Tjena,

Har en LG C8 55" som jag tänkt sätta upp ovanför en stringhylla och gömma undan kablarna med någon smal kabelkanal. Dock är det otroligt tight med plats för sladdar som ni ser på på bilderna.
Initialt var tanken att sälja TVn och köpa en The Frame med tanke på deras optimala lösning med 1 sladd, men vill stämma av här för tips på lösning innan jag säljer TVn då jag verkligen gillar den.

Kan inte borra håll genom väggen som jag läst att andra gjort. En annan problematik är att TVn's strömsladden är rätt kort, har funderat på att antingen sätta en grendosa bakom böckerna alternativt skarva strömsladden. De sladdar jag tänkt koppla in är internet + ström + HDMI.

Någon som har något bra tips? Har funderat på om man ska såga ur en skåra på stringhyllan.

Vägg ovanför stringhylla med litet utrymme för sladdar, plats för TV-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit stringhylla med böcker mot en vit vägg där TV ska monteras, synliga kabelhål ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt rum med stringhylla, böcker och växter, uttag nära golv och märken på vägg där TV skall monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thomas59
Normala strömkablar får utan problem plats bakom hyllplanen i en Stringhylla. Hyllplanen har nämligen lite ”spel” framåt. Både nätverkskablar och HDMI-kablar, som kan vara lite grövre, finns också i platta varianter.

Mellan hyllplanen, alltså vertikalt, kan du dölja sladdarna med tex vita kabelkanaler. Löste det själv på det viset. Inga problem och sladdarna syns knappt.

Ett annat alternativ är att sätta spacers (typ vita brickor i lämplig mängd) på skruvarna mot väggen så får du ut hyllan några extra millimeter.

Om strömsladden till TV:n är för kort finns längre sladdar att köpa, givet att strömkabeln sitter i ”kontakt” (dvs. inte är fast monterad i TV:n) vilket är standard på modernare TV.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Normala strömkablar får utan problem plats bakom hyllplanen i en Stringhylla. Hyllplanen har nämligen lite ”spel” framåt. Både nätverkskablar och HDMI-kablar, som kan vara lite grövre, finns också i platta varianter.

Mellan hyllplanen, alltså vertikalt, kan du dölja sladdarna med tex vita kabelkanaler. Löste det själv på det viset. Inga problem och sladdarna syns knappt.

Ett annat alternativ är att sätta spacers (typ vita brickor i lämplig mängd) på skruvarna mot väggen så får du ut hyllan några extra millimeter.

Om strömsladden till TV:n är för kort finns längre sladdar att köpa, givet att strömkabeln sitter i ”kontakt” (dvs. inte är fast monterad i TV:n) vilket är standard på modernare TV.
Tack för tipsen med platta kablar samt spacers! Det gav mig ny motivation till att detta ska funka! Har du möjlighet att dela en bild på hur du löste det?

Min strömsladd sitter dock monterad i TVn. Kollade lite närmare på det och drog ut kontakten (se bilder). Vad tror du om att köpa en längre sladd och koppla i? Dock såg jag att det inte bara var att trycka i sladdarna i en sockerbit som när man monterar lampor.
Någons hand håller en utdragen strömsladd från baksidan av en TV, med synlig kontakt och kabelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en hand som håller en tv-strömkabels kontakt ovanför ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En strömkabel är kopplad till en anslutningsskena på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hand håller en strömkontakt från en TV, med uttagen sladd nära en kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas59
Har tyvärr ingen bild men jag behövde inte använda spacers utan drog bara kablarna bakom hyllplanen. Tänker mig att man skulle kunna använda vad som kallas inredningsbricka, se bild/länk nedan, som spacer. Den kommer ju till viss del att vara synlig och inredningsbrickan är kromad så lite snyggare än vanliga brickor.

Vad gäller sladden så kan jag inte uttala mig om huruvida den går att byta men som alternativ bör du ju enklast kunna köpa en förlängningssladd. Rulla ihop den befintliga sladden, säkra med buntband, och göm den bakom tv:n. Koppla på förlängningsladden och dra den till uttaget.

Inredningsbricka:
https://www.marifix.se/sv/artiklar/...MI-6S8so3A7AIVCbwYCh3zzQ3UEAQYASABEgJSo_D_BwE
Kromad inredningsbricka avsedd som spacer för kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ps. Inredningsbricka hittar du på bygghandeln eller i en järnaffär. Ds.
 
