Hej!
Jag ska sätta någon typ av frånluftsdon mot öppningen (det var en asbestmodul där förut som sanerades).
Nu undrar jag hur stort hålet måste vara, nu är det ca 16x16 cm. Skulle helst vilja ha ett runt don och inte på en platta som en del är.
Tänker att jag kunde sätta in något kort rör i hålet och göra det runt i stället som nu fyrkantigt, men det kanske finns regler kring det här så att man inte får nedslag på en OVK besiktning.

Fyrkantigt frånluftshål i vägg ca 16x16 cm efter borttagen asbestmodul, redo för nytt frånluftsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett exakt svar kräver att man har mätutrustning tillgängligt.

Allt är möjligt, det handlar bara om hur mycket tid och pengar du vill lägga på ett hål i väggen och en frånluftsventil.
 
E etompau skrev:
Ett exakt svar kräver att man har mätutrustning tillgängligt.

Allt är möjligt, det handlar bara om hur mycket tid och pengar du vill lägga på ett hål i väggen och en frånluftsventil.
Det är hål där sen förut, en passage i väggen. Det satt ett rör mot öppningen av asbest kopplad till en slang ovanför köksskåpet förut. Man får inte ha några elektriska anordningar utan bara en typ av tallriksventil där flödet kan regleras.

Jag har två alternativ
1. Att ha ett skåp där och ett ”rör” kopplat till sidan av skåpet tallriksventilen får sättas på plats. Man får förstås borra ett runt hål i skåpet.

2. lägre skåp där ventilen syns ovanför skåpet. Helst vill jag då måla den i samma färg som väggen. Så att den syns så lite som möjligt eller en sån typ en sån här
https://www.luftbutiken.se/tallriks...MI89zEzsbA7AIV0AJ7Ch1mIQv1EAQYAiABEgIajvD_BwE
 
Utgör detta hål en del av spisventilationen? Har det varit kopplat till en spiskåpa ovanför spisen?
Svårt att ge några råd utan alla fakta.

Ventilen du länkar till är nog mest avsedd för utomhusbruk, den är onödigt kraftig i sin metallkonstruktion.
 
E etompau skrev:
Utgör detta hål en del av spisventilationen? Har det varit kopplat till en spiskåpa ovanför spisen?
Svårt att ge några råd utan alla fakta.

Ventilen du länkar till är nog mest avsedd för utomhusbruk, den är onödigt kraftig i sin metallkonstruktion.
Precis det var tidigare kopplat till en spisfläkt, en frånsugsfläkt.
Nu får man endast ha kolfilterfläkt. Jag har låtit ta bort modulen som satt fast i öppningen eftersom den bestod av asbest.
 
M Marijairena skrev:
Precis det var tidigare kopplat till en spisfläkt, en frånsugsfläkt.
Nu får man endast ha kolfilterfläkt. Jag har låtit ta bort modulen som satt fast i öppningen eftersom den bestod av asbest.
OK, då antar jag att du/ni fått besked om vad som gäller för ventilationen i fastigheten.

Med "modul" antar jag att du menar ett fyrkantigt rör som satt i hålet?!.

Hur du ska lösa detta på bästa sätt är ju avhängigt hur det ser ut runtomkring utsuget och hur du har tänkt att köksinredningen ska se ut. Men om du inte gör några märkliga lösningar och använder rör i ungefär samma mått som nuvarande kanal bör frånluften uppfylla OVK-kraven.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, då antar jag att du/ni fått besked om vad som gäller för ventilationen i fastigheten.

Med "modul" antar jag att du menar ett fyrkantigt rör som satt i hålet?!.

Så här såg det ut förut
[bild]


Hur du ska lösa detta på bästa sätt är ju avhängigt hur det ser ut runtomkring utsuget och hur du har tänkt att köksinredningen ska se ut. Men om du inte gör några märkliga lösningar och använder rör i ungefär samma mått som nuvarande kanal bör frånluften uppfylla OVK-kraven.
E etompau skrev:
OK, då antar jag att du/ni fått besked om vad som gäller för ventilationen i fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.