Bor i ett hus byggt 1963 som har en halvt inredd källare med en ”gillestuga”. Golvet där lutar in mot mitten och har som en nedsänkt ”ränna” i sig som gör det snett och där det skiljer 5-6 cm i höjd. Rummet är ca 20 kvm. Jag vill nu jämna ut detta och undrar hur man gör det bäst. Det är en betongplatta. Tänker riva ut befintligt golv, finns inga fuktproblem.

Har tittat på Nivellgolv men det höjer golvet en bit även där det är normal höjd. Ytan känns för stor och för stor nivåskillnad för flytspackel. Någon som har tips?
 
Hej,
Rent spontant kan du ge det en rejäl tvätt, prima och fylla ut med billig betong, och sista lagret flyter du?

ta reda på minsta tjockleken på flytspacklet bara, så du inte vill flyta 20mm men minsta tjocklek är 35-50. Been there, done that. Inte lika kul som det låter.

lycka till!
 
Du frågar på vilket sätt det bästa är, inte det billigaste, så jag skulle def säga flytspackel!
Ytan är inte för stor, inte heller 5-6cm är ngt problem.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Det är ganska stora nivåskillnader ca 8 cm och 20 kvm stor rum. Att göra ordning befintlig grund och sedan lägga på ytterligare betong låter i mina öron bra. Varför ska man lägga ytterligare ett lager med flytspackel ovanpå, räcker det inte med betong och sedan lägga fuktspärr, golv etc ovanpå det?

Ett annat tillvägagångssätt som jag tittat på är att lägga ett nivellgolv ovanpå. Där reglarna är ställbara i höjd och på så sätt kunna jämna ut golvet. Problemet med det är att det bygger ganska mycket på höjden även där golvet är som högst vilket ger problem vid trösklar, dörrar etc. Någon som har erfarenhet av hur mycket en nivellgolv + innergolv bygger på höjden?
 
Jag instämmer med Jörgen att flyta allt är enklast. Jag hade med din höjdskillnad tagit betong först för att fylla ut och flutit den sista biten.

Hur ska du/ni använda rummet sedan, sova i, gillestuga, förvaring?
Kostnaden och tiden för att göra iordning rummet ska givetvis vara försvarsbart med användandet.

Hur det resten av källaren ut, har ni någon slags aktiv ventilation och hur ser väggarna ut och även i kanten mot golvet?
 
  • Gilla
Jeddo
  • Laddar…
Med ny betong kan du aldrig få till en jämn övergång mellan nya betongen och den gamla, kommer bli en grov skarv/nivåskillnad. Sen är det svårt att veta hur ojämnheterna är placerade, bara i mitten som i en svacka, eller lite här o där? Men nu blev det oxå större skillnader, 8cm?
Allt handlar ju om vilken kvalitet du vill ha på slutgolvet, dom flesta golv vill ha små skillnader på nån mm som underlag.
Därför hävdar jag fortfarande flytspackel, bäst slutresultat, och bygger bara så mycket som krävs! Allt blir klart i en ända flytning. Alt är ju att du gör en gjutning av betong på det djupaste stället först, sen flyt. (Som du fått förslag på innan)
Hur högt i tak har du?
 
  • Gilla
Jeddo och 1 till
  • Laddar…
Det ska bli gillestuga. Ingen riktig ventilation förutom vanligt självdrag men inga fuktproblem idag. Ojämnhetet är som en skåra i mitten som golvet lutar in mot. Det är en del som behöver fyllas på för att det ska bli helt jämnt skulle jag tro. Då låter det som den bästa lösningen, först betong sedan flytspackel för att få en jämn yta. Bra att det inte bygger så mycket i höjd där det inte behövs. Taket är ca 235 så inte mycket, men inte lite heller. Om det bygger på höjd från golvet är det närmast trösklar och in mot öppna spisen jag tänkte på.

Vet ni hur mycket det kostar på 20 kvm där det är en relativt stor nivåskillnad på ett ungefär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.