Har precis köpt hus och vill ändra om planlösningen men har kört fast.
Nedan ser ni en ritning på de väggar som ska vara kvar, frågan är vad man ska göra med resterna.
Vi vill helst få in ett till sovrum, ett badrum och hyfsat öppet mellan vardagsrum och kök.
Helst had jag inte velat ha så öppet likt planlösningarna nedan utan vardagsrum och kök mer L-format men de får jag inte till.
Vi kommer bryta upp alla golv så rör kan flyttas.

Vill ha så öppet som möjligt mot "höger och nedåt på planlösningen då det är där sol och utsikten är.
1 av sovrummen är i nedre vänster hörn.
Framför trappan är ytterdörren som är på baksidan av huset idag.
Men den kanske är värd att byta plats på?
Eller byta håll på trappan till källaren?


Orginal:
Planritning av hus med markerade befintliga väggar och trappa, öppen för omstrukturering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är 1 förslag, där vi bytt sida på ingång, skulle det kunna funka?
Planritning av husets bottenvåning som visar befintliga väggar och möblering föreslaget för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag nr tre, mycket dö-yta:
3D-ritning av en planlösning för ett hus med markerade väggar, möbler och köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som ni förstår har vi kört fast och fåt inte till något bra flöde på planlösningen.
Alla förslag mottages gärna!
 
Tvättstuga och diverse förvaring finns i källaren förmodar jag?

Det är väl en bra idé att ha entré på framsidan, men behåll dörren på baksidan, gör altandörr av den.

Andra sovrummet skulle kanske funka att ha i "utbyggnaden"?
 
Ni har ritat in mycket bänkyta i köket, men med många svårutnyttjad hörn. Fundera på om ni kanske inte klarar er med en lång bänk som ni i stället gör lite djupare (70) och komplettera med annan avställningsyta.

Eftersom ni har ganska lite yta, men källare tycker jag ni ska fundera på om det verkligen är nödvändigt med separat kyl/frys i köket, om ni kan ha en frysbox i källaren. Ni kan spara 60cm på det genom att välja en hög (2m) ky/frys, alternativt 50 -20 cm om ni väljer en extra bred modell.

Gör badrummet så litet ni kan men ändå uppnå tillgänglighetskrav, tänk på att ni med invikta duschdörrar kan utnyttja den ytan i princip i sin helhet.

Att bygga om och flytta trappor blir ganska fördyrande, så undvik det om ni kan.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Tvättstuga och diverse förvaring finns i källaren förmodar jag?

Det är väl en bra idé att ha entré på framsidan, men behåll dörren på baksidan, gör altandörr av den.

Andra sovrummet skulle kanske funka att ha i "utbyggnaden"?

Ja tvättstuga och liknande finns i källaren.
Kanske något sådan?

Ritning av en lägenhetsplan med kök, vardagsrum och sovrum, inredning i skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hapazard skrev:
Ni har ritat in mycket bänkyta i köket, men med många svårutnyttjad hörn. Fundera på om ni kanske inte klarar er med en lång bänk som ni i stället gör lite djupare (70) och komplettera med annan avställningsyta.

Eftersom ni har ganska lite yta, men källare tycker jag ni ska fundera på om det verkligen är nödvändigt med separat kyl/frys i köket, om ni kan ha en frysbox i källaren. Ni kan spara 60cm på det genom att välja en hög (2m) ky/frys, alternativt 50 -20 cm om ni väljer en extra bred modell.

Gör badrummet så litet ni kan men ändå uppnå tillgänglighetskrav, tänk på att ni med invikta duschdörrar kan utnyttja den ytan i princip i sin helhet.

Att bygga om och flytta trappor blir ganska fördyrande, så undvik det om ni kan.
Tack det ska jag ha i åtanke!
Har också funderat på att ha 1 hel kyl och halv frys, och en frysbox i källaren.

Vet du vad för mått på badrum man ska tänka på?
 
BirgitS
S Sofiahoorn skrev:
Vet du vad för mått på badrum man ska tänka på?
Du kan läsa om olika tillgänglighetskrav här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

S Sofiahoorn skrev:
Ja tvättstuga och liknande finns i källaren.
Kanske något sådan?

[bild]
Det förslaget blir ett mörkt hus eftersom du gömmer det stora i ett sovrum. Överlag tycker jag att du borde tänka mer på var fönstren är när du planerar. När man äter vill man ju kunna få in ljus utifrån och ha matbordet vid ett pyttelitet fönster. Man vill inte ha badrumsdörrar precis vid köket eftersom det kan komma en del lukter därifrån när någon öppnar dörren. Soffa och TV bör ju vara någorlunda mittemot varandra så man inte får nackspärr.
 
Det ska jag tänka på Birgit!

Vad tror du om denna då?
Ritning av en lägenhetsplan med tydlig markering av rummens storlek och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ja, det ser ju ut att tillvarata ljuset bättre i alla fall.
Men du behöver en 120 cm bred gång mellan köksbänken och köksön. Jag kan inte bedöma om det då blir för trångt mellan köksön och vägghörnet mot hallen.
Du måste ha en duschdörr/vägg mellan duschen och kommoden för annars kommer kommoden snabbt att bli förstörd av vattnet från duschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.