Hej. Vi har ett tegelhus från 1972. I ett parti i nederkant av huset, ca 2-3 m, ses en vit beläggning enligt bild. Jag har provat högtryckstvätta, skurborsta etc. jag provade även lite avkalkningsmedel, allt utan resultat. Det är inget stort problem, mest bara lite missprydande. Tacksam för diagnos och åtgärdsförslag.
 
  • Tegelvägg på ett hus med synlig vit beläggning längst ned nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Är det bara på den sidan ? du har plattor där , då stänker det bra upp på väggen vid regn
Kalkutfällning när det kommer väta på fasaden , kommer från bruket prova med
lite citronsyra det löser kalk , pensla och skölj med vattenslangen
 
  • Gilla
Snarkologen
  • Laddar…
Tack för svar Rävlyan. Ja det är bara där det legat plattor. Ditt resonemang håller. Jag provar Citronsyra!
 
R
Kom gärna tillbaka och tala om hur det gick ,andra kan dra nytta av det
 
Hej! Hur gick det med citronsyran? Har någon liknande beläggning på min fasad. Men dock inte liknande plattor som på bilden utan sjöstensplattor.
 
Tyvärr blev det ingen succé. Ingen skillnad alls faktiskt. Citronsyra får en geting av fem möjliga av mig. Kanske funkar bättre i nån annans händer förstås.

Med vänlig hälsning, Pontus
 
  • Gilla
marcus83
  • Laddar…
N
Prova nitor saltsyra 30%, då får du bort det, men späd det med vatten minst 50-70%. Pensla på med stor pensel. Får du det i ögonen blir du nästan blind, så var försiktig. Och sen spola med vattenslang efteråt.
 
  • Gilla
marcus83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.