen fuktmätare på Biltema för under 700 kr. Kan vara bra att ha vid fler tillfällen. Mät genom att jämföra mätvärdet vid skadan med mätvärdet för övriga delar av golvet, då kommer det framgå om fukt gått igenom.
Tack! Tips på nån som är särskilt tillförlitlig?
 
Hur ska man komma åt att mäta fukt under mattan, utan att skära upp eller peta hål ännu mer?
 
OM/NÄR det är konstaterat att det är torrt under och ingen röta/mögel/skada så kanske en mattläggare kan "svetsa" ihop skadan så länge?
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
OM/NÄR det är konstaterat att det är torrt under och ingen röta/mögel/skada så kanske en mattläggare kan "svetsa" ihop skadan så länge?
Det är nog den bästa lösningen. Jag skulle inte välja att själv kemsvetsa i duschutrymmet.
Det syns redan lite missfärgning vid skadan.
 
  • Gilla
Lillen123
  • Laddar…
Magnus E K
  • Gilla
Lillen123
  • Laddar…
Sedär..är de "bra"/tillförlitliga? Nääästan så man måste ha en...(ursäkta för ot i tråden)?!
 
Lite nyfiken hur funkar en sådan? Kan den verkligen mäta tillförlitligt genom t ex ett tätskickt/plastmatta osv?
 
Magnus E K
Det kan vara svårt att tolka resultatet ibland, bäst fungerar det när man kan jämföra på två ställen där det borde vara samma.

Demo: Snustorrt plastlock ovanpå skärbräda som är fuktig på ett ställe och torr i övrigt. Tydlig skillnad i mätvärde (strunta i att det står "dry" i båda fallen).

Torrt:
Fuktmätare visar värde 100 på torrt plastlock ovanpå delvis fuktig skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lätt fuktigt:
Fuktighetsmätare visar olika värden på torrt och fuktigt område på skärbräda, bredvid plastlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lillen123
  • Laddar…
Om den nu är kapacitiv, kan det bero på metall i färgpigmentet i glasskulorna på locket?
 
Magnus E K
Det stämmer att den ger falsklarm på metall, så den är även användbar till att hitta dolda spikar etc (har använt den till både detta och fuktmätning).

Skulle letat reda på ett enfärgat plastlock... Nej, det är inte färgen som gör skillnaden. Enkelt att testa genom att flytta runt locket. Ett annat test är att fylla ett dricksglas till hälften med vatten, blir väldigt tydlig skillnad mätt utanpå glaset.
 
Mats-S
S slurppe99 skrev:
Det är nog den bästa lösningen. Jag skulle inte välja att själv kemsvetsa i duschutrymmet.
Det syns redan lite missfärgning vid skadan.
I vanliga fall håller jag med.
Men TS ska göra en totalrenovering av rummet nästa sommar. så jag tror inte att lite missfärgning är något större problem. Jag tror faktiskt att det duger med att rengöra ytan NOGGRANT med T-Röd, låta den torka, därefter trycka in Biltemas gummilagning i sprickan.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/gummilagning-2000019046
Den sitter superhårt samtidigt som den är elastisk, duger mer än väl fram till renoveringen om ett halvår :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.