Är det någon som kan hjälpa mig med vad som gäller angående takstege till sotaren. Ska nämligen installera kamin och skorsten.
Vad gäller?
Vilka regler finns?
Har plåttak.

Tycker att det är så fult med en takstege samtidigt som man kommer att använda den väldigt sällan.
Finns det någon lösning där man kan fästa en "vanlig" stege på taket när man behöver gå upp? Man kan ju då använda denna stege till annat under övrig tid.

Tack för alla bra svar!
 
Ring och kolla med sotaren.

Det är han som kommer att besiktiga både installationen och dina steganordningar.
 
Vi fick besked av vår sotare - JA, du måste ha fast monterad takstege (samt plattform i vårt fall)!
 
Jag rekommenderar ändå att man tar kontakt med sotaren. Enligt min erfarnhet så är dessa mycket vettiga.

I mitt fall förhandlade vi ner både höjden på skorstenen och strök behovet av plattform även om reglerna föreskriver annat.

Tveksamt om detta hade fungerat om man inte diskuterat detta med honom innan installationen.
 
Hemmakatten
Det är Räddningsverket som ansvarar för regelverket kring takstegar mm. hade samma "problem" för några år sedan. Bytte från betongpannor till shingeltak (papp) och tyckte själv att lutningen var så liten på taket att man borde klara sig utan stege. Tyvärr gick inte det, enligt räddningsverket, stege måste man ha. Lösningen frö vår del blev att flytta stegen till andra sidan taket där den inte syntes så mycket.
 
Jäpp - och det räcker inte med att stegen är förankrad på ett ställe ... och inte får den vara rostig heller ...

Men vad vi husägare än tycker om våra egna tak, stegar och estetik, måste man ändå förstå sotarna som ska klättra upp och ner hela dagarna och inte vill ha diskussioner med olika tyckare!

Men jag har glömt peta in en takstege i min kravspec ... :-X
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.