  • Gilla
Kristoffer Svensson
  • Laddar…
Strömkabeln är ju bara att knipsa av och skarva på en ny. Det ser dessutom ut att finnas plats nog att montera en godkänd skarvdosa, men sockerbit fungerar precis lika bra.

Inredningsbrickorna är tänkta att användas när man vill få en snygg lösning för skruvar med försänkt skalle, så det kan bli knepigt att hitta en storlek som passar precis bakom stringhyllans konsol. Risken är att de behöver vara så stora att hålet för skruven blir för glapp och då kommer det vara svårt att få till utan att det ser himpavimpa ut. Bättre då att använda brickor (med rätt dimensioner) i vit plast. Då kommer de troligen inte synas alls.
 
Såga ur på hyllorna där kablar skall gå och använd snygg kabelkanal så synds det knappt.
Skarva sladden med en riktig skarv så ingen kommer åt ngt i sockerbiten
 
U Uttese skrev:
Skarva sladden med en riktig skarv så ingen kommer åt ngt i sockerbiten
Hur ska någon komma åt något när sockerbiten sitter i ett utrymme helt i plast bakom en plastlucka?
 
T Tummarihänderna skrev:
Tack för tipsen med platta kablar samt spacers! Det gav mig ny motivation till att detta ska funka! Har du möjlighet att dela en bild på hur du löste det?

Min strömsladd sitter dock monterad i TVn. Kollade lite närmare på det och drog ut kontakten (se bilder). Vad tror du om att köpa en längre sladd och koppla i? Dock såg jag att det inte bara var att trycka i sladdarna i en sockerbit som när man monterar lampor.
[bild]
[bild]
[bild]
Hej
Att byta eller skarva elkabel är inte tillåtet. Det är dessutom farligt som lekman. Sockerbitar går bort!

Av bilden ser det ut som en tvåledare, och då borde det rimligtvis finnas en platt Euro-propp i andra ändan.
Då kan du skarva med en så här, så syns inte skarven om du har den bakom tv:n eller under första hyllplanet:
https://www.biltema.se/hem/jul/julb...40U60FRjDhf4A6IKb9W_ODRjmdr2I2ZsaAk1SEALw_wcB
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej
Att byta eller skarva elkabel är inte tillåtet. Det är dessutom farligt som lekman. Sockerbitar går bort!
Enligt ESV är det tillåtet att "reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar"
Nu är iofs sladden inte trasig, men det är ju lätt fixat :cool: och gör ingen skillnad efter bytet om den var hel eller trasig innan.
 
  • Gilla
jollen93 och 1 till
  • Laddar…
R
U Uttese skrev:
Såga ur på hyllorna där kablar skall gå och använd snygg kabelkanal så synds det knappt.
Skarva sladden med en riktig skarv så ingen kommer åt ngt i sockerbiten
En string hylla vill man inte sätta sågen i/borra i;):geek:, annars är det exakt så jag gjort på hyllorna i barnens rum(y)
 
  • Gilla
eb86 och 2 till
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej
Att byta eller skarva elkabel är inte tillåtet. Det är dessutom farligt som lekman. Sockerbitar går bort!
Som Pin skriver, det är absolut tillåtet. Vanligt misstag att blanda ihop fast installation och apparater.

Det är till och med tillåtet att bygga en TV från scratch om man skulle vilja, likaså lamparmaturer och en massa andra saker. Har det stickpropp så får man i princip göra vad man vill...så godtyckliga är elreglerna. Sen hur lämpligt det är att göra det är en helt annan fråga.

Att använda sockerbit (eller "godkänd" skarv) är inte på något sätt farligt såvida man inte gör det med stickproppen i ett vägguttag. Många lamparmaturer säljs med endast sockerbit som inkopplingspunkt, och det är i princip omöjligt att göra fel när dessa kopplas in. Det är inte ens viktigt att kablarnas färger följs, så länge det inte är någon jord inblandat.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Att bygga nätanslutna grejor har väl gjorts alltsedan radions intåg för snart 100 år sedan.
Minns byggsatserna från Josty Kit på 70-80-talet, med en hel del nätanslutna prylar (ex. ljusorglar).
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Är väggen av gips om så gör ett doshål bakom TVn och ett längre ner där du vill ha kablarna.

Finns även Versa boxar för infällning där du själv kan välja vad du vill ha i. T ex ström och nätverksuttag.

 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.